قیمت دلار کم شد

قیمت دلار کم شد

ساعت ۴ بعدازظهر دیروز ارزش دلار در بازار حدود ۱۲ هزار و ۶۹۰ تومان بود که کاهشی ۱۰ تومانی نسبت به نرخ بسته‌شده روز یکشنبه را نشان می‌داد.

کد خبر : ۷۴۶۰۸
بازدید : ۶۳۸۹
کاهش قیمت دلار
در سومین روز هفته، نوسانات بازار ارز و سکه محدودتر از دو روز ابتدایی هفته بود؛ روز دوشنبه، شاخص ارزی در ابتدای روز تا نزدیکی محدوده مقاومتی ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی رشد کرد، ولی با تعدیل خریدها، به یکباره تا زیر محدوده ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی کاهش یافت.
ساعت ۴ بعدازظهر دیروز ارزش دلار در بازار حدود ۱۲ هزار و ۶۹۰ تومان بود که کاهشی ۱۰ تومانی نسبت به نرخ بسته‌شده روز یکشنبه را نشان می‌داد. به گفته فعالان، دیروز دلالان مانند روز‌های پیشین در بازار حضور داشتند، ولی میزان معاملات آن‌ها کاهش یافته بود.
البته برخی معامله‌گران نیز می‌گویند شرایط کمی بیشتر امنیتی شده و همین باعث شده است که میزان حضور بازیگران غیررسمی در بازار کاهش یابد یا آن‌ها نسبت به قبل ارز کمتری را حمل کنند.

در این میان، بیشتر فعالان عنوان می‌کردند، دلیلی که دیروز نوسانات دلار کاهش یافت و حجم معاملات در بازار داخلی پایین آمد، بسته بودن بازار امارات بود که در نتیجه آن معاملات حواله‌ای درهم انجام نمی‌شد. در واقع دیروز بازار داخلی از سمت کشور همسایه سیگنال افزایشی یا کاهشی خاصی را دریافت نمی‌کرد.
در این میان، البته برخی دیگر از بازیگران ارزی عنوان می‌کردند، زمانی که بازار درهم تعطیل است، صرافان بزرگ همچنان معاملات خود را می‌توانند انجام دهند، منتها این معاملات شکل آتی دارد و برای روز‌های بعد انجام می‌شود.
از نظر آنها، معامله‌گران بزرگ داخلی حتی با اطلاع از این گونه معاملات می‌توانند موقعیت فروش یا خرید خود را تعیین کنند؛ در نتیجه از نظر این گروه تعطیلی بازار درهم تاثیری بر بازار ارز داخلی نداشت.

از نظر این گروه دو عامل موجب شدند قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد. اولین عامل به باور آن‌ها افزایش حجم فیزیکی ارز در بازار بود. به باور این گروه دیروز میزان عرضه ارز در بازار بالا رفته بود و به راحتی می‌شد اقدام به خرید دلار کرد. در واقع مانند روز‌های قبل نبود که کمتر معامله‌گری جسارت فروش نداشته باشد.
در این میان، این دسته از معامله‌گران باور دارند استراتژی بازارساز نیز در کاهش قیمت موثر بود. دیروز قیمت دلار حدود ساعت ۴ بعدازظهر بر تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان بود که افزایشی ۱۵۰ تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز پیش از آن داشت.
به گفته برخی فعالان این افزایش موجب شد که از یکسو تقاضای کاذب در بازار کاهش پیدا کند و از سوی دیگر این سیگنال را بدهد که بازارساز ممکن است با بالا آوردن قیمت بخواهد مداخله شدیدتری در بازار کند؛ چراکه می‌خواهد در قیمت‌های بالاتر عرضه خود را صورت دهد. آن‌ها می‌گویند بازارساز در دفعات متعددی در سال‌جاری موفق شده است با عرضه از قیمت‌های بالا، مدیریت بازار ارز را به دست بگیرد و نوسان‌گیران را متضرر کند.

در حالی که عده‌ای از فعالان، افزایش عرضه ارز، نوع رفتار بازارساز و تعطیلی بازار درهم را به عنوان عواملی در نظر می‌گیرند که منجر به افت قیمت دلار شد، گروهی دیگر از فعالان تاکید دارند که عامل اصلی کاهش قیمتی دیروز برخورد به سطح مقاومتی ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی و افزایش فروش‌های ارزی در نزدیکی آن بود.
این دسته از معامله‌گران باور دارند افزایش اخیر قیمت دلار کاملا از الگو‌های فنی تبعیت کرده است و بازار در نزدیکی نقاط حمایتی با افزایش خرید‌ها و در نزدیکی نقاط مقاومتی با رشد فروش مواجه شده است. از نظر این گروه در شرایط فعلی بازار در نقطه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌تواند با افزایش خرید‌ها مواجه شود و در صورتی که بتواند سطح ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی را بشکند، مقاومت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی را در پیش رو دارد.
در روزی که قیمت دلار نتوانست رشد جدیدی را به ثبت برساند، در بازار سکه نیز این فلز گرانبها راه کاهشی را در پیش گرفت. دیروز سکه تمام بهار آزادی ۲۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.
برخی معامله‌گران حتی عنوان می‌کردند که در ساعات انتهایی روز قیمت‌های پایین‌تری نیز در بازار سکه به ثبت رسیده است. طلای جهانی نیز تا ساعت ۴ بعدازظهر افزایش خاصی نداشت و همین عامل موجب شد که سکه از این ناحیه نیز تحریک نشود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید