بیماری منیر، نشانه‌ها و راه‌های درمان

بیماری منیر، نشانه‌ها و راه‌های درمان

بیماری منیر، نوعی اختلال مزمن گوش داخلی است که در هر سنی می‌تواند گریبان فرد را گرفته و مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کند.

کد خبر : ۷۵۱۳۷
بازدید : ۱۱۴۸۸
بیماری منیر، نشانه‌ها و راه‌های درمان
گوش انسان از ۳ بخش گوش خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده است. در حالی که گوش خارجی و میانی تنها مسئول شنیدن هستند، گوش داخلی هم مسئول شنوایی است و هم مسئول حفظ تعادل. بیماری مِنیِر نخستین بار به وسیله پراسپر مِنیر، پزشک فرانسوی - (۱۸۶۲ - ۱۷۹۹) معرفی شد.
بیماری منیر، نوعی اختلال مزمن گوش داخلی است که در هر سنی می‌تواند گریبان فرد را گرفته و مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کند.دکتر دکتر رضا عرفانیان، متخصص گوش، حلق و بینی، فلوشیپ اختلالات خواب در این باره می‌گوید: بیماری منیر، بیماری‌ای است که بر اثر تجمع مایع در قسمتی از گوش داخلی ایجاد می‌شود و موجب اختلال در سیستم تعادلی بدن می‌گردد.

دکتر عرفانیان خاطرنشان کرد: گوش داخلی مسئول سیستم تعادلی بدن است که در صورت ابتلا به این بیماری به دلیل ایجاد تجمع مایع در آن اختلال در تعادل بدن رخ می‌دهد.

این متخصص گوش، حلق و بینی عنوان کرد: چهار علائم اصلی بیماری منیر گوش وجود دارد که عبارتند از: سرگیجه، کاهش شنوایی، وزوز گوش، احساس پر بودن گوش.

وی اظهار داشت: از جمله ویژگی مهم بیماری منیر، بروز حملات تکرار شونده و شدید سرگیجه است که طول مدت آن از ۶ ساعت تا دو روز می‌انجامد.

دکترعرفانیان ادامه داد: وزوز گوش، کاهش شنوایی، احساس پری گوش به طور معمول قبل از سرگیجه در در افراد مبتلا به بیماری منیر رخ می‌دهد. این متخصص گوش، حلق و بینی عنوان کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده تاکنون علت بیماری منیر شناخته نشده است، اما یکسری عوامل در ایجاد این بیماری نقش دارند مانند کاهش مصرف آب، زیرا وقتی میزان مصرف آب کاهش می‌یابد، غلظت سدیم در بدن افزایش می‌یابد و در صورتی که میزان غلظت سدیم داخل گوش زیاد شود، سدیم آب را جذب کرده و باعث ایجاد تجمع مایع در گوش داخلی می‌شود.
وی اضافه کرد: در صورت تجمع مایع در گوش داخلی، تعادل عملکرد سیستم داخلی گوش به هم خواهد خورد و بر اثر پاره شدن پرده گوش، غشاء سیستم گوش داخلی از بین می‌رود.

دکتر عرفانیان بیان کرد: با پیشرفت بیماری منیر، کم شنوایی می‌تواند بدتر شود. در ابتدا، صدای کم از بین می‌رود. در موارد پیشرفته تر، صدای بلند نیز از بین می‌رود که بیمار فقط در محدوده فرکانس متوسط شنوایی دارد.

این متخصص گوش، حلق و بینی ابراز داشت: انجام تست شنوایی بخش مهمی‌از تشخیص منیر گوش و همچنین دیدن میزان پیشرفت این بیماری است.

وی خاطرنشان کرد:
راه‌های درمان بیماری منیر عبارتند از: اینکه مصرف زیاد آب، کاهش مصرف نمک، کنترل استرس و استفاده از دارو‌های ادرار آور، زیرا باعث کاهش حجم، نمک و فشار مایعات در بدن می‌شود و کاهش این موارد به مدیریت علائم کمک می‌کند.

دکترعرفانیان اظهار داشت: بیماری منیر با بیماری میگرن ارتباط دارد لذا درمان بیماری میگرن باعث بهبود علایم منیر نیز می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی ابراز داشت: اگر تمام درمان‌های دیگر شکست خورده باشد و زندگی به دلیل سرگیجه سخت شود، ممکن است یک عمل جراحی روی گوش پیشنهاد شود.

وی با بیان این نکته که " وراثت نیز در ابتلا افراد به بیماری منیر نقش دارد "، عنوان کرد: در اکثر مواقع سرگیجه در افراد مبتلا به منیر، همراه با حالت تهوع است و در کلیه سنین امکان ابتلا به این بیماری وجود دارد.

دکتر عرفانیان ابراز داشت: بزرگترین مشکل افراد مبتلا به بیماری منیر، ندانستن این که چه زمانی سرگیجه رخ می‌دهد، است. ممکن است فرد مجبور شود در فعالیت‌های اجتماعی، تفریحی، شغلی یا خانوادگی دراز بکشد و استراحت کند. افراد مبتلا به منیر نیز از خطر سقوط، تصادفات در هنگام رانندگی وسیله و همچنین به دلیل ایجاد افسردگی یا رنج از اضطراب زیاد، بیشتر در معرض خطر هستند.

این متخصص گوش، حلق و بینی در پایان توصیه کرد: در هنگام حمله بیماری منیر گوش چه باید کرد سرگیجه می‌تواند باعث شود تعادل از بین برود لذا افراد در صورت بروز اولین نشانه آن باید داروی خود را مصرف کنند، بنشینند یا دراز بکشند، چشمان خود را بسته، یا آن‌ها را روی یک شیء جلو خود ثابت نگه دارند سر خود را به سرعت نچرخانند واگر نیاز به حرکت است این کار را به آرامی‌و با دقت انجام دهند و پس از پایان حمله، سعی کنند حرکت کنند تا به بینایی و حواس دیگر کمک کنند تا مشکلات گوش داخلی را جبران کنند.
منبع: روزنامه آفتاب یزد
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید