رسم‌های بامزه سال نو میلادی؛ از به حرف آوردن حیوان تا پرت کردن وسایل خانه

رسم‌های بامزه سال نو میلادی؛ از به حرف آوردن حیوان تا پرت کردن وسایل خانه

مردم در کشور‌های مختلف و در آستانه سال نو میلادی رسم‌های گاه بسیار بانمکی دارند؛ از خوردن ۱۲ حبه انگور تا دور زدن گرد خانه با چمدان خالی برای داشتنِ سالی خوب، پرپول و پر از سفر در سالی که می‌آید.

کد خبر : ۷۵۴۹۶
بازدید : ۱۵۴۲۳
فرادید | روز ۳۱ دسامبر برای مردمانی که سال نو میلادی را جشن می‌گیرند، در فرهنگ‌های مختلف، به شکل‌های متفاوتی برگزار می‌شود. در ادامه ۱۰ رسم بامزه که در آستانه سال نو در کشور‌های مختلف برگزار می‌شود را مرور می‌کنیم:
رسم‌های بامزه در آستانه سال نو میلادی
۱-آلمان
در بعضی از مناطق این کشورِ اروپای مرکزی مردم سرب‌ریزی می‌کنند. توده‌ای از سرب مذاب را داخل آب سرد بریزید و هر شکلی به خود گرفت به شما می‌گوید سال آینده چه چیزی در انتظارتان است. اگر شبیه قلب شد، طبیعتاً به این معنی است که عشق در سال بعد سر راه شما قرار خواهد گرفت. تاج به ثروت و پول در آینده نزدیک دلالت می‌کند. ستاره به معنی شادی است. اما اگر سرب شبیهِ صلیب شد چه؟ به دردسر بدی خواهید افتاد.
رسم‌های بامزه در آستانه سال نو میلادی
۲- کلمبیا
شما سفر دوست دارید؟ ما که خیلی دوست داریم. برای همین است که همگی باید به کلمبیا سفر کنیم. برخی مردم در این کشورِ زیبا در آستانه سالِ نو رسمی را برگزاری می‌کنند تا سفر‌های ماجراجویانه فراوانی در سالِ جدید برایشان رقم بخورد. به محضِ آنکه ۱۲ ضربه نواخت، کلمبیایی‌های عاشقِ سفر و گردش، با یک چمدانِ خالی در دست شروع می‌کنند به چرخیدن و راه رفتن در داخل خانه یا اطرافِ ساختمان؛ با این امید که در سالی که می‌آید این چمدان پر باشد و آن‌ها در حال سفر.
رسم‌های بامزه در آستانه سال نو میلادی
۳-اکوادور
اکوادوری‌ها در آستانه سال نو رسمی آتشین دارند: آن‌ها تمثال افرادِ خبرساز ِ. سالی که در حال رفتن است، شامل سیاستمداران، سلبریتی‌ها و ... را می‌سازند و بعد آتش می‌زنند. در همین حال، مردانی با لباس‌های مبدل که به اعتقاد عده‌ای در واقع بیوۀ ثمثال‌های به آتش‌کشیده هستند (اما واقعا چه کسی می‌داند؟) در شهر می‌چرخند و از مردم می‌خواهند به آن‌ها پول خرد بدهند.

۴- شیلی
مردم شیلی دوست دارند با مردگانشان جشن بگیرند. تقریباً دو دهه پیش بود که اعضای یک خانواده در شهر تالکا از نرده‌های یک گورستانِ تعطیلِ به آن طرف پریدند تا به پدرِ متوفایشان بگویند «سال نو مبارک!». از آن زمان یک رسم جدید متولد شد. امروز مردم شهر در گورستان‌ها و در اطراف قبور عزیزانشان جمع می‌شوند، نوشیدنی و غذا می‌خورند و در محلِ گورستان جشن برگزار می‌کنند.
رسم‌های بامزه در آستانه سال نو میلادی
۵-بیت لحم، پنسیلوانیا
حتماً توپ بزرگی که در هنگامِ اعلانِ سال نو در میدان تایمز در نیویورک پایین می‌افتد را دیده‌اید. اما در بیت‌ لحم در ایالت پنسیلوانیای آمریکا این توپ بزرگِ ۴۰۰ پوندی از نوعی شیرینی به نام «پیپ» پر می‌شود که کم‌طرفدارترین نوعِ شیرینی در میان مردم است.
رسم‌های بامزه در آستانه سال نو میلادی
۶-آمریکای لاتین
اگر در آستانه سال نو در آمریکای لاتین هستید، مطمئن شوید لباس زیرتان رنگی باشد. در کشور‌هایی مانند بولیوی، برزیل، کلمبیا و مکزیک، مردم اعتقاد دارند در آستانه سال نو باید لباس زیر رنگی داشته باشند تا سالی خوبی در پیش داشته باشند. رنگ قرمز برای افرادی است که در سال آینده عشق می‌خواهند و رنگ زرد برای آن‌هایی است که به دنبال موفقیت در زندگی هستند. شما بودید چه رنگی را انتخاب می‌کردید؟
رسم‌های بامزه در آستانه سال نو میلادی ۷-ناپل، ایتالیا
اهالی ناپل به بیرون پرت کردنِ چیز‌ها از پنجره علاقه دارند. حداقل در آستانه سال نو این‌طور است. وسایل خانه، مبلمان، ابزار برقی آشپزخانه، مادربزرگ. البته شاید آخری جزوش نباشد. بیاید، امیدوار باشیم که آخری جزوش نیست. این سنت برای نمادین کردنِ کنار گذاشتنِ عادات و چیز‌های قدیمی و نو شدن در سال جدید اجرا می‌شود. مردمِ ناپل این روز‌ها خیلی حواسشان هست که چه چیز‌هایی را از پنجره به خیابان پرت می‌کنند.
رسم‌های بامزه در آستانه سال نو میلادی
۸- فیلیپین
دایره در بین فیلیپینی‌ها از قداست برخوردار است و این قداست در آستانه سال نو بسیار بیشتر می‌شود. مردم در این کشورِ آسیای جنوب‌شرقی باور دارند که دایره خوشبختی و خوش‌شانسی می‌آورد. برای همین در آستانه سال نو هر چیز دایره‌ای را به نمایش می‌گذارند: سکه، دکمه، لباس‌های خال‌خالی و حتی انگور.
رسم‌های بامزه در آستانه سال نو میلادی ۹-رمانی
کشاورزان در این کشور اروپایی در آستانه سال نو با حیواناتشان وارد مکالمه می‌شوند. حداقل تلاششان را می‌کنند! اگر موفق شوند جانوران را به حرف دربیاورند آن سال، سالی خوب برایشان است. البته اگر به حرف آوردن جانور تأثیر زیاده‌روی در نوشیدنی‌شان نباشند.
رسم‌های بامزه در آستانه سال نو میلادی
۱۰-اسپانیا
در سال ۱۹۰۹، یکی از تجار انگور در اسپانیا برای آنکه فروش محصولات خود را افزایش دهد، یک سنت جدید را راه‌اندازی کرد تا از طریق آن مردم را به خریدن و خوردنِ بیشترِ انگور ترغیب کند. او به مردم گفت که هر فردی باید ۱۲ حبه انگور در آستانه سال نو بخورد تا سال جدید برایش سالی سرشار از شادی و خوشبختی بشود. ۱۱۱ سال از آن وقت گذشته، و این رسم هنوز در ایبریا برگزار می‌شود. اما با اندکی تغییر به این شکل درآمده که فرد با هر ضربه ساعت ۱ حبه انگور در دهان می‌گذارد.
۱۱-ایرلند
زنان مجرد ایرلندی در آستانه سال نو میلادی، برگ گیاه دارواش را زیر بالش خود می‌گذارند. چرا؟ به این امید که در سال نو بتوانند یک شوهر خوب پیدا کنند. البته در فرهنگِ ایرلندی گیاه دارواش بدشانسی را در می‌کند.

۱۲-صربستان
مردم صربستان در آستانه سال نو با یک درختِ کریسمس در آب سرد شیرجه می‌زنند. آن‌ها باور دارند که این کار برایشان خوش‌شانسی می‌آورد. به نظر می‌رسد خود صرب‌ها هم دلیل این کار را نمی‌دانند.

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید