ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰ قاب

ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰ قاب

در بیست سالی که پوتین روسیه را رهبری کرد، سه رئیس جمهور در آمریکا، پنج نخست وزیر در بریتانیا و سه رئیس جمهور در ایران دوران خود را گذراندند.

کد خبر : ۷۵۰۵۳
بازدید : ۱۷۱۶۹
حدود بیست سال از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شد می‌گذرد. در بیست سال گذشته او در مقام رئیس جمهوری و نخست وزیر روسیه را رهبری کرده و رویداد‌های بسیاری را از سر گذرانده است.

وقتی افسر سابق سازمان اطلاعات و امنیت شوروی (کا گ. ب)، در تاریخ ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ به عنوان رئیس جمهوری روسیه انتخاب شد، بیل کلینتون در کاخ سفید بود. در بیست سالی که پوتین روسیه را رهبری کرد، سه رئیس جمهور در آمریکا، پنج نخست وزیر در بریتانیا و سه رئیس جمهور در ایران دوران خود را گذراندند.

پوتین ابتدا در سال ۱۹۹۹ نخست وزیر روسیه شد. پس از آن از سال۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ رئیس جمهور روسیه بود. او در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ که مجددا پست نخست وزیری راعهده دار شده بود، قانون اساسی را تغییر داد و دوره ریاست جمهوری را از چهار به شش سال افزایش داد. او از سال ٢٠١٢ تاکنون رئیس جمهور روسیه است.

هیچ رهبر دیگری چنین طولانی بر روسیه حکومت نکرده است.

نگاهی می‌کنیم به عکس‌هایی از پوتین در دو دهه اخیر که در قدرت بوده است؛ عکس‌هایی از بحران‌های بین‌المللی تا رسوایی‌های داخلی و پیروزی‌ها و ناکامی‌های ورزشی و حتی عکس‌های تبلیغاتی.

تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
ولادیمیر پوتین در ماه اوت سال ۱۹۹۹ به عنوان نخست وزیر انتخاب شد، چهار ماه بعد از آن یعنی ۳۱ دسامبر به مقام ریاست جمهوری رسید

بعد از این که افسر سابق کا گ. ب به نخست وزیری رسید، روسیه دومین جنگ چچن را در اکتبر ۱۹۹۹ در واکنش به یک سری بمب‌گذاری مرگبار در ساختمان‌های مسکونی آغاز کرد.

در سال‌های ابتدایی ریاست جمهوری پوتین هم روسیه درگیر دومین جنگ با چچن بود. در نهایت با حملات گسترده، ارتش روسیه گروژنی، پایتخت چچن شدند.

در سال ۲۰۰۳، سازمان ملل گروژنی را پس از اشغال روسیه، "ویران‌شده‌ترین شهر جهان" توصیف کرد.

تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
پوتین در یک جت جنگی در راه چچن در ماه مارس ۲۰۰۰، ماه‌ها پس از آنکه دومین جنگ چچن به راه افتاده بود

پس از آن سال‌ها روسیه هدف حملات مرگبار بود، از جمله در سال ۲۰۰۴ جدایی‌طلبان چچن بیش از ۱۰۰۰ نفر را در یک مدرسه در شهر بسلان گروگان گرفتند. در عملیاتی که برای ختم گروگان‌گیری انجام شد، بیش از ۳۳۰ نفر کشته شدند که ۱۸۶ نفر از آن‌ها دانش آموز و کودک بودند.

بازماندگان و خانواده‌های قربانیان این گروگان‌گیری می‌گویند مقام‌های روسیه از جمله ولادیمیر پوتین در این واقعه، درست عمل نکرده‌اند.

تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
سپتامبر سال ۲۰۰۴، هیات دولت روسیه به احترام کشته شدگان گروگانگیری مدرسه بسلان، یک دقیقه سکوت کردند
در این حادثه بیش از ۳۳۰ نفر کشته شدند که بیشتر آن‌ها کودک بودند. در انتخابات مارس سال ۲۰۰۰، او که کفالت ریاست جمهوری را به عهده داشت رئیس جمهور قانونی روسیه شد، اما شش ماه بعد در ماه اوت سال ۲۰۰۰، زیردریایی کورسک روسیه در یک رزمایش "به علت منفجر شدن اژدر" با ۱۱۸ خدمه در دریای بارنتز غرق شد.

غواصان نروژی بعدا یادداشتی از یکی از اجساد پیدا کردند که نشان می‌داد ۲۳ نفر از خدمه کورسک از این انفجار‌ها جان سالم به در برده، اما در انتظار کمک جان داده بودند. پوتین به دلیل این حادثه با انتقاد‌های فراوانی رو به رو شد.

تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
پوتین در حال دیدار با خانواده افسران زیردریایی غرق شده کورسک، عملکرد او در واکنش به این حادثه با انتقاد‌های بسیاری رو به رو شد

وقتی که زیردریایی کورسک غرق شد، روز‌ها طول کشید که دولت روسیه به خانواده قربانیان اطلاع بدهد و رئیس جمهور هم حتی از تعطیلاتش در دریای سیاه زودتر از موعد به کرملین بازنگشت.

تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا پوتین را در سال ۲۰۰۱ برای یک دیدار رسمی به آمریکا دعوت کرد.
در طول این سفر این دو با هم به خانه بوش در ایالت تگزاس رفتند.در دهه اول ریاست جمهوری، ولادیمیر پوتین با وجود انتقادهایش از سیاست خارجی غرب، در مجموع رابطه‌اش با رهبران کشور‌های غربی خوب بود.

آخرین باری که یک رئیس‌جمهوری آمریکا از روسیه بازدید کرد، در سال ۲۰۱۳ بود. در آن سال باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در نشست اقتصادی گروه بیست در سن‌پترزبورگ شرکت کرد.

تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
دیدار سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر پیشین ایتالیا با پوتین؛ موضوع دیدار وضعیت عراق بود
عکس مربوط به بازدید این دو از یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی در شمال مسکو در زمستان ۲۰۰۳ است
تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
الیزابت دوم، ملکه بریتانیا هم پوتین را در سال ۲۰۰۳ برای یک بازدید رسمی به بریتانیا دعوت کرد
این اولین سفر یک رهبر روسیه از سال ۱۸۷۴ به بریتانیا بود.
در سال ۲۰۰۶ برای نخستین بار روسیه میزبان نشست رهبران کشور‌های گروه ۸ یا "جی ۸" بود و عضویت روسیه در این گروه تایید شد.

تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
آنگلا مرکل، تونی بلر، ژاک شیراک، ولادیمیر پوتین و جورج دبلیو بوش، در نشست جی ۸ در شهر سن پترزبورگ روسیه سال ۲۰۰۶

بر اساس قانون اساسی روسیه، پوتین نمی‌توانست برای سه بار متوالی در سمت رئیس جمهوری بماند، به همین دلیل در سال ۲۰۰۸ چهار سال نخست وزیر بود.

کمتر کسی است که فکر کند دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور وقت روسیه چیزی بیشتر از شاگرد و حامی پوتین باشد که به نفع او پست ریاست جمهوری را بر عهده گرفته است.

در سال ۲۰۱۲، وقتی پوتین دوباره به ریاست جمهوری انتخاب شد، مدودیف را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد. این جابجایی قدرت با خشم مخالفان رو به رو شد که می‌گفتند قدرت در روسیه در انحصار گروهی بسته است.

تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
پوتین در حال بازدید از یک بیمارستان صحرایی در شمال اوستیا زمانی که نخست وزیر روسیه بود

روسیه خودمختاری بخش اوسیتای جنوبی از دولت گرجستان را به رسمیت شمرده بود و در اوت سال ۲۰۰۸ میلادی روسیه در پاسخ به حمله گرجستان به اوستیای جنوبی با این کشور وارد جنگ شد.

این جنگ کوتاه مدت زنگ خطری برای غرب بود. در سال ۲۰۱۴ نیرو‌های روسیه به طرف شرق اوکراین حرکت کردند و همین رابطه پوتین را با کشور‌های غربی تیره و تار کرد.

حضور نظامی در شبه جزیره کریمه و انضمام آن به خاک روسیه باعث شد اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع و عضویتش را در گروه "جی ۸" معلق کنند.

تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
برگزاری همه پرسی درباره الحاق کریمه به روسیه در این کشور با استقبال مردم روسیه رو به رو شد
این همه پرسی محبوبیت پوتین را بالا برد؛ ولادیمیر پوتین در میدان سرخ مسکو به جمعیت گفت که کریمه و سواستوپول به "مام میهن" (روسیه) برگشته‌اند.
تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
پوتین تابستان امسال (اوت ۲۰۱۹) در یک مسابقه موتورسواری در کریمه منضم به روسیه شرکت کرد
دولت اوکراین این اقدام او را "نقض آشکار حاکمیت اوکراین خواند".
تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او
هفته گذشته در پاریس دیدار کردند و با آتش بس "کامل و جامع" در شرق اوکراین تا پایان سال ۲۰۱۹ موافقت کردند. این نشست به میزبانی رهبران فرانسه و آلمان در پاریس برگزار شد.

پس از چهار سال جنگ داخلی در سوریه، روسیه در حمایت از متحد خود، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که حکومتش در آستانه فروپاشی بود وارد عمل شد. تصمیم پوتین در فرستادن هواپیما و نیرو‌های نظامی روس، موازنه قدرت را به نفع دولت بشار اسد تغییر داد.

تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب حمایت پوتین از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه وضعیت جنگ داخلی در سوریه را تغییر داد

در سال ۲۰۱۶ و پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که دولت روسیه عامل اصلی کارزاری بوده برای ضربه زدن به هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی ترامپ، با انتشار اخبار دروغ و حملات سایبری از جمله هک کردن ای‌میل‌های داخلی حزب دموکرات.
تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا مداخله کرده است

در سال ۲۰۱۸، بریتانیا روسیه را متهم کرد که سرگی و یولیا اسکریپال، یک جاسوس سابق روس و دخترش را که در بریتانیا زندگی می‌کردند، در شهر سالزبری با سم اعصاب نوویچوک مسموم کرده است. روسیه این موضوع را تکذیب می‌کند.

تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
رابطه ولادیمیر پوتین با بریتانیا و نخست وزیر وقت ترزا می، پس از ماجرای مسموم شدن سرگی اسکریپال به وضوح متشنج شد

رئیس جمهور روسیه در طول بیست سال گذشته همواره سعی کرده چهره و شخصیتی قدرتمند و با نفوذ نشان دهد.

تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
پوتین با اسلحه اسنایپر (تک تیرانداز) در دست در نزدیکی مرز مغولستان و روسیه در حال شکار
تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
پوتین چهره عاطفی و احساساتی هم نشان می‌دهد؛ در سال ۲۰۱۳ او در حال برف بازی با دو تا از سگ‌هایش، بافی و یومی
تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
پوتین در حال هاکی روی یخ؛ او سعی کرده خود را ورزشکار نشان دهد

پوتین با میزبانی المپیک زمستانی سوچی ۲۰۱۴ و جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ سعی در تقویت جایگاه روسیه در دنیای ورزش داشت.

روسیه در المپیک سوچی ۳۳ مدال، شامل ۱۳ طلا به دست آورد، اما رسوایی دوپینگ دامن ورزشکارانش را گرفت و روسیه از سال ۲۰۱۵ اجازه ندارد به عنوان یک کشور در مسابقات دو و میدانی شرکت کند.

هفته پیش آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا)، روسیه را چهار سال از حضور در کلیه رقابت‌های مهم ورزشی محروم کرد. وادا می‌گوید که دلیل این محرومیت اطلاعات دستکاری شده‌ای است که کمیته مبارزه با دوپینگ روسیه در ژانویه ۲۰۱۹ به این سازمان فرستاده است.

وادا می‌گوید کمیته مبارزه با دوپینگ روسیه ۲۱ روز فرصت دارد درخواست فرجام کند. در صورت فرجام‌خواهی روسیه، این پرونده به دادگاه عالی ورزش فرستاده می‌شود.
تصاویر/ ولادیمیر پوتین؛ ۲۰ سال در ۲۰قاب
ولادیمیر پوتین در انتخاب روسیه برای میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ نقش مهمی داشت

در حالیکه برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ برای روسیه یک موفقیت جهانی بود، اما رسوایی دوپینگ به این معناست که روسیه از جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر محروم خواهد شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید