آنچلوتی؛ مردی که هر تیمی را به آرزویش می‌رساند

آنچلوتی؛ مردی که هر تیمی را به آرزویش می‌رساند

به نظر می‌رسد که مسئولان اورتون، آنچلوتی را فقط مرد باشگاه‌های بزرگ نمی‌دانند بلکه اعتقاد دارند که او از عهده کار‌های زیربنایی هم برمی‌آید و خودش هم می‌تواند تیم برنده بسازد.

کد خبر : ۷۵۳۱۱
بازدید : ۲۹۹۰
آنچلوتی می‌تواند
فرهاد مشیری، مالک و کارلو آنچلوتی سرمربی اورتون

کارلو آنچلوتی را مربی‌ای با عملکرد بی‌نقص می‌شناسند. مردی که هدایت تیمی موفق را به عهده می‌گیرد و آن را یک گام جلوتر می‌برد تا جام‌هایی که در آرزویش است را بدست آورد.

او برنده‌ای است که بار‌ها خودش را ثابت کرده و ویترین افتخاراتش چه به عنوان بازیکن چه به عنوان مربی مملو از جام‌های مختلف است؛ آنچلوتی استادی است که نامش به باشگاه‌ها و بازیکنان بزرگ گره خورده است.

حالا او به اورتون پیوسته که از سال ۲۰۱۴ به جایگاهی بالاتر از هفتم در لیگ برتر فوتبال انگلیس نرسیده و الان هم پانزدهم است.

وضعیت پیچیده است؟ سخت بتوان گفت: نه، ولی به نظر می‌رسد که مسئولان اورتون، آنچلوتی را فقط مرد باشگاه‌های بزرگ نمی‌دانند بلکه اعتقاد دارند که او از عهده کار‌های زیربنایی هم برمی‌آید و خودش هم می‌تواند تیم برنده بسازد.

شایعه علاقه اورتون به این مربی ایتالیایی مدتی بود شنیده می‌شد، دست‌کم از زمانی که او کارش را در بایرن مونیخ از دست داد. اورتون حالا امیدوار است با آنچلوتی در جایی موفق شود که بایرن مونیخ و ناپولی ناکام ماندند.

آنچلوتی می‌تواند
چلسی با هدایت آنچلوتی سال ۲۰۱۰ قهرمان لیگ برتر و جام حذفی انگلیس شد

اولین موفقیت آنچلوتی در فوتبال انگلیس با چلسی بود که هم در لیگ برتر قهرمان شد هم در جام حذفی. او که محبوبیتی فوق‌العاده میان بازیکنانش داشت سپس راهی پاری‌سن‌ژرمن، رئال‌مادرید، بایرن مونیخ و ناپولی شد. گرچه شاید آنچلوتی بتواند ویترین افتخارات باشگاه را پربارتر کند، اما منتقدانی هم هستند که می‌گویند این مربی شصت ساله گزینه مناسبی برای نیمکت گودیسون پارک نبود.

آنچلوتی ده سال را در موفق‌ترین باشگاه‌های ایتالیا گذراند: آث میلان و یوونتوس. او دوبار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد، اما فقط یک بار قهرمانی در لیگ ایتالیا را جشن گرفت.

او به عنوان مربی‌ای که در لیگ داخلی ناموفق و در اروپا موفق است راهی پاری‌سن‌ژرمن شد و در اولین (نیم) فصل حضورش، رقابت قهرمانی لیگ فرانسه را به مون‌پلیه باخت.

سال ۲۰۱۱ که آنچلوتی تیم را از آنتوان کومبوار تحویل گرفت، پاری‌سن‌ژرمن در صدر جدول لیگ فرانسه بود، اما در پایان تداوم بیشتر رقیب موجب شد که این تیم نایب قهرمان شود. آنچلوتی فصل بعد تیم را قهرمان کرد و سپس (سال ۲۰۱۳) راهی رئال مادرید شد.

غول فوتبال اسپانیا تشنه قهرمانی در اروپا بود و آنچلوتی به موقع به سانتیاگو برنابئو رسید. ژوزه مورینیو، مربی قبلی رئال شاید می‌توانست به موفقیت‌های زیادی در مادرید برسد، اما دوران او مملو از تنش‌های ناراحت‌کننده بود.

آنچلوتی می‌تواند
سال ۲۰۱۴ کارلو آنچلوتی به عنوان مربی رئال مادرید برای سومین بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد

در رئال مادرید بود که او به "نجواگر ستاره‌ها" معروف شد. مهارت آنچلوتی در رفتار با بازیکنان بزرگ که همدلی را به یک رختکن سرشار از تنش و درگیری بازگرداند، یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت این تیم با هدایت او بود.

با این حال مسئله‌ای که معمولا نادیده گرفته می‌شود این است که آنچلوتی چقدر تیم را از نظر تاکتیکی انعطاف‌پذیر می‌کند. رئال زیر نظر مورینیو، در ضد حمله‌ها بی‌نقص عمل می‌کرد. آنچلوتی این شیوه سر راست را نگه داشت، اما آن را کنترل‌پذیرتر و غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر کرد تا تیم راحت‌تر توپ را حفظ کند.

با شکست دادن سه تیم آلمانی از جمله بایرن مونیخ در راه رسیدن به فینال لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۴، آنچلوتی ذهنیت تیمش را از نو ساخت و این تیم را به "لا دسیما" (دهمین قهرمانی در اروپا) رساند.

برای همین هم عجیب نبود که "کهکشانی‌های" رئال مادرید پس از قهرمانی به کنفرانس مطبوعاتی آنچلوتی ریختند و برای مربی‌شان سرود "Como no te voy a. querer" (چطور می‌توانم عاشقت نباشم) خواندند.

اما بازیکنان بایرن مونیخ - تیمی که آنچلوتی در سال ۲۰۱۶ به آن رفت- احتمالا هیچگاه فکر خواندن این سرود را نمی‌کردند. در بایرن شهرت کارلتو به عنوان یک مربی بزرگ خدشه‌دار شد و شایعاتی مانند خشم شدید بازیکنان و جلسات مخفیانه تمرینی شنیده می‌شد.

در آن زمان بشدت تکذیب می‌شد که بازیکنان از سبک همراه با آرامش مربی‌گری آنچلوتی شاکی‌اند، اما به گفته اولی هوینس، رئیس باشگاه، زمانی که او بایرن را ترک کرد، پنج بازیکن مهم تیم (هوملس، روبن، ریبری، بواتنگ و مولر) علیه سرمربی بودند.

آنچلوتی به نشریه کیکر گفته بود: "من از آن مربیانی نیستم که بازیکنانشان را در تمرین می‌کشند. "

تحویل گرفتن بایرن مونیخ از پپ گواردیولا به هیچ عنوان کار آسانی محسوب نمی‌شود. سرمربی اسپانیایی در حالی قهرمان آلمان شد که احتمالا زیباترین فوتبال تاریخ بوندس‌لیگا را با بایرن مونیخ به نمایش گذاشت. آنچلوتی، به عنوان یک مربی عمل‌گرا قهرمانی را تکرار کرد، اما جدال با بازیکنان را باخت.

آنچلوتی می‌تواند
کارلو آنچلوتی روز شنبه بازی اورتون مقابل آرسنال را در ورزشگاه گودیسون پارک در کنار مالک و رئیس باشگاه دید

فرهاد مشیری، مالک ایرانی-بریتانیایی اورتون از سال ۲۰۱۶ که بخش عمده سهام این باشگاه را خرید، به دنبال تبدیل کردن اورتون به یک باشگاه درجه یک در فوتبال انگلیس بوده است. از جمله این اقدامات می‌توان به تلاش برای ساخت ورزشگاهی ۵۰۰ میلیون پوندی با گنجایش ۵۵۰۰۰ نفر اشاره کرد.
او همان زمان گفت که به دنبال ساختن یک "هالیوود جدید در فوتبال" است و می‌خواهد با تیم‌هایی مانند لیورپول، منچستر یونایتد و منچستر سیتی رقابت کند.

آقای مشیری با تشکر از دانکن فرگوسن، بازیکن سابق باشگاه که پس از اخراج مارکو سیلوا سرمربی موقت شده گفت: "کارلو یک مرد فوتبالی واقعی است و ما امیدواریم با نگه داشتن دانکن کنار او، بتوانیم شور و حال تیم را حفظ کنیم و آینده را بر آن بنا کنیم. ما حالا زیربنای خوبی داریم و دانکن توانست اشتیاق و باور را به تیم برگرداند. "

"در مدتی که من اینجا بودم مربیانی از ویگان، ساوتهمپتون و واتفورد داشتیم. آن‌ها هرکدام تاثیر خودشان را داشتند. سرمایه‌گذاری سنگین روی بازیکنان بین‌المللی انجام داده‌ایم و فکر می‌کنیم که حالا بتوانیم از مربی اصیلی مثل کارلو آنچلوتی به بهترین شکل استفاده کنیم. "

"هدایت اورتون کار خیلی خیلی سختی است. کافی است دو بار ببازید تا از چشم تماشاگران بیفتید. برای مربیان جوان تطبیق با این قضیه خیلی سخت است. قدرت گودیسون پارک در شور و حال هوادارانش است و وقتی حمایت تماشاگران را نداشته باشید، چیز‌های زیادی را از دست داده‌اید. "

سال ۲۰۱۸ آنچلوتی باشگاهی را تحویل گرفت که رقابت نزدیک قهرمانی را به یوونتوس واگذار کرده بود و مسئولان ناپولی می‌خواستند یک گام جلوتر بروند. درخواست سختی بود. ناپولی بودجه کمی داشت و به دنبال دستاورد‌های بزرگ بود. با بازیکنانی که قراردادهایشان در حال اتمام بود و توقع داشتند باشگاه قدرشان را بداند، جای زیادی برای مربی‌گری باقی نمانده بود.

به دنبال ناکامی در استفاده از موقعیت‌های زیادی که ایجاد می‌شد، ناپولی شرایط مطلوبی نداشت. اما وقتی اورلیو دلارنتیس، رئیس باشگاه در حالی که تیم ۲۱ امتیاز از یوونتوس عقب افتاده بود، به بازیکنان دستور داد یک هفته در اردویی شبانه روزی حاضر شوند، روحیه آن‌ها بشدت تخریب شد. او نه تنها آنچلوتی را دور زد و در کار فنی تیم دخالت کرد، بلکه بازیکنان را هم با قوانین خودش جریمه می‌کرد.

گرچه آنچلوتی سابقه‌ای طولانی در کار با رئیس‌های سرسخت را داشت، اما همه آن‌ها کاملا به کار او اعتقاد داشتند. با این حال به محض این که رئیسان تصمیم به دخالت می‌گرفتند، تیم و آنچلوتی لطمه می‌خوردند.

در رئال مادرید، او به دلیل تعوض گرث بیل در مسابقه منجر به اخراجش، حسابی سرزنش شد و منتقدان گفتند که این کار آسیب زیادی به رابطه او با فلورنتینو پرس زد. در ناپولی، اما عمل دخالت دلارنتیس در مربی‌گری، دلخوری بزرگی ایجاد کرد که سرانجام تیم را از پا درآورد.

آیا او می‌تواند رویای دیرین طرفداران اورتون را محقق کند؟ به قول پائولو مالدینی، اسطوره باشگاه میلان و تیم ملی ایتالیا: "تیمی در جهان نیست که آنچلوتی نتواند در آن مربی‌گری کند. "

اورتون خیلی زود به درستی یا نادرستی این گفته پی می‌برد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید