پمپئو از ترامپ جدا می‌شود؟!

پمپئو از ترامپ جدا می‌شود؟!

ترامپ با نظرخواهی از نمایندگان کنگره و مقام‌های دولتی درباره گزینه‌های جایگزینی پمپئو آتش این رقابت‌ها را افروخته است. مایک پمپئو هنوز تا ماه ژوئن به اندازه کافی فرصت دارد در انتخابات مجلس سنا به‌طور رسمی شرکت کند.

کد خبر : ۷۵۴۸۹
بازدید : ۵۳۵۱
پمپئو از ترامپ جدا می‌شود؟!
روزنامه واشنگتن‌پست چاپ آمریکا روز جمعه ۶ دی ماه از احتمال جدا شدن مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از دولت ترامپ خبر داد و نوشت ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گزینه‌هایی را نیز برای جایگزینی پمپئو در نظر گرفته است.
به‌نوشته این روزنامه ترامپ با نظرخواهی از نمایندگان کنگره و مقام‌های دولتی درباره گزینه‌های جایگزینی پمپئو آتش این رقابت‌ها را افروخته است. مایک پمپئو هنوز تا ماه ژوئن به اندازه کافی فرصت دارد در انتخابات مجلس سنا به‌طور رسمی شرکت کند.
به‌گفته مقام‌های آمریکایی و نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا که اکثریت را در اختیار دارند در تلاش است پمپئو را برای رقابت در انتخابات سنا از ایالت کانزاس متقاعد کند. مک‌کانل نگران آن است که در انتخابات مجلس سنا در ایالت کانزاس، کریس کوباچ نامزد آن‌ها در این ایالت، کرسی سنا را به نفع دموکرات‌ها از دست بدهد.

پمپئو همچنین مایل است در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ کاندیدا شود و مک‌کانل معتقد است که سنا بهترین مسیر برای این هدف پمپئو است. ترامپ ماه گذشته گفته بود که پمپئو نزد او آمده و گفته است که می‌خواهد همچنان وزیر خارجه باقی بماند، اما ترامپ افزوده بود پمپئو ممکن است نظرش را تغییر دهد.
او در کانزاس محبوب است و اگر از این ایالت در انتخابات سنا شرکت نکند این خطر وجود دارد که کانزاس از دست جمهوری‌خواهان خارج شود. پمپئو خود نیز پیام‌های متناقضی در این‌باره ارسال کرده است. او در ماه جاری در صفحه شخصی جدید خود در توییتر تصویر مزارع ایالت کانزاس را قرار داد.
کسانی که با ترامپ در این‌باره صحبت کرده‌اند به واشنگتن‌پست گفته‌اند ترامپ با توجه به عدم اطمینان از ماندن پمپئو با نمایندگان کنگره و مقام‌های آمریکا درباره سکان‌دار بعدی سیاست خارجی آمریکا رایزنی‌هایی را آغاز کرده و گمانه‌زنی‌ها در این‌باره شدت گرفته است.
واشنگتن‌پست نوشت: فردی که بیشتر از دیگران برای جانشینی پمپئو مطرح است «رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی آمریکا است. او پس از جان بولتون چهارمین مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ است. اوبراین در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش و باراک اوباما عضو هیات رهبری سازمانی بود که زیر چتر وزارت امور خارجه آمریکا و با شرکت بخش خصوصی برای انجام اصلاحات قضایی در افغانستان تلاش می‌کرد.
در سال ۲۰۰۵ جورج بوش، اوبراین را به‌عنوان نماینده آمریکا به سازمان ملل فرستاد. او از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ عضو هیات مشاوره دولت برای مبارزه با قاچاق کالا‌های عتیقه بود. اوبراین همچنین روابط بسیار خوبی با ترامپ و پمپئو دارد.

گزینه دیگر «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا است. برخی از مسوولان آمریکایی گفته‌اند منوچین مایل است چنین سمتی را برعهده بگیرد، اما برخی دیگر می‌گویند او به این منظور لابی‌گری نمی‌کند، ولی نامش در فهرست گزینه‌های مطرح برای این سمت قرار دارد. منوچین شخصاً به ترامپ نزدیک است و از حدود سه سال پیش وزیر خزانه‌داری است.
ترامپ همچنین نظر نزدیکان خود درباره «ریچارد گرنل»، سفیر کنونی آمریکا در آلمان را هم پرسیده است. دولت آلمان در مورد موضع‌گیری‌های سرسختانه گرنل بار‌ها اعتراض کرده، اما این همان چیزی است که ترامپ در پی آن است. با این حال، تایید گرنل نیز دشوار خواهد بود. او با ۵۶ رأی موافق و ۴۲ رأی مخالف به سمت فعلی خود دست یافت.
«استفن بیگن»، نماینده آمریکا در امور کره شمالی که به تازگی معاون پمپئو شده است نیز یکی دیگر از گزینه‌هاست. گفته می‌شود بیگن به دنبال کار تمام وقت نیست، اما در فهرست ترامپ قرار دارد. «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم یکی دیگر از کسانی است که نام او برای وزیر خارجه بعدی آمریکا مطرح است.
او با جرارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ رابطه نزدیکی دارد، با این حال، احتمال معرفی او برای جانشینی پمپئو کم است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید