ویدئو/ واکنش حیوانات در برابر آینه

حجم ویدیو: ۲۱.۸۱M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۳۱ دانلود ویدیو

حیوانات وقتی در مقابل آینه می‌ایستند چگونه واکنش نشان می‌دهند؟ این سوالی است که رفتارشناسان در بسیاری از مطالعات و آزمایش هایشان به بررسی آن پرداخته اند. به عنوان بخشی از یک پروژه رفتارشناسی حیوانات آینه‌های ۱.۲۰ * ۲.۵۰ متر را در جنگل بر سر راه حیوان‌ها تنظیم کرده اند. این آینه برای جلوگیری از آسیب دیدگی حیوانات از ورق فلزی بازتابی ساخته شده است.

کد خبر : ۷۴۹۵۴
بازدید : ۹۰۴۵۳

به گزارش فرارو، ابتدا گوریل ها، سپس شیر‌ها و در نهایت شامپانزه‌ها تحت این آزمون قرار می‌گیرند. هر کدام در ابتدا با دیدن یک غریبه گیج می‌شوند. چون آن‌ها تمامی نفرات گروه یا گله خود را از ظاهرشان می‌شناسند به جز خودشان را! به همین دلیل اندام خودشان برای آن‌ها ناآشنا به نظر می‌رسد. آن‌ها سعی می‌کنند که غریبه را لمس کنند، ولی به جای لمس یک جسم گرم، با یک سطح صاف سرد رو به رو می‌شوند.

در ادامه حیوان‌ها برای یافتن آن غریبه به پشت آینه می‌روند. اما باز هم خبری از غریبه نیست. آن‌ها کم کم درمی‌یابند که هر حرکتی که انجام می‌دهند، غریبه نیز آن حرکت را تکرار می‌کند. شامپانزه‌ها و سپس گوریل‌ها این مسئله را زودتر درک می‌کنند، در حالی که به نظر می‌رسد شیر از فهمیدن آن ناامید شده و عطای غریبه را به لقایش می‌بخشد.

در بخش آخر که مربوط به شامپانزه‌ها است، می‌بینیم که بچه شامپانزه پس از دیدن خود در آینه، به گمان پیدا کردن یک همبازی به نزد او می‌شتابد، اما مطابق انتظار با جسم سرد و سختی رو به رو می‌شود. این رفتار دقیقا شبیه به انسان‌ها است و این گونه رفتار‌ها را به تکرار در کودکان دیده ایم. اما با این تفاوت که پدر و مادر‌ها با زبان و گفتار به کودکان آموزش می‌دهند که این تصویر، یک فرد دیگر نیست و تصویر خودشان است.

نکته جالب این که برخی شامپانزه‌ها هنگام دیدن خود مو‌های خود را می‌خارانند که ناشی از تفکر و تاملی است که آن‌ها برای درک موضوع می‌کنند. تا فهم این مسئله آنان گیج و ناامید به نظر می‌رسند. در نهایت برخی با فهمیدن راز آینه و برخی نیز با تمام شدن کنجکاویشان محل را ترک می‌کنند تا به زندگی روزمره شان برسند.
منبع: Serengeti-Park، Xavier HUBERT-BRIERRE

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید