بازداشت ممنوع

بازداشت ممنوع

به نظر می‌رسد قضات باید دقت بیشتری در صدور حکم بازداشت و حبس داشته باشند و به سهولت نباید دستور بازداشت داد، مگر در مواردی که قانون اعلام کرده و چاره‌ای وجود ندارد.

کد خبر : ۷۵۲۵۸
بازدید : ۶۹۵۸
بازداشت ممنوع
رییس دستگاه قضا بازداشت افراد به‌منظور جمع‌آوری ادله را «ممنوع» اعلام کرده است. سید ابراهیم رییسی می‌گوید باید ابتدا دلایل را جمع‌آوری کرده و در صورت «ضرورت»، حکم دستگیری صادر شود. این همان چیزی است که وقتی رییس‌جمهوری ۲ سال پیش و در همایش سراسری قوه قضاییه به زبان آورد، با واکنش‌های انتقادی بسیاری روبرو شد.

حسن روحانی در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه که چهارم تیرماه ۹۶ برگزار شد، گفته بود: «حق نداریم آبروی افراد را بریزیم و حق نداریم بدون ادله کافی فرد را احضار و جلب کنیم. باید ادله کافی باشد تا فرد را احضار کنیم ولی فرد را احضار می‌کنیم تا ادله به دست آوریم که نوع جدیدی است.»

روحانی این سخنان را در حالی مطرح کرده بود که روز‌های پایانی کارش به عنوان رییس دولت یازدهم را می‌گذراند و هنوز آملی لاریجانی به عنوان رییس دستگاه قضا مشغول فعالیت بود، اما سخنان امروز رییس جدید دستگاه قضایی که مورد توجه و حمایت جدی قرار گرفته، در آن زمان وارد مناقشات سیاسی شد و با واکنش‌های منفی متعددی روبرو شد.

آنجا که گروهی از تندرو‌ها از مدتی پیش تخریب رییس‌جمهوری را با نسبت دادن اتهامات اقتصادی حسین فریدون (برادر حسن روحانی) به روحانی در دستور کار قرار داده بودند، این سخنان جدید رییس‌جمهوری را نیز دستمایه انتقاد و حمله به او قرار داده و او را صاحب صلاحیت برای اظهارنظر در این زمینه ندانستند.
گرچه روحانی در همان همایش پیشاپیش به انتقاد‌های احتمالی که با تاکید بر اصل تفکیک قوا، رییس‌جمهوری را از اظهارنظر در این زمینه منع کرده و سخنان او را صرفا حمایت جناحی از نزدیکانش می‌دانست، واکنش نشان داده و گفته بود: «اگر یکی از وظایف رییس‌جمهوری اجرای قانون اساسی است، بخشی از آن قوه قضاییه است و اصولی که به این قوه مربوط است.
اگر رییس‌جمهوری نسبت به دولت و اجرای آن دغدغه خاطر دارد، نسبت به قوه قضاییه هم همان دغدغه را باید داشته باشد چرا که رییس‌جمهوری مسوول اجرا است و اگر در اجرای اصلی نقصی ببیند باید به صحنه بیاید و در کنار قوای دیگر قرار بگیرد».

تغییر مثبت در روند قضایی
حالا، اما رییس دستگاه قضا که از اسفندماه ۹۷ به جای آملی لاریجانی بر صندلی ریاست دستگاه قضا تکیه زده و رویکرد مثبت جدیدی در اصلاح قوه قضاییه پیش گرفته است، مُهر تاییدی بر سخنان رییس‌جمهوری زد و گفت: «به نظر می‌رسد قضات باید دقت بیشتری در صدور حکم بازداشت و حبس داشته باشند و به سهولت نباید دستور بازداشت داد، مگر در مواردی که قانون اعلام کرده و چاره‌ای وجود ندارد.»
با این همه سخنان دیروز رییس قوه قضاییه نشان می‌دهد که دستگاه قضایی که از زمان ریاست ابراهیم رییسی با تغییرات فراوانی روبرو شده است، این‌بار هم تصمیم دارد تغییر در روند کاری خود ایجاد کند؛ روندی که می‌تواند این امیدواری را به وجود بیاورد که از این به بعد دیگر با بازداشت‌های طولانی‌مدت برای جمع‌آوری ادله مواجه نباشیم.
این اتفاق از سوی دیگر می‌تواند از افزایش بی‌دلیل پرونده‌های قضایی جلوگیری کرده و همچنان از ورود افراد به زندان‌ها و تبعاتی که حضور در زندان برای آن‌ها به وجود می‌آورد پیشگیری کند. همه این‌ها می‌تواند نشان دهد که چرا صحبت‌های دیروز ابراهیم رییسی مورد استقبال قرار گرفت و ندای تغییری مثبت در روند دستگاه قضایی را به مردم داد.

تعداد زیاد پرونده افتخار نیست
رییس دستگاه قضایی در گردهمایی روز گذشته قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران بر نکات دیگری از جمله لزوم خوش‌رفتاری با مراجعه‌کنندگان، بررسی روزانه وضعیت زندان‌ها و زندانیان، لزوم گرفتن تصمیم‌های عادلانه و صدور احکام عادلانه، استفاده از احکام جایگزین و نکات دیگری تاکید و درباره آن‌ها توضیحاتی ارایه کرد. او با بیان اینکه «تعداد زیاد پرونده در دستگاه قضا افتخار نیست»، گفت که باید با کار انقلابی پرونده‌های بلاتکلیف، مسن و پیچیده را به سرانجام رساند.

به گزارش ایرنا، رییسی با بیان اینکه ما قاضی را مهندس اجرای قانون می‌دانیم، ادامه داد: «یافته‌های شما در دوره دانشگاهی، حوزه علمیه و یافته‌های حقوقی و بحث‌های میان‌رشته‌ای همه در یک رای نمود می‌یابد. این رای نماد همه یافته‌ها و آموزش‌های قاضی است. این‌ها مقدمه قضیه برای شناخت است تا قاضی حکم، موضوع و تناسب بین حکم، موضوع، متهم و شخصیت او را بشناسد و ببیند متهم از کدام دسته است و نسبت به او باید چگونه تصمیم گرفت.»

به عقیده رییسی، احکامی که قضات صادر می‌کنند، همچنین تصمیمات و آرای عادلانه قضات می‌تواند جامعه را از اضطراب‌های اجتماعی و اقتصادی حفظ کند. رییس قوه قضاییه احکام و آرای عادلانه قضات و دستگاه قضایی را مرجع و پناهی دانست که مظلومان به آن روی می‌آورند و باید با مهربانی با آن‌ها برخورد شود.
او با اعلام اطلاع از زیاد بودن کار و پرونده‌ها، اما به لزوم گشاده‌رویی تاکید کرد و گفت: «حتما شنیده‌اید که بعضی مراجعان از رفتار نامناسب در مراجع قضایی گله‌مند هستند. باید با مراجعه‌کنندگان به خوبی رفتار شود و حتی اگر کاری در حیطه وظایف آن مرجع نبود به مراجعه‌کننده راهکار ارایه دهند تا از او رفع ظلم شود.»

ابراهیم رییسی ادامه داد: «اینکه یک قاضی از صبح تا ظهر کار‌های روزمره انجام می‌دهد، بسیار خوب است، اما یکسری کار‌ها خاص و ویژه هستند. گاهی کسی در راهروی دادگستری است که شما وقتی که صبح به سر کار می‌روید، می‌بینید که او آنجاست و هنگامی که دارید خارج می‌شوید هم همچنان او را می‌بینید، اگر از او بخواهید که مشکل خود را بیان کند، کار ویژه‌ای انجام داده‌اید.»
او در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: «برخی پرونده‌ها گاهی ۱۰۰ تا ۴۰۰ نفر مالباخته دارند، این‌ها مواردی است که می‌توان روی آن تصمیم‌گیری سریع‌تری صورت گیرد.» رییس دستگاه قضا همچنین خطاب به قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران گفت: «توان خود را مضاعف کنید. آن توان اداری که برای انجام کار‌ها می‌گذارید قابل قبول است، اما می‌خواهم یک مایه مضاعف با وجود کمبود‌ها بگذارید. این خواسته بنده به عنوان یکی از همکاران‌تان است.»
او با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی، ادامه داد: «به دنبال این هستیم که نیروی انسانی را در حوزه اداری و قضایی افزایش دهیم. به معاونت نیروی انسانی تاکید شده که در این زمینه یک اقدام جهشی انجام دهد زیرا نمی‌شود با شیب ملایم نیرو جذب کنیم.»

قضات نگذارند حق کسی ضایع شود
رییسی همچنین گفت: «معاون نظارت بر دادسرا‌های دادستانی کل کشور گزارشی درباره آمار پرونده‌هایی که تصمیم دادسرایی دارد، ارایه دادند که این موضوع باید پیگیری شود تا برای آن دسته از پرونده‌هایی که جنبه عمومی ندارد و با رضایت شاکی خصوصی حل می‌شود، طبق قانون ساز و کاری فراهم شود تا هم بر آمار دادسرا افزوده نشود و هم مردم معطل نشوند.»
او با بیان اینکه اقدامات انجام‌شده در مسائل اخیر، حضور بازپرسان در محل و تصمیم‌گیری و اقدام ابتکاری در مواجهه با مشکلات قابل قدردانی است، تاکید کرد: «قضات به موقع تصمیم‌گیری کنند و نگذارند حقی از نظام و کسی ضایع شود.»
رییس قوه قضاییه با تاکید بر بازدید مستمر قضات از زندان و با اشاره به بازدید اخیر خود از زندان اصفهان خاطرنشان کرد: «هر روز قبل از شروع کار به فهرست زندانیان نگاه کنید، وضعیت آن‌ها را بررسی کنید و حتما در مواردی که قانون اجازه می‌دهد، از مجازات‌های جایگزین استفاده کنید.»
به گفته رییسی، قضات نباید از تهدید برخی افراد و شکایت‌های واهی از میدان به در شوند و به هیچ عنوان نباید به ملامت ملامت‌کنندگان توجه کرد و نباید این مسائل ما را از هدف ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی باز دارد. او می‌گوید: «یقین بدانید قاضی شجاع، قانونمند و جسور که با شجاعت تصمیم می‌گیرد و تحت نفوذ صاحب نفوذ قرار نمی‌گیرد، حتما مورد حمایت ماست و به آن قاضی افتخار می‌کنیم.»
رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه حرف مردم را باید شنید، ادامه داد: «به مرکز ۱۲۹ قوه قضاییه گفته‌ام که مطالب را به بنده منتقل کنند و شب‌ها گاهی که کارم کمتر است، گزیده‌ای از تماس‌های تلفنی را گوش می‌کنم.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید