واکسن جدید حصبه موثر است

واکسن جدید حصبه موثر است

واکنش حصبه به خصوص از آن جهت ضرورت دارد که باکتری عامل بیماری در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده و به گفته پژوهشگران، در حال حاضر این مقاومت به "مرز نهایی" نزدیک می‌شود.

کد خبر : ۷۴۶۷۵
بازدید : ۱۲۴۱۱
واکسن جدید حصبه موثر است
پژوهشگران در آمریکا از کشف واکسنی خبر داده‌اند که در بیش از ٨٠ درصد از موارد در جلوگیری از ابتلای به بیماری حصبه موثر بوده است.

به گفته کارشناسان، کشف واکسنی با چنین کارآیی تحولی بزرگ در مبارزه با این بیماری محسوب شود و می‌تواند هر سال از مرگ و میر هزاران نفر در جهان جلوگیری کند.

در حال حاضر، حدود ٩ میلیون کودک در پاکستان واکسینه می‌شوند. در این کشور عامل بیماری حصبه در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده و جلوگیری از ابتلای آن به خصوص اهمیت فراوانی دارد.

عامل بیماری حصبه یک باکتری به نام Salmonella TyphiSalmonella TyphiSalmonella TyphiSalmonella Typhi است که از طریق غذا و آب آلوده سرایت می‌کند. علایم ابتلای به این بیماری عبارتست از تب طولانی مدت، سردرد، حالت تهوع، بی‌اشت‌هایی و یبوست. یبوست ناشی از ابتلای به این بیماری باعث خونریزی داخلی و مرگ یک در صد از بیماران می‌شود.

گردآوری آمار در مورد تعداد مبتلایان به حصبه دشوار است، اما گفته می‌شود که هر سال بین ١١ تا ٢١ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند و از آن میان، بین ١٢٨ هزار تا ١٦١ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

آزمایش واکسن جدید
این آزمایش در مورد بیست هزار کودک و نوجوان بین ٩ ماه تا ١٦ سال در شهر کاتماندو، پایتخت نپال، انجام شد. حصبه یک مشکل عمده بهداشتی در این منطقه است.

به نیمی از شرکت کنندگان در این آزمایش واکسن داده و مشاهده شد که در سال اول، در مقایسه با کسانی که واکیسنه نشده بودند تعداد ابتلای به بیماری ٨٠ درصد کمتر بود.

این افراد و همچنین کسانی که در مالاوی و بنگلادش واکسینه شده‌اند زیر نظر پژوهشگران قرار دارند تا مشخص شود مصونیت در برابر این بیماری تا چه مدتی دوام دارد.

واکنش حصبه به خصوص از آن جهت ضرورت دارد که باکتری عامل بیماری در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده و به گفته پژوهشگران، در حال حاضر این مقاومت به "مرز نهایی" نزدیک می‌شود.

وضع در پاکستان چه اندازه بد است؟
پاکستان با شیوع تب حصبه از نوع "به شدت مقاوم در برابر آنتی بیوتیک" دست به گریبان است و انواع آنتی بیوتیک موثر بر عامل حصبه در این کشور بسیار محدود و کمابیش به یک یا دو نوع منحصر است.

در حال حاضر سازمان‌های خیریه بین‌المللی هزینه واکسینه کردن ٩ میلیون کودک پاکستانی در دره سند را تامین کرده‌اند. این اولین منطقه در جهان است که استفاده از واکسن حصبه به عنوان یک روش جاری در آن صورت می‌گیرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید