قیمت دلار و سکه بالا رفت

قیمت دلار و سکه بالا رفت

سکه دیروز ۹۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد تا با قدرت از کانال ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی عبور کند و به بهای ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان برسد.

کد خبر : ۷۵۰۶۷
بازدید : ۵۸۱۸
رشد قیمت دلار و سکه
اولین افزایش دلار در آخرین هفته آذرماه به ثبت رسید؛ شاخص ارزی که در ۲ روز ابتدایی هفته کاهش قیمت را تجربه کرده بود، از همان آغاز روز دوشنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت و در نزدیکی محدوده ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی معامله شد. حدود ساعت ۴ بعدازظهر نیز این ارز عمدتا با قیمت ۱۲ هزار و ۸۲۰ تومانی معامله می‌شد که ۱۸۰ تومان نسبت به قیمت روز دوم هفته بیشتر بود.

مرز حمایتی دلار پیدا شد؟
سه دیدگاه عمده درباره رشد قیمت اسکناس آمریکایی میان معامله‌گران وجود داشت. گروهی بر جوسازی نوسان گیران پیرامون شایعه رفتن ایران به لیست سیاه FATF اشاره می‌کردند و دسته‌ای هم اعتقاد داشتند که پیش از سفر رئیس‌جمهور ایران به ژاپن، نوسان گیران در پی فروش دلار خود در قیمت‌های بالاتر هستند.
با این حال، دیدگاه سومی نیز در بازار وجود داشت که طرفداران بیشتری را به خود جلب کرده بود. از نظر دسته سوم، بازار پس از ۵ کاهش متوالی، نیاز به اصلاح قیمت داشت و معامله‌گران از مرز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید‌های خود را آغاز کردند. در واقع از نگاه این گروه، بازار پس از چندین روز کاهش، مرز حمایتی خود را شناخت.
بر اساس این دیدگاه، برخی معامله‌گران در کوتاه مدت انتظار شکسته شدن مرز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی و نزولی به سوی سطوح پایین‌تر را ندارند. این نگاه در حالی توسط برخی معامله‌گران مطرح می‌شود که گروهی دیگر باور دارند، بازار با عبور از تقاضای ژانویه و گذر از تقاضای فصلی تجاری با افت سرفصل تقاضا مواجه خواهد شد و همین عامل به تدریج قیمت را تحت فشاری قرار خواهد داد که شکست مرز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز بعید نخواهد بود.
این دسته حتی از برگشت دلار به کانال ۱۱ هزار تومانی سخن می‌گویند و همزمان امیدوارند با تغییر شرایط بین‌المللی فضای بازار ارز نیز آرامش بیشتری پیش‌رو داشته باشد. در برابر نگاه این دسته، گروهی از معامله‌گران معتقدند اگر قرار باشد دلار متناسب با نرخ تورم نیز تعدیل شود، سطح فعلی قیمت شاخص ارزی بالاتر خواهد بود. در واقع به باور این گروه، متغیر‌های کلان اقتصادی می‌توانند حمایتگر افزایش قیمت دلار باشند.
در پاسخ به این استدلال نیز کاهشی‌ها عنوان می‌کنند، بازار ارز پیش‌تر شاهد شوک قیمتی بوده است و همین قیمت‌های فعلی نیز با تورم همخوانی ندارند و حاصل نگرانی‌های غیراقتصادی و شرایط سخت بین‌المللی هستند. از نظر آن‌ها بازار پس از شوک ۹۷، می‌تواند حداقل دو سال شاهد شوک دیگری نباشد.

در هر صورت اولین امید کاهش‌ها در بازار و آنچه از نظر آن ها، رفتار خریداران دلار را احتیاطی‌تر خواهد کرد، سفر رئیس‌جمهور ایران به ژاپن است. در صورتی که در این دیدار سیگنالی مربوط به بهبود شرایط بین‌المللی مخابره شود، بازار تا حدی با تغییر شرایط انتظاری مواجه خواهد شد. در این میان، سیگنال دیگری که می‌تواند از نظر برخی فعالان، جریان بازار را تا حدی افزایشی کند، بازگشت ایران به لیست سیاه FATF است.
به هرحال عده‌ای باور دارند، حتی شایعه این خبر توانست تا حدی بازار را نوسانی کند. از آخرین پیام رئیس کل بانک مرکزی نیز این گونه استنباط می‌شد که او نیز تمایل دارد تکلیف لوایح مربوط به FATF روشن شود و نگران ارتباطات و مبادلات مالی در شرایط تحریم است. در هر صورت، در اینکه اوضاع اقتصادی کشور چندان مناسب نیست، کمتر معامله‌گر و فعال ارزی تردید دارد.
با این حال، در مورد اینکه وضعیت کنونی چه تاثیری بر بازار ارز خواهد داشت، تناقض دیدگاه‌ها بسیار بالاست. در چنین شرایطی، بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند بر اساس روند قیمت‌ها و نقاط حمایتی و مقاومتی، خرید و فروش‌های خود را تنظیم کنند. در واکنش به افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز روز دوشنبه راه صعودی در پیش گرفت.
سکه دیروز ۹۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد تا با قدرت از کانال ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی عبور کند و به بهای ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان برسد. برخی خبر‌ها حکایت داشت که در ساعات انتهایی روز نیز فلز گرانبهای داخلی به افزایش قیمت خود ادامه داده بود و در آستانه سطح مهم ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قرار گرفته بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید