خشکی پوست در زمستان و درمان آن

خشکی پوست در زمستان و درمان آن

ژنتیک نیز در ابتلا افراد به بیماری خشکی پوست بی تاثیر نیست یکی از آن‌ها بیماری درماتیت آتوپیک است. این بیماری یک بیماری مزمن پوستی است که می‌تواند منجر به بروز مشکلات پوستی از جمله خشکی پوست در افراد گردد.

کد خبر : ۷۴۸۱۸
بازدید : ۱۲۲۱۰
خشکی پوست در زمستان و درمان آن
گاهی مراقبت از پوست در بهترین شرایط هم می‌تواند کاری دشوار باشد. در فصل زمستان که هوا سرد می‌شود و از میزان رطوبت هوا نیز کاسته می‌شود، محافظت از پوست و هیدراته کردن آن ممکن است بیش از پیش دشوار شود.
ممکن است سرمای بیرون برای شما خوشایند بوده، اما خشکی پوست در زمستان شایع و بسیار آزار دهنده باشد. آشنایی با روش‌های از بین بردن خشکی پوست و مراقبت‌های پوستی در زمستان کمک شایانی به جلوگیری از ایجاد بیماری‌های پوستی می‌کند.
دکتر سحر دادخواه دراین باره می‌گوید: داشتن رطوبت کافی در پوست از ایجاد ضایعه در لایه شاخی پوست و بروز خشکی محافظت می‌کند. پروتئین و لیپید‌ها فاکتور‌های طبیعی برای مرطوب نگه‌داشتن و محافظت از پوست هستند.
دکتر دادخواه خاطرنشان کرد: وقتی که پوست انسان به اندازه کافی دارای پروتئین و لیپید محافظ نباشد، رطوبت می‌تواند از پوست خارج شود. در پی این اتفاق و زمانی که آب کافی در خارجی‌ترین لایه پوست بدن انسان وجود نداشته باشد، پوست دچار خشکی خواهد شد.
این متخصص پوست و مو اظهار کرد: سرما، حرارت، داشتن حساسیت به جنس برخی از لباس‌ها، برخی بیماری‌ها و افزایش سن سبب شکسته شدن سد دفاعی وعدم رطوبت کافی در پوست شده و در نتیجه پوست خشک می‌شود.

وی بیان کرد: افراد مبتلا به بیماری خشکی پوست نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض آسیب‌های محیطی قرار دارند به همین خاطر توصیه می‌شود که به طرق مختلف از سلامت پوست خود محافظت نمایند. دکتر دادخواه در پاسخ به این پرسش که "خشکی پوست چه آسیبی به پوست می‌رساند "، عنوان کرد: شاید خشکی پوست به‌تن‌هایی مشکل بزرگی برای انسان نباشد، اما ممکن است با برخی بیماری‌ها و شرایط دیگر مرتبط باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از: بروز خارش پوست، ضخیم و خشن شدن مناطقی روی پوست، درماتیت، اگزما وچروک شدن، پیری زودرس پوست و.... این متخصص پوست و مو ابراز داشت: اولین قدم برای درمان خشکی پوست، تشخیص علت خشکی است. آب‌وهوای زمستان یکی از شایع‌ترین دلایل خشکی پوست است.
البته اگر پوست فردی به شدت دچار خشکی شده باشد، بهتر است که این موضوع را به‌منظور تشخیص دلایل مشخص در آن فرد، با پزشک در میان بگذارد. ممکن است دلایل ایجاد خشکی پوست در افراد مختلف متفاوت باشد و برای تشخیص اختصاصی این موضوع بهتر است با پزشک مشورت شود.

وی با بیان این نکته که با رعایت برخی نکات می‌توان از ایجاد خشکی پوست در فصل زمستان جلوگیری کرد، اظهار کرد: افراد برای پیشگیری از خشکی پوست باید از استحمام مکرر خودداری کنند، زیرا آب می‌تواند خشکی پوست را تشدید و بدتر کند به‌خصوص اگر از آب داغ استفاده شود. شستشوی زیاد می‌تواند چربی و روغن محافظ روی پوست را از بین ببرد و پوست را در وضعیتی آسیب‌پذیر و مستعد خشکی قرار دهد.

دکتر دادخواه افزود: به افرادی که ازخشکی پوست رنج می‌برند، توصیه می‌شود که از استحمام بیش از دو مرتبه در هفته خودداری کرده و مدت زمان آن طولانی نباشد وبهتر است ۱۰ دقیقه باشد واز آب داغ استفاده نکنند، همچنین پس از استحمام نیز از مرطوب کننده‌های پوست استفاده نمایند.

این متخصص پوست و مو عنوان کرد: استفاده زیادی از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده‌ها معمولا منجر به خشکی پوست می‌شود؛ بنابراین افراد سعی کنند مصرف مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده‌ها خود را به حداقل برسانید و در صورت لزوم از دستکش استفاده نمایند. وی بیان کرد: در اثر سرما، رطوبت پوست کاهش می‌یابد لذا توصیه می‌شود افراد موقع خروج از منزل از دستکش استفاده کرده و از مرطوب کننده استفاده نمایند.

دکتر دادخواه بیان کرد: ژنتیک نیز در ابتلا افراد به بیماری خشکی پوست بی تاثیر نیست یکی از آن‌ها بیماری درماتیت آتوپیک است. این بیماری یک بیماری مزمن پوستی است که می‌تواند منجر به بروز مشکلات پوستی از جمله خشکی پوست در افراد گردد.
این متخصص پوست و مو در پایان گفت:: مرطوب‌کننده‌های پوست ابزار بسیار مهمی‌برای مقابله با خشکی پوست هستند. انتخاب صحیح مرطوب‌کننده می‌تواند باعث پیشگیری و درمان خشکی پوست شود. بعد از شستن پوست خود آن را به‌آرامی‌و به‌طور متوسط خشک کنید و بلافاصله از مرطوب‌کننده روی پوستتان استفاده کنید چراکه این لحظه بهترین لحظه برای گیر انداختن بیشترین میزان رطوبت در پوست است.
منبع: آفتاب یزد
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید