تخم‌مرغ‌های هزار و هفتصد ساله

تخم‌مرغ‌های هزار و هفتصد ساله

به احتمال زیاد این تخم‌مرغ‌ها نخستین و تنها کشف باستان‌شناسی از این نوع در بریتانیاست.

کد خبر : ۷۴۷۲۴
بازدید : ۵۵۰۵
کشف تخم‌مرغ‌های هزاروهفتصد ساله
در جریان اکتشاف سه تخم مرغ ترکید، اما چهارمی به عنوان تنها تخم مرغ زمان روم باستان در بریتانیا، سالم ماند. باستان‌شناسان بریتانیایی تصادفا موفق به کشف سه تخم مرغ شده‌اند که ۱۷۰۰ سال در حال گندیدن بوده‌اند!

تیم باستان‌شناسی یک سبد حاوی چهار تخم مرغ را در یک گودال پر از آب در شهر «اِیلزبوری» در استان «باکینگهام شِر» یافته است که قدمتش به دوران اشغال بریتانیا توسط رومیان باستان می‌رسد.

در جریان خارج کردن تخم‌مرغ‌ها از سبد سه تای آن‌ها ترکیدند، که تمام فضا را مملو از بوی گندیدگی بسیار شدید کرد. اما چهارمین تخم‌مرغ به عنوان تنها تخم مرغ زمان روم باستان در بریتانیا، همچنان سالم مانده است.

تیم باستان‌شناسان آکسفورد معتقدند که این گودال پر از آب احتمالا چشمه آرزو‌های رومی‌ها بوده است. استوارت فورمَن، رئیس تیم باستان‌شناسی، می‌گوید: «به احتمال زیاد این تخم مرغ‌ها نخستین و تنها کشف باستان‌شناسی از این نوع در بریتانیاست.»

او افزود: «در گودالی که هزاران سال مملو از آب بوده، اشیایی سالم می‌ماند که هرگز در محیط خشک امکان ماندن‌شان وجود ندارد.

«اما واقعا شگفت انگیز است که توانسته‌ایم یکی از آن‌ها را نجات دهیم. بسیار شکننده هستند.» در کنار سبد تخم‌مرغ‌ها، تعدادی سکه، کفش، ابزار چوبی و یک سبد بسیار نادر یافت شده است.

ادوارد بیدالف، که سه سال تمام روی تجزیه این اکتشافات کار کرده، می‌گوید: «احتمالا مردم برای برآورده شدن آرزوهایشان، برای خدایان در این چشمه هدایایی می‌انداخته‌اند. رومی‌ها تخم مرغ را با تولد دوباره و به دلایل روشن، باروری تداعی می‌کردند.

او گفت: «ما پیش از این در بریتانیا، در قبر‌های رومیان باستان استخوان مرغ و تکه‌های پوست تخم مرغ کشف کرده بودیم، اما هرگز تخم مرغ درسته پیدا نکرده بودیم.»

کارشناسان می‌گویند این گودال پیشتر از آن که به چشمه آرزو‌ها تبدیل شود، در قرون دوم و سوم پیش از میلاد مسیح، برای تخمیر غله و تولید آبجو به کار می‌رفته است.

این تخم‌مرغ‌ها در نزدیکی جاده «اِی ۴۱» در «اِیلزبوری» میان یک جاده زمان رومیان باستان یافت شده که شهر‌های «سِنت آلبِنز»، «بیستِر» و «سیرِنستِر» را به یکدیگر متصل می‌کرده است.

تنها نمونه دیگر تخم مرغ سالم زمان رومیان باستان، در سال ۲۰۱۰، در دست یک کودک و در قبری که نزدیک رم قرار داشت کشف شد.

تخم مرغ کشف شده در بریتانیا، اکنون در ورق‌های کاغذ بدون اسید در یک جعبه پلاستیکی در مقر باستان‌شناسی آکسفورد نگهداری می‌شود و قرار است در کنار سایر اشیای کشف شده در موزه ایالتی باکینگهام شِر، به تماشای عموم گذاشته شود.

عملیات اکتشاف، بخشی از شرط صدور جواز برای خانه سازی و تاسیسات عمومی در «بری فیلدز» بوده است. این عملیات میان سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۶ تکمیل شد و اکنون باستان شناسان در حال تجزیه و تحلیل یافته‌هایشان هستند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید