پشت پرده هایی از مصاحبه جنجالی فردوسی پور و ظریف

مصاحبه وزیرامور خارجه و فردوسی پور حدود 35 تا 40 دقیقه به طول انجامیده و از این مصاحبه با تدوین یک مصاحبه 20 دقیقه ای جذاب به دست آمده. مصاحبه ای که درآن از پول های بلوکه شده فدراسیون فوتبال که در اختیار وزارت امورخارجه قرار گرفته صحبت شده ، از تاثیربرداشته شدن تحریم ها بر امکاناتی که در اختیار تیم ملی قرار می گیرد ، بازیهای دوستانه ملی و ...

کد خبر : ۷۵۳۹
بازدید : ۱۳۳۹۹

عصرایران نوشت:

هرچند روی آنتن رفتن مصاحبه محمدجوادظریف و فردوسی پور می توانست بسیار جذاب باشد اما حالا و با توقیف پخش این مصاحبه حاشیه هایی در کنار آن جذاب شده است. حاشیه هایی که شاید در میان آنها بشود دلایل اتفاقاتی 24 ساعت اخیر را جست و جو کرد.

هماهنگی؛ بیش از یک سال قبل
عدم هماهنگی صداوسیما و فردوسی پور در گرفتن مصاحبه می تواند دلایل زیادی داشته باشد.یکی از دلایل شاید این است که فردوسی پور به خوبی می داند که اگر چنین مصاحبه ای رسانه ای شود موج هایی زیادی هستند که جلوی انتشار این مصاحبه را می گیرند. شاید بدنباشد که بدانید هماهنگی برای انجام این مصاحبه به بیش از یک سال قبل بازمی گردد . مجری نود از همان زمان مذاکرات را برای مصاحبه با وزیر امورخارجه اغاز کرد. دران روزها هنوز پرونده هسته ای به نتیجه نرسیده بود و موضع گیری هایی که در مورد وزارت امورخارجه انجام می شد یک دست نبود.هرچند پس از اجرای برجام هم همچنان نظر برخی از منتقدان نسبت به ظریف و وزارت امورخارجه تغییر نکرده اما یک سال قبل تعداد منتقدان وزارت امورخارجه در سازمان صداوسیما هم کم نبود و رسانه ای شدن مصاحبه می توانست هماهنگی هایش رادر نطفه خفه کند. البته فردوسی پور عادت ویژه ای در مورد پرونده های فوتبالی اش دارد و آنهایی که ممکن است با ممیزی رو به رو شوند را همیشه چراغ خاموش جلو می برد. اوخوب می داند که رسانه ای شدن سوژه هایش حجم ممیزی را بالا می برد.

هیچ کس نداند حتی شما
عکس مصاحبه فردوسی پور و نود اولین برخورد همه مسوولان صداوسیما با این ماجرا بود. یعنی تا قبل از انتشار این عکس روح هیچ کدام شان هم خبر نداشت که قرار است نود با ظریف مصاحبه بگیرد. نه تنها مسوولان صداوسیما که تعدادی از عوامل برنامه نود هم در فیلتر خبری فردوسی پور بودند. مجری و تهیه کننده برنامه نود اصرار زیادی داشت که دایره افرادی که نسبت به مصاحبه اشراف دارند را کوچک کند که خبر جایی منتشر نشود. او برای اینکار دلایل خود را داشت و می خواست هماهنگی های انجام مصاحبه را با برخی مدیران صداوسیما پیش از روی آنتن فرستادن هماهنگ کند.اما پیش از اینکه از سالن مصاحبه خارج شود عکس مصاحبه اش منتشر شده بود.

بدقولی عکاس
عکاس برنامه نود در محل انجام مصاحبه حضور نداشت.به غیر از عکاس نود ، اصولا فردوسی پور عادت ندارد پشت صحنه مصاحبه های برنامه اش را در اختیار رسانه ای دیگر هم بگذارد . اما تنها دوربین عکاسی که در محل مصاحبه حضور داشت مربوط به عواملی غیر از عوامل برنامه نود بود. عکاس هم قول داده بود که این عکس ها به هیچ وجه منتشر نشود. انتشار عکس ها اما همه چیز را خراب کرد. هرچند در چندرسانه سیاسی منتقد نود این طور نوشته شد که فردوسی پور در جریان انتشار عکس هابوده است. این رسانه ها استدلال کرده اند که فردوسی پور با انتشار عکس ها تلاش کرده که صداوسیما را در عمل انجام شده قرار دهد . اما این استدلال و تحلیل از اساس اشتباه است؛ آقای عکاس اعتراف کرده که قول داده بود این عکس ها تا زمانی که هماهنگ نشده جایی منتشر نشود.بدقولی او اما همه برنامه ها را به هم ریخت.

دیپلماسی ورزشی یعنی چه؟
شاید اولین کسی که از کلمه دیپلماسی ورزشی استفاده کرد به جریان های سیاسی هم کمک کرد که به فردوسی پور انتفاد کنند.اما فردوسی پور و ظریف در چه مواردی صحبت کرده اند؟ مصاحبه وزیرامور خارجه و فردوسی پور حدود 35 تا 40 دقیقه به طول انجامیده و از این مصاحبه با تدوین یک مصاحبه 20 دقیقه ای جذاب به دست آمده. مصاحبه ای که درآن از پول های بلوکه شده فدراسیون فوتبال که در اختیار وزارت امورخارجه قرار گرفته صحبت شده ، از تاثیربرداشته شدن تحریم ها بر امکاناتی که در اختیار تیم ملی قرار می گیرد ، بازیهای دوستانه ملی و ... هرچند در کنار این مسائل محمدجوادظریف خاطرات جذابی هم در مورد فوتبال تعریف کرده است . این قسمت هایی از مصاحبه ای است که گفته می شود در مورد دیپلماسی ورزشی بوده.

تصمیم جناحی یا حسادت
صداوسیما به لحاظ موضع گیری در مقابل این اتفاق و جلوگیری از پخش مصاحبه به تصمیم گیری جناحی متهم شده است. اما شنیده می شود یکی از دلایلی که جلوی پخش مصاحبه را گرفته بیش ازآنکه سیاسی باشد به رقابت های عجیب درون سازمانی باز می گردد. عادل فردوسی پور شاید در میان مردم محبوب باشد اما در میان هم شغلانش خیلی هم محبوب نیست. مردشماره یک شبکه 3 همیشه برنامه ای را تولید کرده که از برنامه سایر همکاران بهتر بوده وبه همین دلیل هم مقابل برخی شان قرار گرفته است. گفته می شود که عدم پخش مصاحبه به توصیه برخی همکاران فردوسی پور و به خاطر تادیب او بوده است. مجری ای که بدون اجازه مصاحبه ای راهماهنگ کرده و به ان رسیده توسط برخی از هم شغلانش حسابی مورد انتقاد قرار گرفته. آنها معتقد بوده اند که برنامه نود نباید سراغ چهره سیاسی برود و اصولا نباید اجازه داد فردوسی پور هر کاری دلش می خواهد بکند. شاید تصمیم گیری مسوولان صداوسیما برای عدم پخش دلایل دیگری هم داشته اما نظرات هم شغلان فردوسی پور در شبکه را نمی توان نادیده گرفت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید