ژاپن کنار برجام

ژاپن کنار برجام

رئیس جمهوری با بیان اینکه همه کشور‌ها باید به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متعهد باشند، گفت: تحریم‌های امریکا نوعی تروریسم اقتصادی تلقی می‌شود و کشور‌هایی که در راه مقابله با تروریسم فعالیت می‌کنند، باید با این کار امریکا نیز مقابله کنند.

کد خبر : ۷۵۱۹۷
بازدید : ۵۵۵۳
ژاپن کنار برجام
رئیس جمهوری ایران صبح جمعه و بعد از حضور در نشست کوالالامپور در مالزی عازم ژاپن شد و با نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن روز جمعه در کاخ نخست وزیری این کشور به طور رسمی از حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی استقبال کرد.
بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی، روحانی و نخست وزیر ژاپن با همدیگر دیدار کردند و پس از آن، مذاکرات مشترک هیأت‌های عالیرتبه دو کشور برگزار شد.

رئیس جمهوری کشورمان و هیأت همراه همچنین شب گذشته در ضیافت شام نخست وزیر ژاپن که به افتخار دکتر روحانی ترتیب داده شده بود، شرکت کردند. محمدجواد ظریف هم در توئیتر از میز «یلدایی» ژاپنی‌ها برای هیأت ایرانی خبر داده است.
روحانی در مذاکرات مشترک با «آبه شینزو» تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره برای برقراری صلح و آرامش در منطقه و جهان با کمک و همکاری کشور‌های منطقه و همسایگان تلاش کرده و در همین راستا نامه‌هایی نیز برای سران کشور‌های منطقه ارسال شده است.
رئیس جمهوری با قدردانی از حمایت ژاپن از طرح صلح هرمز اظهار داشت: ایران همواره به مسئولیت خود در تأمین امنیت منطقه عمل کرده و معتقدیم امنیت خلیج‌فارس توسط کشور‌های بیگانه بهم ریخته است. برای امنیت منطقه باید ریشه یکجانبه‌گرایی را بخشکانیم و به کسانی که مسیری غیر از همکاری بر اساس قواعد بین‌المللی را تعقیب می‌کنند، بفهمانیم باید مسیری دیگر را دنبال کنند.
وی در ادامه با اشاره به روابط خوب و دیرینه (۹۰ ساله) ایران و ژاپن، اظهار داشت: دیدار‌های متعدد سران دو کشور طی شش سال گذشته نشان از روابط بسیار خوب و صمیمانه تهران - توکیو نسبت به چند دهه گذشته دارد و خوشحالم که در نودمین سالگرد برقراری روابط سیاسی دو کشور سومین دیدار بین ما برقرار می‌شود.

رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دوستانه ایران و ژاپن در تمامی زمینه‌ها، افزود: دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف اعم از انرژی، علم و فناوری‌های نوین، پزشکی، گردشگری، ورزشی، گمرکی و همچنین روابط صنعتی، اقتصادی و تجاری همکاری‌های خود را توسعه دهند.

روحانی در ادامه با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی امریکا علیه ایران بعد از خروج غیرمتعهدانه این کشور از توافق برجام، اظهار داشت: خروج یکجانبه امریکا از تفاهمنامه‌های بین‌المللی مثل برجام، امنیت و صلح در جهان را تهدید می‌کند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه همه کشور‌ها باید به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متعهد باشند، گفت: تحریم‌های امریکا نوعی تروریسم اقتصادی تلقی می‌شود و کشور‌هایی که در راه مقابله با تروریسم فعالیت می‌کنند، باید با این کار امریکا نیز مقابله کنند.
وی اظهار داشت: ایران همه تلاش خود را برای حفظ برجام در چارچوب تأمین منافع خود انجام داده و خواهد داد و از طرف‌های دیگر در برجام نیز می‌خواهیم به تعهدات خودشان عمل کنند. روحانی افزود: بی‌تردید این اقدام، رمز بقای این تعهد بین‌المللی خواهد بود و کشور‌ها می‌توانند با پایبندی و عمل به تعهدات خود، امریکا را به اصلاح اشتباهات و بازگشت به مسیر درست و قانونی مجبور کنند.

رئیس جمهوری با اشاره به زمینه‌های همکاری میان ایران و سایر کشورها، افزود: ما از هر طرحی که بتواند موجب افزایش تبادلات اقتصادی بویژه در حوزه انرژی و افزایش صادرات و فروش نفت بشود، استقبال می‌کنیم. وی با تأکید بر اینکه کاهش مرحله به مرحله تعهدات برجامی از سوی ایران بعد از خروج امریکا از این توافق و کوتاهی اروپایی‌ها از عمل به تعهدات‌شان در چارچوب مفاد برجام بوده است، تصریح کرد: معتقدیم برجام یک الگوی مؤثر برای رسیدن به صلح و دوستی میان همه کشور‌ها است.
روحانی با تأکید بر اینکه خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی علیه ملت ایران به سود هیچ کس نبوده است، افزود: بدعهدی امریکایی‌ها نه تنها ضربه به یک توافق بزرگ بین‌المللی بود بلکه آسیب و ضربه به صلح و روابط سیاسی دوستانه میان کشور‌ها است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی از هر تلاش و کوششی از سوی کشور‌ها برای حفظ برجام و تأمین امنیت و صلح و ثبات در منطقه و جهان استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: به طور طبیعی در چارچوب منافع خود از هیچ گونه مذاکره و توافقی در این زمینه رویگردان نیستیم.
طی این سال‌ها ایران ثابت کرده که با منطق و گفتگو منافع خود را تأمین می‌کند و همیشه معتقد بوده که با منطق مذاکره و افق برد - برد می‌توان به توافقات مؤثر و پایدار رسید.

رئیس جمهوری تصریح کرد: روش غیرقانونی امریکا در خروج غیرمتعهدانه از توافق برجام نشان داد که این اقدام ضربه به یک توافق بین‌المللی و صلح و امنیت بود و در واقع نه برای امریکا و نه هیچ کدام از طرف‌های برجام سودی نداشت و ثابت کرد که تحریم سرنوشتی جز باخت - باخت برای هیچ کس ندارد. روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد که همه کشور‌ها از جمله ژاپن برای حفظ برجام تلاش خود را انجام دهند.

اعلام حمایت آبه از طرح صلح هرمز
«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن نیز در نشست هیأت‌های عالیرتبه ایران و ژاپن با ابراز خرسندی از حضور رئیس جمهوری ایران در کشورش گفت: روابط ایران و ژاپن وارد نودمین سال خود شده و رفت‌وآمد مسئولین دوکشور در سال‌های اخیر موجب تقویت بیش از پیش روابط تهران و توکیو شده است.

نخست وزیر ژاپن با تأکید بر علاقه‌مندی کشورش بر گسترش روابط با ایران در همه عرصه‌ها اظهار داشت: مصمم هستیم همکاری‌های خود را با ایران بویژه در زمینه‌های کنسولی، فنی و مدیریت پزشکی، مدیریت بحران و مقابله با زلزله توسعه دهیم. وی افزود: ژاپن همچنین علاقه‌مند است سریعاً تفاهمنامه دو کشور در حوزه گردشگری عملیاتی شود تا روابط دو ملت نیز بیش از پیش توسعه یابد.
آبه شینزو با اشاره به جایگاه بخش‌های خصوصی دو کشور در توسعه همکاری‌های مشترک گفت: ما علاقه‌مندیم بخش‌های خصوصی دو کشور نیز در روند توسعه روابط مشترک اقتصادی فعال‌تر شوند. نخست وزیر ژاپن با استقبال و اعلام پشتیبانی کشورش از طرح صلح هرمز افزود: تأمین امنیت منطقه برای همه کشور‌هایی که به این حوزه رفت‌وآمد دارند بسیار مهم است و ما از نقش سازنده ایران در تأمین امنیت و ثبات و صلح در منطقه قدردانی می‌کنیم. وی با تأکید بر اینکه ژاپن پیوسته از برجام حمایت کرده و به تلاش‌های خود در این عرصه ادامه می‌دهد، از شروع همکاری کشورش با سه کشور اروپایی در این زمینه خبر داد.

راهکار‌های روحانی برای تقویت همکاری‌ها در اجلاس کوالالامپور
پیشنهاد تشکیل «مجمع توسعه اسلامی»
اجلاس سران کوالالامپور فرصتی شد برای تبیین و تشریح سیاست جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با کشور‌های اسلامی. در همین راستا بود که رئیس جمهوری کشورمان با برشمردن مهم‌ترین چالش‌های نوظهور جهان اسلام در سطوح ملی و بین‌المللی، همکاری و تعامل میان کشور‌های اسلامی را برای تبدیل جهان اسلام به یک بلوک بزرگ قدرت در عرصه بین‌المللی، یک اصل بی‌جایگزین دانست و برای تحقق این هدف، ۳ طرح اجرایی مهم را به اجلاس کوالالامپور پیشنهاد داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در حاشیه این اجلاس با رئیس جمهوری ترکیه و امیر قطر هم دیدار و گفتگو کرد. او همچنین در میزگرد اولویت‌های توسعه و چالش‌ها هم از ظرفیت‌هایی در جهان اسلام گفت که می‌تواند منجر به حرکت جدید برای تشکیل «مجمع توسعه اسلامی» باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در افتتاحیه اجلاس طی سخنانی چالش‌های جهان اسلام را در حوزه‌های فرهنگی و هویتی، امنیتی، توسعه نیافتگی و اقتصادی دانست و گفت: اگر ما به ظرفیت‌های ملی و اسلامی خود برگردیم و به قدرت‌های درونی خود اتکا کنیم، می‌توانیم تمام چالش‌هایی را که برشمردم به فرصت رشد و ارتقا تبدیل کنیم.
او در ادامه ظرفیت‌های موجود در جهان اسلام به عنوان اصلی‌ترین مؤلفه‌های قدرت را دین اسلام، مردم به عنوان مهم‌ترین منبع قدرت، علم و فناوری به عنوان کلید قدرت و پیشرفت و همکاری و تعامل میان کشور‌های اسلامی برشمرد. روحانی در ادامه از تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با ۴ دهه تهدید و دسیسه‌های خارجی گفت و افزود که اتکال به خداوند، بهره‌گیری از اصول و ارزش‌های اسلامی، اتکای به مردم و توانمندی‌های داخلی و بالاخره توجه به علم و فناوری، رمز موفقیت جمهوری اسلامی ایران است. اعتقاد دارم این الگو می‌تواند در خدمت جهان اسلام قرار گیرد.
رئیس جمهوری کشورمان همچنین تأکید کرد که موضوع فلسطین همچنان مسأله اصلی جهان اسلام است و غفلت از آن و پرداختن به مسائل فرعی و تفرقه‌افکنانه یک انحراف بزرگ خواهد بود. روحانی تأکید کرد: برای حل مشکلات درون جهان اسلام معتقدیم باید بستر‌های لازم برای گفتگو و تعامل از طریق رواداری نسبت به اندیشه‌های مختلف اسلامی و احترام به حاکمیت‌های ملی فراهم گردد.
اینجانب به سهم خود ابتکار «جهان علیه خشونت و افراط گرایی» و نیز طرح «صلح هرمز» را در اجلاس‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه نموده‌ام که هر دو بر محور گفتگو و تعامل قرار دارند: گفتگو‌های داخلی، گفتگو با همسایگان، با کشور‌های منطقه و با همه جهانیان. اصرار به صلح و دوستی و پرهیز از خصومت و دشمنی، نشانه ایمان ما به آموزه‌های متعالی اسلام اعتدالی و اسلام رحمانی است و تحقق آن را وعده الهی می‌دانیم.

رئیس جمهوری برای رسیدن به این اهداف ۳ طرح اجرایی زیر را پیشنهاد داد:
۱- تأسیس «صندوق مشترک نشست کوالالامپور برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه میان کشور‌های اسلامی» به منظور ورود قوی به زنجیره ارزش‌های جهانی؛

۲- تأسیس «مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی» و «امنیت سایبری» برای پیشگامی در فناوری‌های میان‌رشته‌ای اطلاعاتی و ارتباطی؛

۳- تأسیس «بازار مشترک کشور‌های اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» و همکاری و تبادل تجربیات در زمینه رمزارزها.

ظرفیت‌های ایران برای همکاری
رئیس جمهوری همچنین در میزگرد اولویت‌های توسعه و چالش‌ها در اجلاس سران کوآلالامپور ۲۰۱۹، از دو جریان فکری افراطی و تفریطی در جهان اسلام گفت که جوامع اسلامی بهای سنگینی برای آن پرداخته و مانع همکاری و توسعه جهان اسلام بوده‌اند. تفکر متحجرانه و تفکری که الگوی پیشرفت را تنها غرب می‌دانست نمونه‌های این افراط و تفریط از منظر روحانی است.

او در ادامه با بیان اینکه «اگر خود را برای همکاری کامل با جامعه اسلامی و برادر‌های خودمان آماده نکنیم باز هم باید متأسفانه شکست را تجربه کنیم، از اسلام آموخته‌ایم که اسلام در پی برخورد و جنگ تمدن‌ها نیست، تمدن اسلام، تمدن تحمل دیگران، دعوت از دیگران و همزیستی با دیگران است»، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با سایر کشور‌های مسلمان است.

پیشنهاد ایجاد پول جدید برای کشور‌های اسلامی
روحانی تصریح کرد، در بخش اقتصادی ما در پنج حوزه می‌توانیم به هم نزدیک‌تر شویم و مشارکت کنیم. حوزه اول همکاری‌های مالی، همکاری‌های پولی، بانکی و بیمه‌ای است. در زمینه بانکی امروز باید با پول ملی خود با هم مشارکت کنیم و بدون پول ملی و با تکیه بر دلار قادر نیستیم استقلال اقتصادی خود را حفظ کنیم.
به گفته روحانی، زمینه دوم برای همکاری، فناوری‌های نوین و زمینه سوم تجارت، زمینه چهارم حمل و نقل فرامرزی و در نهایت زمینه پنجم هم موضوع گردشگری است.

روحانی ادامه داد: با پیدایی فناوری جدید بلاکچین (block chain) ما امروز می‌توانیم با همکاری بانک‌های مرکزی خود رمز ارز واحد کشور‌های اسلامی را بنیانگذاری کنیم همان که در گذشته آقای ماهاتیر محمد دنبال دینار اسلامی بود، شاید امروز بتوانیم با این فناوری واحد پولی جدیدی را در دنیای اسلام به وجود بیاوریم و از مزایای پول‌های دیجیتال استفاده کنیم و بتوانیم از نوسانات شدید سفته بازانه در مصونیت قرار بگیریم. برای حمایت از نوآوری و توسعه در فناوری‌های نوین می‌توانیم صندوق سرمایه‌گذاری مشترک خطرپذیر را با هم تأسیس کنیم و این صندوق می‌تواند از همه استارتاپ‌ها و فناوری‌های نوین دنیای اسلام به خوبی حمایت کند.
رئیس جمهوری تأکید کرد: برای همگان روشن باشد که هدف این حرکت جدید که آن را می‌توانیم «مجمع توسعه اسلامی» بنامیم IDF چیزی که هدف آن اعتلای جوامع مسلمان و ارتقای سطح مشارکت آنان در حرکت جامعه بشری است این حرکت آرمان‌های مشترک همه مسلمان‌ها را دنبال می‌کند و هرگز علیه مصالح هیچ مسلمانی یا هیچ جامعه اسلامی حرکت نخواهد کرد.

دیدار با اردوغان و امیر قطر
رئیس جمهوری کشورمان در حاشیه این اجلاس با رئیس جمهوری ترکیه و امیر قطر هم دیدار و گفتگو کرد. در دیدار روحانی و اردوغان، طرفین با استقبال از ابتکار نخست وزیر مالزی در برگزاری اجلاس سران تعدادی از کشور‌های اسلامی به منظور بررسی مشکلات جهان اسلام، بر ضرورت همکاری و همبستگی بیشتر کشور‌های اسلامی تأکید کردند. همچنین موضوعات منطقه‌ای و بویژه روند تحولات در سوریه را با تأکید بر همکاری‌های دو کشور در روند آستانه مورد بحث و بررسی قرار دادند.
رئیس جمهوری ایران و امیر قطر هم در دیدار جداگانه بر توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه‌ها تأکید کردند. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با قدردانی از مواضع ایران در قبال تحریم قطر، گفت: موضع ایران مورد تحسین ماست و ما آن را فراموش نمی‌کنیم. امیر قطر همچنین تأکید کرد: معتقدم ایران و قطر می‌توانند از این شرایط سخت که برایشان ایجاد شده، عبور کنند.

مؤلفه‌هایی که دیدار روحانی و «آبه» را پر اهمیت می‌کند
رضا نظر آهاری| حسن روحانی و «آبه شینزو»، رئیس جمهوری ایران و نخســت‌وزیر ژاپن در شرایطی روز گذشته با یکدیگر گفتگو کردند که این نخستین دیدار این دو مقام بلندپایه ایران و ژاپن در توکیو بود. روحانی و «آبه» پیشتر بار‌ها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل یا اجلاس‌های بین‌المللی با یکدیگر دیدار کرده بودند، اما این بار، این دیدار در توکیو و کمی پس‌از سفر مهم نخست‌وزیر ژاپن به تهران صورت گرفت.
آنچه انجام این ملاقات را در مقطع کنونی حائز اهمیت می‌کند و ممکن است کانون توجهات را از تمرکز بر رابطه دوجانبه تهران و توکیو که دو طرف سعی بر تقویت و گسترش آن دارند، منحرف کند، وضعیت شکننده اجرای توافق هسته‌ای است؛ بنابراین ارزیابی ملاقات سران ایران و ژاپن در توکیو ناظر به بررسی چند مؤلفه مرتبط با این مناسبات است؛

ایالات متحده امریکا بویژه در چهاردهه گذشته به‌عنوان یک طرف سوم، نقش مهمی را در رابطه میان ایران و ژاپن ایفا کرده است. امریکا و ژاپن دارای حجم گسترده‌ای از مناسبات اقتصادی هستند و شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ ژاپن حضور پررنگی در صحنه اقتصادی امریکا دارند.
هرگاه ژاپن کوشید که فارغ از فشار‌های امریکا روند تبادلات اقتصادی و فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذار خود در بازار اقتصادی ایران را ادامه دهد، امریکا وارد صحنه شد تا از طریق تهدید و فشار مانع از ادامه این روند شود. امریکا براحتی می‌تواند شرکت‌های ژاپنی را وارد لیست سیاه خود کند و سرمایه آن‌ها را به‌عنوان جریمه همکاری با ایران ضبط کند.

آنچه ژاپن را از سایر بازیگران بین‌المللی که آن‌ها هم طرف تحریم‌های امریکا علیه ایران قرار داشتند، متمایز می‌کند، کوشش ویژه‌ای است که توکیو در خلال سال‌های گذشته برای معاف شدن از تحریم‌های امریکایی داشته است.
در دوره پیش از ترامپ، ژاپن جزو کشور‌هایی بود که از آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران، تلاش کرد خود را مستثنی کند. چنانکه به نوعی از امریکا معافیت گرفت؛ یعنی در روز‌هایی که اروپایی‌ها واردات نفتشان را از ایران صفر کردند ژاپن کماکان به خرید نفت از ایران ادامه داد. این کشور هرچند در سال‌های اخیر تحت تأثیر فشار‌های فزاینده دولت امریکا خرید نفت خود را کاهش داد، اما تلاش می‌کرد روند بازپرداخت درآمد‌های نفتی ایران را با موافقت امریکا در حد قابل قبولی اجرا کند.

رابطه ژاپن و امریکا در دوره پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ متحول شد. در واقع ساختار سنتی حاکم بر رابطه دو کشور تغییر کرد و به دیدگاه شخصی ترامپ و آبه منحصر شد. موضع‌گیری رئیس جمهوری امریکا در سال نخست مسئولیتش مبنی بر اینکه ژاپن باید هزینه تأمین امنیتش درمقابل تهدید‌های کره‌شمالی را به امریکا متقبل شود، خوشایند ژاپنی‌ها نبود.
به همین دلیل آن‌ها کوشیدند روابط سنتی و اتحاد استراتژیک خود با امریکایی‌ها را بازتعریف کنند چرا که مواضع ترامپ می‌توانست امنیت ژاپن را در مقابل کره‌شمالی به‌خطر بیندازد. در بازتعریف این سیاست بود که ژاپن تلاش کرد در عین تقویت مراودات اقتصادی و سیاسی اش با کاخ سفید، مانع از آن شود که سیاست تقابلی امریکا علیه ایران به مناسبات ژاپن با ایران لطمه بزند.

«شینزو آبه» یک دیپلمات بسیار کارکشته است. او اولین رئیس کشوری است که قبل از اینکه ترامپ کارش را در کاخ سفید آغاز کند برای دیدار به منزلش رفت و او را ملاقات کرده است و به این ترتیب سعی کرد که از طریق روابط دوستانه اعتماد او را جلب کند.
نخست‌وزیر ژاپن در این کار بسیار موفق بوده است و توانست به رابطه بسیار نزدیکی با ترامپ دست یابد. از سوی دیگر رئیس جمهوری امریکا نیز «آبه» را به‌عنوان یک سیاستمدار برجسته می‌شناسد و می‌داند او روابط خوبی با ایران دارد؛ بنابراین در شرایطی که ترامپ در آستانه مبارزات انتخابات ریاست جمهوری امریکا بشدت به‌دنبال مذاکره با ایران است، طبیعی است که نخست‌وزیر ژاپن را شخص موجهی برای میانجیگری بداند و از او انتظار داشته باشد که در این رابطه نقش ایفا کند.

اگرچه «آبه» در سفر به تهران موفق نشد موافقت ایران را برای میانجیگری کسب کنداما حضور مهم او در بحبوحه این تنش‌ها و استقبال از سفر آقای روحانی به توکیو حاوی این پیام از سوی مقامات ژاپنی است که کاهش شدید تبادلات تجاری‌شان با تهران به منزله تغییر رویکرد کلی دوستانه‌شان با ایران نیست.
آن‌ها می‌گویند این رابطه تاریخی نباید تحت تأثیر برهه ویژه کنونی مخدوش شود از این رو، طرح‌هایی را که برای حفظ برجام مطرح است، امیدوارانه پیگیری می‌کنند. چنانکه آقای «آبه» بعد از دیدار آقای روحانی از شروع همکاری این کشور با سه کشور اروپایی درباره برجام خبر داده است. گزاره‌ای که ناظر به یک پیشینه طولانی از تلاش این کشور برای بهره‌برداری مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای و مذاکراتی ۱۲ ساله با امریکا جهت نیل به این منظور است.
به همین دلیل و همچنین اهمیتی که برجام برای تأمین انرژی مورد نیاز ژاپن و حفظ امنیت منطقه دارد، این کشور از همان آغاز از برجام حمایت کرد و اینک هم در بحبوحه به خطر افتادن آن برای خود این جایگاه را قائل است که در کنار شرکای اروپایی برجام سهم مؤثری در حفظ آن داشته باشد.

یکی دیگر از ابعاد مهم سفر آقای روحانی به توکیو، گفتگو پیرامون ابتکار عمل هرمز است. طرحی که بی‌تردید به‌دلیل اهمیت حفظ امنیت خلیج فارس برای ژاپن به‌دلیل عبور و مرور کشتی‌های حامل انرژی، این کشور می‌تواند یکی از نقش آفرینان مؤثر اجرای آن باشد.
اینک پیگیری این روند با فراخوان امریکا از کشور‌ها جهت پیوستن به ائتلاف نظامی در آب‌های خلیج فارس همزمان شده است؛ بنابراین مشخص کردن ابعاد طرح صلح هرمز و ترغیب توکیو برای کمک به اجرای آن به جای حضور در ائتلاف نظامی امریکا بسیار حائز اهمیت است.

در مجموع سفر آقای روحانی فارغ از موضوع برجام و نقش آفرینی ژاپن برای کاستن از اختلافات میان ایران و امریکا می‌تواند حافظ استمرار رابطه تاریخی و دوستانه تهران و توکیو باشد حتی اگر سایه فشار دولت ترامپ بر آن سنگینی کرده باشد.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید