تصمیم فضایی ترامپ

تصمیم فضایی ترامپ

ترامپ از حدود سه سال پیش، یعنی از زمان ورودش به کاخ سفید، از ایجاد نیروی (نظامی) فضایی برای ایالات متحده جانبداری کرده است. هر چند، این ایده وی، از سوی منتقدانش که این تلاش را ناپخته توصیف می‌کنند، مورد تمسخر قرار گرفته است.

کد خبر : ۷۵۳۵۳
بازدید : ۶۹۳۰
تصمیم فضایی ترامپ، تهدیدی برای صلح و ثبات
چین به اقدام اخیر ترامپ مبنی بر تاسیس نیروی فضایی به شدت تاخته است و آن را یک تهدید جدی نسبت به صلح و امنیت فضایی برشمرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گِنگ شوانگ، خطاب به خبرنگاران افزود که کشورش «عمیقاً نگران این موضوع است و با آن مخالف است.» گفتنی است که چین خود یک نیروی رو به رشد در عرصه فضاست.

شوانگ تاکید کرد: «اقدامات ایالات متحده در این زمینه نقض آشکار اجماع بین‌المللی بر سر استفاده صلح آمیز از فضا است، موازنه و ثبات راهبردی جهانی را تضعیف می‌کند و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت ماورای جو است.»

اخبار مربوط به تاسیس نیروی فضایی آمریکا همزمان شد با نگرانی‌های پنتاگون مبنی بر آن که چین و روسیه مشغول ارتقا فن‌آوری‌هایی هستند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که ماهواره‌های ایالات متحده یا متحدانش را در هنگام درگیری نظامی، نابود کنند.

این نگرانی مطرح شده از سوی پنتاگون، کمتر از دو دهه پس از اولین ماموریت فضایی سرنشیندار چین، مطرح می‌شود. از زمان آن ماموریت، یعنی از سال ۲۰۰۳ تا کنون، چین به سرعت برنامه‌های فضایی خود را توسعه داده است و در سال ۲۰۰۷، بدون هیچ اعلانی، یک حمله موشکی به ماهواره‌های از رده خارج شده خود صورت داد. آن حمله، آوار و خسارات فضایی بسیاری برجای گذاشت که می‌توانست تهدیدی برای ماهواره‌های دیگر باشد.

با این حال، سخنگوی امور خارجه چین گفت که پنتاگون تنها به قصد توجیه اقدامات خود، این نگرانی‌ها را مطرح می‌کند. به گفته شوانگ، چین معتقد است که معاهده‌های کنترل تسلیحات فضایی باید مورد مذاکره قرار گیرد.

وی افزود: «ما امیدواریم که جامعه بین‌المللی، به ویژه قدرت‌های بزرگ، با اتخاذ یک رویکرد محتاط و مسئولانه از تبدیل شدن فضای ماورای جو به یک میدان نبرد جدید، جلوگیری کنند و به منظور حفظ صلح وآرامش در فضا، با یکدیگر همکاری کنند.»

ترامپ از حدود سه سال پیش، یعنی از زمان ورودش به کاخ سفید، از ایجاد نیروی (نظامی) فضایی برای ایالات متحده جانبداری کرده است. هر چند، این ایده وی، از سوی منتقدانش که این تلاش را ناپخته توصیف می‌کنند، مورد تمسخر قرار گرفته است.

با این حال، فضا دربرگیرنده فن‌آوری‌های حیاتی، از قبیل: سیستم‌های مکان‌یابی است که می‌تواند مورد استفاده نیرو‌های نظامی آمریکا و همچنین غیرنظامیان قرار گیرد. سیستم مکان‌یابی جهانی (جی پی اس) که از طریق گوشی‌های هوشمند امکان مسیریابی را برای مسافران فراهم می‌سازد، با ۲۴ ماهواره که در مدار (جو زمین) قرار دارند، کار می‌کند. این ماهواره‌ها از سوی پایگاه فضایی آمریکا در کلورادو، به نام «بال فضایی پنجاهم»، اداره می‌شوند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید