حکم نهایی محمدعلی نجفی

حکم نهایی محمدعلی نجفی

کارشناسان در دو جلسه دادگاه که برگزار شد، توضیح دادند علت دفرمه‌شدن گلوله این است که گلوله ابتدا به دست میترا برخورد کرده و سپس وارد پهلوی او شده و باعث مرگش شده است.

کد خبر : ۷۴۸۸۲
بازدید : ۱۵۸۳۸
محکومیت محمدعلی نجفی به ۷ سال حبس
محمدعلی نجفی که به اتهام قتل همسر دومش در بازداشت به‌سر می‌برد، پس از محاکمه دوم در جرم قتل عمد و حمل سلاح غیر‌مجاز مجرم شناخته و به هفت سال و نیم حبس محکوم شد.

نجفی که از خردادماه و بعد از اینکه خودش را تسلیم پلیس کرد در بازداشت به‌سر می‌برد، یک بار به جرم قتل میترا استاد به قصاص محکوم شد هر چند مدتی بعد اولیای‌دم اعلام گذشت کردند و قصاص از نجفی ساقط شد، اما دیوان عالی کشور نیز رأی صادره را نقض کرد چراکه دیوان عالی کشور معتقد بود با توجه به نحوه شلیک احتمالا قتل شبه‌عمد است.

به‌این‌ترتیب پرونده برای تشکیل هیئت کارشناسی و بررسی مجدد یک بار دیگر به شعبه ۹ دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. با تشکیل جلسه هیئت کارشناسی و بازسازی دوباره صحنه قتل و اعلام نتیجه نظریه کارشناسان، یک بار دیگر متهم پای میز محاکمه رفت. کارشناسان در دو جلسه دادگاه که برگزار شد، توضیح دادند علت دفرمه‌شدن گلوله این است که گلوله ابتدا به دست میترا برخورد کرده و سپس وارد پهلوی او شده و باعث مرگش شده است.

هر چند همچنان نجفی و وکلایش اصرار کردند شلیک مستقیم نبوده و گلوله‌ها به‌عمد شلیک نشده است، اما نماینده دادستان برای نجفی درخواست اشد مجازات کرد.

در نهایت گودرزی، وکیل‌مدافع نجفی، در دفاعیاتش درخواست آزادی موکلش به قید وثیقه را مطرح کرد و گفت: دادگاه رأی بر قرار وثیقه صادر کرده است ما هم وثیقه را تأمین کردیم، اما دادگاه شبانه موکل من را خواست و کمتر از ۲۴ ساعت دوباره او را بازداشت کرد.
نجفی سکته وسیع قلبی کرده است. او به‌دلیل درد شدید در قفسه سینه نمی‌تواند بخوابد و وضع خوبی ندارد. موکل من چندین مؤسسه خیریه دارد. او سال‌ها در پست‌های مهم مملکتی کار کرده و بسیار موفق بوده است کدام بیم تجری وجود دارد که باید موکل من در زندان بماند؟
نجفی دانشجویان زیادی را تربیت کرده و خدمات او بسیار بسیار زیاد است بنابراین طبق قانون، شامل اشد مجازات نمی‌شود و باید تخفیف بگیرد. البته باید مسئله بیماری حساس او نیز بررسی شود چراکه موکلم به‌دلیل بیماری تحمل زندان را ندارد.

وی درباره حمل و نگهداری سلاح هم گفت: موکلم سلاح با مجوز داشته، اما به‌دلیل سهل‌انگاری برای تمدید مجوز آن اقدام نکرده است و این به معنای حمل سلاح قاچاق نیست. ضمن اینکه خودش سلاح را تحویل داده است بنابراین طبق قانون، باید جریمه نقدی شود.

این گفته‌های گودرزی از سوی رئیس دادگاه مؤثر دانسته نشد در نهایت دو نفر از قضات (محمدی‌کشکولی و ترابی) نجفی را در قتل عمد مجرم تشخیص دادند و او را به تحمل شش سال حبس محکوم کردند.

همچنین او را در مورد حمل سلاح غیرمجاز نیز به تحمل یک سال و سه ماه حبس محکوم کردند. البته عباسی، دیگر قاضی پرونده، نظری مخالف همکارانش داشت هر چند او نیز نجفی را در قتل عمد مجرم شناخت، اما با توجه به خدمات بسیار نجفی در دانشگاه و شخصیت مثبت و مفید او در جامعه، متهم را به تحمل سه سال حبس محکوم کرد.
او همچنین با توجه به قانون مبارزه با قاچاق اسلحه که در آن ذکر شده است در صورتی‌که فرد سلاح را خودش تحویل دهد مشمول جریمه نقدی می‌شود، نجفی را در این زمینه مجرم تشخیص نداد.
به‌این‌ترتیب با توجه به اینکه طبق قانون، مجازات سنگین‌تر برای مجرم اجرا می‌شود در صورتی‌که دیوان عالی کشور رأی اکثریت شعبه ۹ را تأیید کند، نجفی باید شش سال حبس را تحمل کند.

این در حالی است که گودرزی، وکیل‌مدافع نجفی، روز گذشته گفت: به رأی صادره اعتراض خواهد کرد چراکه همچنان معتقد است طبق قانون قتل عمدی صورت نگرفته است.

همچنین شنیده شده است نجفی اوایل هفته آینده احتمالا با قرار وثیقه آزاد خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید