بخور نخورهای شب یلدا

بخور نخورهای شب یلدا

افراد اگر دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند هرگز رژیم غذایی خود را در شب یلدا فراموش نکنند و کنترل قند، فشار خون و چربی خون در این شب را رعایت نمایند.

کد خبر : ۷۵۲۱۴
بازدید : ۹۸۹۹
بخور نخورهای شب یلدا
با نزدیک شدن به بلند‌ترین شب سال، همه در جنب و جوش برای تدارک مهمانی برای اقوام و دوستان خود هستند. شب یلدا یکی از قدیمی‌ترین رسومات ایرانی‌ها به حساب می‌آید که با چیدن سفره‌هایی مملو از خوراکی‌های رنگارنگ در این شب معروف است، اما چه خوب است اگر این سفره‌های پر رنگ و لعاب ضرری به اعضای خانواده وارد نکند.
دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی در این باره می‌گوید: پرخوری در شب یلدا یکی از مهم‌ترین و دردسرساز‌ترین مشکلاتی است که ایرانی‌ها در بلندترین شب سال آن را رعایت نمی‌کنند. شب یلدا فقط یک دقیقه با دیگر شب‌ها تفاوت دارد لذا افراد نباید خود و اطرافیان را با اشتباهاتی، چون پرخوری و روی هم خوری دچار مشکلات حاد تغذیه‌ای و گوارشی کنند.

دکتر رحمانی خاطرنشان کرد: افراد اگر دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند هرگز رژیم غذایی خود را در شب یلدا فراموش نکنند و کنترل قند، فشار خون و چربی خون در این شب را رعایت نمایند. برای افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای شام سبک و زودهنگام و خوردن میوه‌های کم کالری مثل انار در شب یلدا توصیه می‌شود.

وی ابراز داشت: افراد شام را در شب یلدا زود میل کنند، زیرا خوردن شام دیروقت برابر است با خواب، سوء جذب و عدم هضم مواد غذایی که این موارد می‌تواند برای سلامت افراد مضر باشد.

استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: از دیگر نکاتی که متخصصان روی آن تاکید دارند عدم استفاده از انواع شیرینی‌ها پس از خوردن شام است، زیرا یک کالری مازاد وارد بدن می‌کنند مخصوصا افرادی که دارای قند خون هستند باید از خوردن شیرینی در شب یلدا خودداری کنند.

رحمانی ابراز داشت: مصرف آجیل‌های شور در شب یلدا علاوه بر اینکه باعث افزایش چربی خون می‌شود باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود که با بالا رفتن آن بیماران را درگیر سکته‌های مغزی، قلبی و گاهی دچار مرگ می‌کند. این متخصص افزود: افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند از مصرف آجیل‌ها مخصوصا آجیل‌های شور خود داری کنند و از انواع خام آن بهره ببرند، زیرا آجیل به علت دارا بودن منابع غنی کالری برای سلامت افراد مفید است، اما مصرف بی رویه آن باعث چاقی و افزایش وزن می‌شود. در میان آجیل‌ها مصرف پسته، انواع بادام، فندق و گردو بر انواع تخمه‌ها ارجحیت دارد.

دکتر رحمانی توصیه کرد: افراد آجیل‌ها را از مکان‌های بهداشتی تهیه کنند وآجیل‌هایی، چون پسته، بادام، گردو و فندق را به صورت پوست نشده خریداری نمایند چرا که افراد سودجو ممکن است آجیل‌های مانده و کهنه را به عنوان آجیل تازه به مردم بفروشند لذا افراد می‌توانند از ۲ طریق آجیل مانده را می‌توان تشخیص داد، آجیل مانده بوی «نا» می‌دهد و رنگ غیر عادی دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: والدین باید در میزان مصرف آجیل کودکان دقت نمایند، زیرا مصرف زیاد آن باعث بروز مشکلات گوارشی در کودکان می‌شود.

وی عنوان کرد: افراد در خوردن باسلوق به دلیل کالری فراوانی که دارد جوانب احتیاط را رعایت کنند و در صورت تمایل از باسلوق‌های بسته بندی شده و دارای تاریخ تولید و انقضا مصرف کنند.

دکتر رحمانی اظهار داشت: افراد در شب یلدا از پرخوری پرهیز کنند در این شب ۲ واحد میوه مصرف شود (یک انار و یک لیوان هندوانه) همچنین در رابطه با آجیل‌ها مصرف یک مشت آن (۳۰-۴۰ گرم) مناسب است و اگر خشکبار مصرف می‌کنند به اندازه یک چهارم کفایت می‌کند. خانواده‌ها با رعایت این توصیه‌ها شب آرامش بخش و خاطره انگیزی را رقم می‌زنند.

این متخصص در پایان گفت: در شب یلدا اصل بر دورهم بودن اقوام است و ایجاد رابطه عاطفی و این اصل مهم‌تر از مصرف موادغذایی باید باشد و افراد باید سعی کنند به جای اینکه بیشتر وقت خود را صرف میل کردن مواد غذایی کنند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و وقت خود را صرف بحث‌های فرهنگی مانند خواندن سوره‌ای از قرآن و کتاب حافظ کنند.
منبع: آفتاب یزد
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید