دکتری که باعث نقص عضو و مرگ می‌شد

دکتری که باعث نقص عضو و مرگ می‌شد

مادرشان با درد شدیدی در ناحیه کمر و گردن به مطب این پزشک رفت، اما پس از تزریق به کما رفته بود. این زن به بیمارستان منتقل شد، اما با وجود تلاش پزشکان چند روز بعد دچار مرگ مغزی شد و خانواده به اهدای اعضایش رضایت دادند.

کد خبر : ۷۴۸۴۳
بازدید : ۱۱۳۹۳
نسخه متخصص قلابی، بلای جان بیماران
پزشک عمومی که با تزریق سلول‌های بنیادی باعث مرگ و نقص عضو بیماران شده بود، به حبس، محرومیت از طبابت و پرداخت دیه محکوم شد. حدود یک سال قبل زن میانسالی با مراجعه به دادسرای ناحیه ۱۹ (جرایم پزشکی و دارویی) تهران از یک پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شکایت کرد.
این زن به بازپرس پرونده گفت: «مدتی قبل به‌خاطر بیماری روماتیسم مفصلی و تنگی شدید کانال نخاعی گردن به پزشکی مراجعه کردم. در کارت ویزیتش متخصص طب سوزنی و سنتی نیز نوشته بود. مطب شیک و مدرنی داشت و چند نفری هم در نوبت ویزیت بودند.
وقتی دکتر مرا معاینه کرد تنها راه درمانم را تزریق PRP (تزریق سلول‌های بنیادی) یا به اصطلاح خودش تزریق شفابخش دانست. اما وقتی تزریق انجام شد من در ناحیه دست راست احساس سوزش و برق گرفتگی کردم و از آن روز به بعد با آسیب سیستم عصبی، علاوه بر اینکه دست راستم فلج شد، داخل دهان و دور لبم هم پر از زخم شده و کنترل ادرار و دفعم را نیز از دست داده‌ام.»

طبابت با مدرک جعلی
در حالی که بررسی پرونده این زن در کمیسیون پزشکی در دستور کار قرار گرفت، چند شکایت دیگر نیز با موضوع قصور پزشکی، تهدید، توهین و قتل غیرعمدی علیه این پزشک در دادسرا مطرح شد. با افزایش شکایت‌ها و بررسی پروانه پزشکی این فرد مشخص شد او فقط پزشک عمومی است و هیچ مدرک معتبری در زمینه طب فیزیکی ندارد.
با این شواهد معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن طرح شکایتی علیه این پزشک به اتهام جعل مدرک، پروانه او را باطل کرد. اما از آنجا که متهم اجازه ورود بازرسان معاونت درمان را به مطبش نداد و به مأموران توهین و فحاشی کرده بود، پرونده در دادگاه انقلاب مورد بررسی قرار گرفت و مطب وی پلمب شد.

پرونده فلج شدن بیمار
با ارسال پرونده شکایت زن ۶۷ ساله تهرانی به کمیسیون ۳ نفره پزشکی قانونی، اعضا پس از شنیدن اظهارات طرفین و بررسی مدارک اعلام کردند با توجه به اینکه بیمار در زمان تزریق PRP در حالت خوابیده روی شکم قرار داشته، ریشه‌های عصبی گردن او دچار آسیب و دست راستش فلج شده و پزشک به میزان ۱۰ درصد مقصر است.

با اعتراض متهم، پرونده به کمیسیون ۵ و ۷ نفره فرستاده شد و این بار کارشناسان میزان قصور پزشک را ۲۰ درصد دیه کامل انسان تعیین کردند
.
مرگ بیمار بعد از تزریق
در شکایت دیگری خانواده زنی ۴۹ ساله که دچار مرگ مغزی شده بود اعلام کرده بودند که مادرشان با درد شدیدی در ناحیه کمر و گردن به مطب این پزشک رفت، اما پس از تزریق به کما رفته بود. این زن به بیمارستان منتقل شد، اما با وجود تلاش پزشکان چند روز بعد دچار مرگ مغزی شد و خانواده به اهدای اعضایش رضایت دادند.

با ارسال این پرونده به کمیسیون پزشکی، اعضا پس از بررسی مدارک، تزریق PRP را برای بیمار غیرضروری خواندند و انجام آن را با توجه به نداشتن تخصص پزشک و تجهیز نبودن مطب مجاز ندانستند. با این اظهارات پزشک میانسال به طور صددرصد در مرگ زن مقصر اعلام و در هر سه کمیسیون ۳، ۵ و ۷ نفره پیشنهاد ارجاع پرونده به نظام پزشکی مطرح شد.

دفاعیاتی که به بن‌بست خورد
با توجه به اتهامات پزشک مبنی بر مداخله غیرمجاز در امور پزشکی، توهین و تهدید به دادیار پرونده، جعل مهر نظام پزشکی، استفاده غیرمجاز از عنوان علمی پزشک و تأسیس مؤسسه طبی غیرمجاز، با پیگیری‌های وزارت بهداشت و نظام پزشکی، از آنجا که امکان فرار متهم و به خطر افتادن جان بیماران دیگر وجود داشت، حکم جلب این پزشک صادر و او برای ۶ ماه ممنوع الخروج شد.
با ابلاغ این احکام، وکلای این پزشک به دادسرا مراجعه کردند و با رد اتهام غیرمتخصص بودن موکلشان مدعی شدند او دانش آموخته دانشگاه کلن آلمان در رشته طب فیزیکی و توانبخشی است که به‌دلیل مشکلات مالی و اداری هنوز موفق به دریافت مدرک خود نشده است. اما این دفاعیات نیز نتوانست در روند اجرای احکام پرونده خللی ایجاد کند.

حبس، دیه و محرومیت از پزشکی
پس از تکمیل تحقیقات، کیفرخواست پرونده صادر و موضوع برای رسیدگی به شعبه ۱۰۴۳ دادگاه کیفری ۲ (مجتمع شهید قدوسی) به ریاست دکتر محبوب افراسیاب ارسال شد. قاضی پس از شنیدن اظهارات طرفین و بررسی اسناد و مدارک، پزشک خاطی را علاوه بر دو مورد حبس یک ساله تعیینی، به سه سال حبس تعزیری از جنبه عمومی جرم، پرداخت ۱۰ میلیون تومان برای دخالت غیرمجاز در امور پزشکی، در پرونده مرگ مغزی یک زن به پرداخت دیه کامل زن مسلمان و در پرونده فلج دست زن میانسال به پرداخت ۲۰ درصد دیه کامل محکوم کرد.
همچنین به‌عنوان مجازات تکمیلی، متهم تا ۲ سال از زمان ابلاغ حکم از فعالیت در امور پزشکی در سراسر کشور محروم و در پرونده توهین و تهدید نیز به‌دلیل نبود شاهد کافی برائت کیفری صادر شد.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید