ازدحام جمعیت پس از انفجار، عروسی را عزا کرد

ازدحام جمعیت پس از انفجار، عروسی را عزا کرد

پس از مهار آتش و انتقال ۳۸ مصدوم به بیمارستان معلوم شد در این حادثه ۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. پنج نفر از کشته‌شدگان کودکان سه تا پنج‌ساله، پنج نفر زن ۳۵ تا ۶۰ ساله و یک نفر مرد بودند.

کد خبر : ۷۴۶۸۵
بازدید : ۱۱۰۳۷
ازدحام جمعیت پس از انفجار، عروسی را عزا کرد
ناگهان چراغ‌ها خاموش شد. در تاریکی دود زیاد را می‌شد دید. همه وحشت کرده بودند و به سمت در خروجی هجوم بردند. همین هجوم بود که ... این‌ها بخشی از گفته‌های یک شاهد عینی از حادثه آتش‌سوزی در تالار عروسی در سقز است؛ حادثه‌ای با ۱۱ کشته و ۳۸ زخمی. این شاهد عینی که خودش از میهمانان عروسی بود، می‌گوید در طبقه دوم مشغول صرف شام بودند که حادثه اتفاق افتاد. او و خانواده‌اش، چون به در خروجی نزدیک‌تر بودند توانستند سریع فرار کنند. عده‌ای هم با صندلی شیشه‌ها را شکستند و خودشان را نجات دادند.

حادثه حدود ساعت ۲۱:۳۰ شامگاه پنجشنبه در تالار مانگه‌شو در شهر سقز رخ داد. این تالار دوطبقه در منطقه‌ای از شهر قرار دارد که هنوز گازرسانی نشده است، به‌همین‌دلیل از کپسول گاز مایع استفاده می‌شد و پارگی شلنگ که از کپسول به بخاری وصل بود باعث نشت گاز و در نهایت آتش‌سوزی و انفجار شد، اما هیچ‌یک از زخمیان و فوت‌شدگان بر اثر حریق جان نباختند، بلکه ماندن زیر دست‌وپا و ازدحام جمعیت جان آن‌ها را گرفت.
آتش‌نشانان بعد از اطلاع از این حادثه به سمت تالار حرکت کردند و در مدت دو دقیقه به آنجا رسیدند، اما ازدحام جمعیت و تراکم خودرو‌ها در آنجا زیاد بود و به‌همین‌دلیل امدادرسانی با مانع مواجه شد. افراد زیادی جمع شده بودند تا بلکه بتوانند کمک کنند، درحالی‌که اگر منطقه را خلوت می‌کردند، نیرو‌های امدادی سریع‌تر می‌توانستند عملیات خود را آغاز کنند.
چیا صالحی‌بابامیری، شهردار سقز گفت: در مدت‌زمان کمتر از دو دقیقه نخستین اکیپ آتش‌نشانی سقز در محل حضور پیدا کرد و در ادامه نیز اکیپ‌های دیگر آتش‌نشانی نیز به محل حادثه اعزام شدند. متأسفانه ازدحام شدید جمعیت و همچنین حضور ماشین‌های مختلف باعث شد تا روند امدادرسانی با مشکل مواجه شود و به‌همین‌دلیل تلاش‌های جدی و امدادرسانی در این راستا صورت گرفت.
صالحی‌بابامیری یادآور شد: یکی از انتظارات ما در این‌گونه حوادث رعایت مسائل ایمنی و همچنین حفظ آرامش برای مدیریت مسئله است. در همین حال رئیس سازمان آتش‌نشانی سقز تأکید دارد: هیچ فردی بر اثر آتش‌سوزی فوت نکرده، به طوری‌که پس از انفجار، به علت ازدحام مردم در بیرون‌رفتن از تالار مراسم، نفرات زیر دست‌وپا فوت و زخمی شدند.
پس از مهار آتش و انتقال ۳۸ مصدوم به بیمارستان معلوم شد در این حادثه ۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. پنج نفر از کشته‌شدگان کودکان سه تا پنج‌ساله، پنج نفر زن ۳۵ تا ۶۰ ساله و یک نفر مرد بودند. این افراد از شهر‌های مختلف به جشن عروسی آمده بودند.
پنج نفر از آن‌ها ساکن خود شهر سقز، دو نفر ساکن سردشت، دو نفر ساکن بوکان و یک نفر از اهالی مهاباد در استان آذربایجان غربی و یک نفر نیز از اهالی شهرستان مرزی بانه بودند. یکی از میهمانان این عروسی گفت: میهمانان برای صرف شام به طبقه دوم دعوت شدند. بعد در یک لحظه دود زیادی از طبقه اول تالار بلند شد و عده‌ای با دادوفریاد به سمت در خروجی دویدند. بعضی‌ها نیز با صندلی و وسایل دیگر پنجره‌ها را شکستند و فرار کردند.

یکی دیگر از شاهدان توضیح داد: یکی از شیلنگ‌های کپسول گاز در آبدارخانه پاره شد. کارگر تالار شیلنگ را خم کرد تا گاز خارج نشود، اما فایده‌ای نداشت و ناگهان آتش‌سوزی شروع شد. شاهدی دیگر نیز گفت: ازدحام مردم جلوی در خروجی تالار باعث شد افراد مسن و کودکان زیر دست‌وپا بمانند و عده‌ای کشته شوند.
روایت تمام شاهدان بر این موضوع تأکید دارد که هجوم جمعیت به سمت در خروجی باعث این اتفاق شد. از سویی به گفته یک شاهد دیگر، بعد از حادثه وقتی خبر در شهر پیچید، اهالی به سمت تالار راه افتادند. عده‌ای از آن‌ها به دنبال اعضای خانواده خود بودند و عده‌ای دیگر به قصد کمک رفته بودند، اما همین شلوغی کار را دشوارتر کرد و عروسی تبدیل به عزا شد، به‌گونه‌ای که استاندار کردستان دیروز را در این استان عزای عمومی اعلام کرد.
بهمن مرادنیا، استاندار کردستان، در پیام خود اعلام کرد: همه مراکز درمانی تمام تلاش خود را برای مداوای مصدومان به کار گرفته و ارگان‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط تمام ابعاد قضایا را بررسی می‌کنند و علت روی‌دادن این حادثه دردناک به اطلاع عموم مردم عزیز استان می‌رسد. از درگاه خداوند سبحان برای همه جان‌باختگان غفران الهی و برای مصدومان طلب شفای عاجل دارم. بنا بر این گزارش، اگرچه علت حادثه مشخص است، بااین‌حال تحقیقات بیشتر در این رابطه ادامه دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید