ماجرای تحصیل آقازاده‌ها در رشته پزشکی

ماجرای تحصیل آقازاده‌ها در رشته پزشکی

خلاصه ماجرا و خبر تازه می‌گوید آن ۱۳۴ نفر که با امتیازی ویژه به رشته پزشکی تغییر رشته داده بودند بالاخره از تحصیل در این رشته بازخواهند ماند و البته این در حالی است که همچنان در دانشگاه‌های دولتی چنین امتیازی برای فرزندان هیئت علمی به قوت خود باقی است.

کد خبر : ۷۵۲۵۱
بازدید : ۷۴۰۱
ماجرای آقازاده‌ها و تحصیل در رشته پزشکی
ماجرای تحصیل فرزند استادان و امتیاز ویژه آنان همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین خبر، وزارت بهداشت از منع تحصیل ۱۳۴ دانشجوی متخلف پزشکی دانشگاه خبر داد. این خبر تازه که از زبان مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت مطرح شده، اما داستانی مفصل دارد و عبارت «۱۳۴ دانشجوی پزشکی» در چند ماه گذشته بار‌ها خبرساز شده است.
اوایل مهر امسال بود که «احمد توکلی» رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به «علی‌اکبر ولایتی» رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، از تحصیل ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضا و برخی مدیران دانشگاه آزاد در رشته‌هایی غیر از رشته قبولی خود خبر داد و خواستار جلوگیری از رانت تحصیلی فرزندان برخی از استادان دانشگاه آزاد شد. گفته‌های توکلی، اما با واکنش‌های متفاوتی از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی روبه‌رو شد.
در گام اول وزارت بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه آزاد خواستار لغو چنین امتیاز ناعادلانه‌ای شد، اما چند روز بعد رئیس دانشگاه آزاد، مدیران پیشین وزارت بهداشت را مقصر اعلام کرد و مدعی شد که دو نفر از مدیران ارشد وقت وزارت بهداشت برای تغییر رشته فرزندان خود و رسیدن آن‌ها به پزشکی، مصوبه‌ای صادر کردند.

۱۳۴ نفر تازه کیستند؟
روشدن برگ تازه‌ای از پرونده ۱۳۴ نفر به سخنان دیروز مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت برمی‌گردد؛ «کیانوش جهانپور» تأیید می‌کند که این ۱۳۴ نفر همان افراد پرماجرای سال ۹۶ هستند از تلاش و تأکید وزیر برای مقابله با هر رانت و فساد می‌گوید.
او همچنین دراین‌باره و در گفتگو با «ایسنا» گفت: «با پیگیری‌های مستمر وزارت بهداشت کسانی که با استفاده از رانت و به انحای مختلف به صورت غیرقانونی و با نداشتن حد نصاب لازم روی صندلی‌های رشته‌های گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نشسته بودند، عملا از ادامه تحصیل در این رشته‌ها منع شدند».
اگرچه جهانپور در این گفتگو به سابقه و تخلف این ۱۳۴ نفر به طور شفاف نپرداخت، اما به نظر می‌آید ماجرا به امتیاز ویژه فرزندان هیئت‌علمی برمی‌گردد. او البته اشاره‌ای به این موضوع داشت و گفت: «با استناد به مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، بیش از ۱۳۴ دانشجو که تحت عناوین مختلف از جمله فرزند هیئت علمی و... بدون داشتن حد نصاب و شرایط قانونی به رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی تغییر رشته داده بودند، از ادامه تحصیل منع شدند».
جهانپور البته در ادامه سخت در نقد چنین امتیاز‌هایی گفت، اما به ریشه این ماجرا اشاره نداشت: «رفتار‌هایی از این دست بدون شک موجب احساس بی‌عدالتی، تبعیض، یأس و ناامیدی در میان خیل جوانان و دانشجویان این کشور می‌شود و قطعا مقابله با این رفتار‌ها منجر به تقویت حس قانون‌گرایی، رفع تبعیض و ارتقای اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی نظام آموزش عالی و آموزش پزشکی کشور خواهد شد».

ماجرا چیست؟ نامه لاریجانی به وزارت بهداشت
اوایل مهر امسال و پس از خبری‌شدن ماجرای ۱۳۴ نفر از زبان رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت، معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد در نامه‌ای به دانشگاه آزاد از ممنوعیت انتقال از رشته دامپزشکی به پزشکی برای فرزندان هیئت علمی نوشت.
در آن نامه باقر لاریجانی به طهرانچی آمده بود: «با توجه به اعلام مغایرت مصوبه مذکور با دستورالعمل اجرائی شماره ۶۹۳۱۲ مورخ ۲۵/۴/۹۲ مصوب جلسه ۷۳۵ مورخ ۲۵/۴/۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و تسری موضوع مذکور به فرزندان اعضای هیئت علمی که در سال ۱۳۹۷ در وزارت متبوع مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به مراتب مذکور و اینکه تاکنون اقدامی درخصوص اجرای مصوبه قبلی کمیسیون موارد خاص که طی نامه شماره ۶۴۹۹/۵۰۰/د رشته دامپزشکی پذیرفته شده‌اند، مراتب در جلسه کمیسیون موارد خاص مورخ ۱۱/۶/۹۸ و مورخ ۱۹/۲/۹۷ اعلام گردیده صورت نگرفته است، لذا مصوبه مذکور ملغی اعلام گردید».
پیش از این نامه البته «بهروز بنیادی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، هم از تحصیل ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد در رشته پزشکی خبر داده بود که در رشته دامپزشکی قبول شده بودند. او این تغییر رشته را مربوط به سال ۹۶ دانسته بود.

دانشگاه آزاد: رانت مربوط به دوره قبل است
هنوز بحث نامه معاون آموزشی وزارت بهداشت به رئیس دانشگاه آزاد از خبر‌ها کم‌رنگ نشده بود که دانشگاه آزاد ماجرای تازه‌ای را مطرح کرد و چنین مصوبه‌ای را مربوط به دوره قبل و به خواست برخی مدیران ارشد وزارت بهداشت دانست.
«محمدمهدی طهرانچی» دراین‌باره گفته بود: «این مصوبه مربوط به سال ۹۶ بوده است و در سال ۹۷ و ۹۸ موردی برای انتقال نداشتیم. در سال ۹۵ دو نفر از مدیران وقت وزارت بهداشت که فرزندان آن‌ها در رشته دامپزشکی قبول شده بودند، قصد تغییر رشته از دامپزشکی به داروسازی را داشتند که با توجه به نداشتن حداقل نمره این کار انجام نشد». ر
ئیس دانشگاه آزاد گفته بود: «با توجه به فشار‌ها به دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس وقت دانشگاه در شهریور ۹۶ پس از استعلام از وزارت بهداشت و کسب موافقت وزارتخانه با انتقال فرزندان این دو مدیر موافقت می‌کند و مصوبه‌ای در مهر ۹۶ مبنی بر انتقال همه فرزندان هیئت علمی از رشته دامپزشکی به پزشکی به تصویب می‌رسد و دانشگاه آزاد دانشجویان متقاضی را به صورت مشروط قبل از دوره ریاست من ثبت‌نام می‌کند».
طهرانچی همچنین گفته بود «منشأ مصوبه درخواست برخی از مدیران ارشد وزارت بهداشت بوده است که حتی پیگیر اجرای خواسته خود در سال ۹۷ بودند و این اجازه به آن‌ها داده نشد و مصوبه هیئت‌رئیسه دانشگاه در اسفند ماه ۹۷ لغو و با دستور دکتر نمکی وزیر بهداشت مبنی بر لغو مصوبه کمیسیون موارد خاص وزارت بهداشت در سال ۹۷، موضوع کاملا منتفی شد».

خلاصه ماجرا و خبر تازه می‌گوید آن ۱۳۴ نفر که با امتیازی ویژه به رشته پزشکی تغییر رشته داده بودند بالاخره از تحصیل در این رشته بازخواهند ماند و البته این در حالی است که همچنان در دانشگاه‌های دولتی چنین امتیازی برای فرزندان هیئت علمی به قوت خود باقی است و فرزندان این افراد در صورت کسب ۹۰ درصد نمره آخرین فرد قبولی، می‌توانند به دانشگاه محل تدریس پدر یا مادر خود منتقل شوند و اگر ۹۲.۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در رشته‌ای دیگر را هم کسب کرده باشند، می‌توانند در آن رشته مشغول تحصیل شوند.
ماجرای تلاش غیرقانونی برای تحصیل در رشته پزشکی البته به همین چند مورد خلاصه نمی‌شود و همین هفته پیش رئیس پلیس پایتخت از دستگیری باند فروش صندلی‌های پزشکی دانشگاه آزاد خبر داد که صندلی‌های پزشکی را به قیمت ۵٠٠ تا ۶٠٠ میلیون تومان به فروش می‌رساندند و صندلی‌ها را دست‌کم به ۴۰ نفر فروخته بودند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید