هوای تهران آلوده‌تر خواهد شد

هوای تهران آلوده‌تر خواهد شد

هوا خیال بهتر شدن ندارد. تعداد روزهای متوالی که آلودگی هوا نفس تهرانی‌ها را تنگ کرده، دو رقمی شده و پیش‌بینی‌ها از ادامه روند آلودگی هوا و آلوده‌تر شدن پایتخت تا پایان هفته حکایت دارد. معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران با اشاره به این‌که شاخص آلودگی هوای پایتخت ١٣٣ بوده است، با وجود پیش‌بینی‌هایی مبنی بر آلوده‌تر شدن هوای تهران، اعلام کرد: «تا پایان هفته تعطیلی نخواهیم داشت.»

کد خبر : ۷۴۷۲
بازدید : ۱۴۹۲
هوای تهران آلوده‌تر خواهد شد

هوا خیال بهتر شدن ندارد. تعداد روزهای متوالی که آلودگی هوا نفس تهرانی‌ها را تنگ کرده، دو رقمی شده و پیش‌بینی‌ها از ادامه روند آلودگی هوا و آلوده‌تر شدن پایتخت تا پایان هفته حکایت دارد. معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران با اشاره به این‌که شاخص آلودگی هوای پایتخت ١٣٣ بوده است، با وجود پیش‌بینی‌هایی مبنی بر آلوده‌تر شدن هوای تهران، اعلام کرد: «تا پایان هفته تعطیلی نخواهیم داشت.»

به گزارش شهروند، محمد رستگاری با بیان این‌که روز شنبه هواشناسی به ما اعلام کرد که تا آخر هفته مشکل داریم و تنها باد ضعیفی در اواسط هفته خواهد وزید، گفت: «تصمیم‌هایی که آن روز گرفتیم مربوط به کل هفته بود. یعنی گفتیم فروش طرح ترافیک محدود شود و معادن و کارخانه‌ها تعطیل باشند. در مورد تعطیلی مدارس، تصمیم گرفتیم روز یکشنبه را تعطیل کنیم و برای تعطیلی روز دوشنبه وضع آلودگی در پایان روز یکشنبه را بررسی کردیم.»

او با اعلام این‌که اوج آلودگی روز یکشنبه بود یادآوری کرد که «با تعطیلی مدرسه‌ها گفتیم ترافیک کمی کمتر خواهد شد و غلظت آلاینده‌ها بالاتر نخواهد رفت تا بتوانیم وضع آلودگی هوا را به نحوی مدیریت کنیم که شاخص تا آخر هفته به عدد ۲۰۰ نرسد. اکنون دیگر قطعا به عدد ۲۰۰ نمی‌رسیم و بنابراین با وجود این‌که فردا و پس فردا افزایش آلاینده‌ها را خواهیم داشت اما چون به هدفمان دست پیدا کرده‌ایم و به شاخص ۲۰۰ نخواهیم رسید دیگر تعطیلی در کار نخواهد بود.»

هرچند که معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران اعلام کرده که تصمیم‌ها را تا پایان هفته گرفته‌ایم و دیگر تعطیلی نخواهیم داشت اما استاندار تهران دیروز روایت دیگری از تصمیم‌گیری‌ها درباره ادامه روند آلودگی هوا و برقراری مدارس داشت.

حسین ‌هاشمی با اشاره به رصد پیوسته وضع آلودگی هوای استان تهران گفت: «پس از بررسی آخرین وضع آلودگی هوا در مورد تعطیلی مدارس تصمیم‌گیری می‌کنیم. قطعا تعطیلی پیوسته مدارس به نفع دانش‌آموزان نخواهد بود و باعث می‌شود از درس‌ها عقب بیفتند و امیدواریم وضع هوا بهبود یابد؛ اما برای تصمیم‌گیری عجله نخواهیم کرد و تنها پس از بررسی وضع هوا در این‌باره تصمیمات لازم گرفته خواهد شد.»

در این‌باره احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور از افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی تا پنجشنبه و وزش باد در برخی نقاط کشور خبر داده و گفته است: «آسمان تهران طی ٢ روز آینده (امروز و فردا) غبارآلود خواهد بود.» پیش بینی های ادامه دار بودن آلودگی هوای تهران و شدت گرفتن آلودگی هوا، عصر دیروز به برگزاری جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران منجر شد.

این کمیته در این جلسه تصمیم گرفت تمامی مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس شهرهای‌ تهران، ری و اسلامشهر تعطیل باشند. همچنین، مهدهای کودک شهرهای دماوند، فیروزکوه، بخش لواسان و رودبار قصران فردا دایر است و در سایر شهرستان‌های استان تهران فردا صرفاً مقطع ابتدایی تعطیل است.

در حوزه برخورد با آلودگی هوادچار تزلزل هستیم
روزهای آلوده‌ای که خیال خداحافظی با پایتخت را ندارند و تصمیمات موقتی که از سوی مسئولان برای بازگرداندن هوای سالم به شهر تهران گرفته شده، در روزهای گذشته انتقادات بسیاری را در پی داشته است. رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با انتقاد از انقطاع مدیریتی در بحث آلودگی هوا، با بیان این‌که در مجلس چهارم دغدغه‌های مربوط به موضوعات محیط‌زیستی مورد توجه قرار گرفت، گفت: «در مجلس چهارم لایحه نحوه جلوگیری از انتشار آلایندگی در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد ظرف ٣ ماه آیین‌نامه‌های اجرایی به مجلس آورده شود که ٣ماه، تبدیل به ٣‌سال شد و پس از آن نیز ٥‌سال ‌طول کشید که این مسأله تصویب شود.»

احمد حکیمی‌پور در نشست خبری خود با بیان این‌که در‌ سال ٨٩ این آیین‌نامه به تصویب رسید، ادامه داد: «در‌ سال ٨٧ و در شورای شهر اول به‌طور جدی مسأله آلودگی در دستور کار قرار گرفت و ٥ نفر از اعضای شورای شهر وقت که من هم یکی از آنها بودم، از شهردار وقت که الویری بود، درخواست کردیم که گزارشی درخصوص آلودگی هوا ارایه کند که گزارش ٢٥ صفحه‌ای در ‌این خصوص ارایه شد و از آنجایی که شهردار تهران نیز در جلسه هیأت دولت شرکت می‌کرد، وضع آلودگی هوای پایتخت به اطلاع دولت رسید و رسیدگی به این موضوع در دستورکار قرار گرفت و تا ‌سال ٨٤ که دولت تغییر کرد، ٣٠‌درصد در کاهش آلایندگی هوای پایتخت موفق بودیم اما پس از آن موضوع رها شد.»

او با بیان این‌که در شورای چهارم ٢٥ عضو شورا خواستار نصب فیلتر روی وسایل حمل‌ونقل عمومی در راستای کاهش آلودگی شدند، تصریح کرد: «این مسأله نشان می‌دهد که در حوزه برخورد با آلودگی هوا، دچار تزلزل و انقطاع مدیریتی هستیم، به‌گونه‌ای که شاهد هستیم هر دولت یا مسئولی بر سر کار می‌آید بی‌توجه به اقدامات و مصوبات گذشتگان مجددا راه خود را طی می‌کند و انگار نه انگار که مسئولان گذشته نیز کاری انجام داده‌اند و بر همین اساس شاهد دوباره‌کاری‌هایی هستیم.»

حکیمی‌پور با بیان این‌که انقطاع مدیریتی سبب شده است که کماکان مشکل آلودگی هوا ادامه داشته باشد، گفت: «ما شاهد اضافه شدن یک شیفت به بهشت‌زهرا و همچنین مرگ خاموش مردم در کلانشهرها هستیم. راه ‌حل روی کاغذ مشکلی را حل نمی‌کند و متاسفانه عزم جدی برای حل این مشکل نمی‌بینیم.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید