"بندرعباس" شهر خلاق یونسکو

"بندرعباس" شهر خلاق یونسکو

امسال شهر‌های سنندج و بندرعباس در بررسی‌های دوسالانه یونسکو به جمع شهر‌های خلاق جهانی پیوستند. شهر‌های رشت و اصفهان نیز پیش از این عنوان شهر خلاق را به دست آورده بودند.

کد خبر : ۷۵۶۱۸
بازدید : ۸۹۵۵
محمد رضا عزیزی | با انتخاب و پلاک کوبی بندرعباس به‌عنوان «شهر خلاق یونسکو»، راه‌ها برای شناساندن ومعرفی شهر، دریا و موسیقی و صنایع دستی به گردشگران ایرانی و خارجی هموارتر شده است.

آنچه باعث شد تا بندرعباس بدون هیچ مانعی و در کمترین زمان انتظار برای طی فرآیند بررسی و ممیزی، به‌عنوان شهر خلاق یونسکو انتخاب شود و مسئولان و مردم این شهر روز دوشنبه مراسم پلاک کوبی آن را در محله قدیم برکه گرد این شهر با اجرای موسیقی بندری جشن بگیرند، صنایع دستی و آیین‌های محلی و بومی پر و پیمان و غنی آن است که منحصر به جغرافیا و اقلیم این شهر است و با شهر‌های فلات مرکزی ایران متفاوت است.

در بازار سنتی بندرعباس جنب‌و‌جوش مردان با لباس محلی و زنان با روبنده‌های چرمی و لباس سنتی در کنار مغازه‌هایی که صنایع دستی مردم این شهر شامل سفالگری، قالیبافی، سبد و حصیر بافی، چادرشب بافی و سوزن دوزی، عرضه می‌کنند حس زندگی و طراوت را به جان گردشگران و کسانی که تازه به این شهر آمده‌اند، می‌چشاند.
آیین‌های سنتی در این شهر نیز خود دنیایی دیگر دارد؛ از مراسم زار گرفته تا قبله دعا و زنبیل گردانی و مولودی خوانی و حنا بستن و حنا آرایی و رسم‌های ویژه در عروسی‌ها و عزا‌ها که همه شناسنامه بندرعباس را دارند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در مراسم پلاک کوبی بندرعباس به‌عنوان شهر خلاق یونسکو گفت: بندرعباس با توانمندی‌های خود در زمینه صنایع دستی و آیین‌های سنتی و محلی به‌عنوان شهر خلاق یونسکو انتخاب شده است. صنایع دستی و هنر‌های بومی محلی که سرشار از مفهوم و شادی است ریشه در اصالت این شهر و مردم آن دارد.

حجت‌الله ایوبی افزود: مسئولان از این فرصت برای توسعه زیر ساخت‌های شهری و تقویت آن‌ها بهره گیرند تا این عنوان برای این شهر پایدار بماند.

شهردار بندرعباس نیز در این مراسم از پیش‌بینی و اختصاص اعتبار برای ساخت سه مرکز آموزش، تولید و فروش صنایع‌دستی در بودجه سال آینده شهرداری خبر داد.

عباس امینی‌زاده گفت: بهره برداری از این مراکز به رونق صنایع دستی و اقتصاد خُرد و درآمدزایی برای تولیدکنندگان صنایع دستی و جذب بیشتر گردشگر به شهر بندرعباس کمک می‌کند.

وی کسب عنوان شهر خلاق را نتیجه تکیه بر کارآمدی نیروی انسانی و توانمندی‌های ریشه دار، اصیل و قدیمی شهر بندرعباس دانست و اضافه کرد: این شهر از حدود ۵۰۰سال پیش دارای ارتباط بین‌المللی گسترده بوده است.

امسال شهر‌های سنندج و بندرعباس در بررسی‌های دوسالانه یونسکو به جمع شهر‌های خلاق جهانی پیوستند. شهر‌های رشت و اصفهان نیز پیش از این عنوان شهر خلاق را به دست آورده بودند.

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان نیز اعلام کرد:هفت محور موسیقی، غذا، طراحی، فیلم، صنایع دستی و هنر‌های بومی برای عضویت در شبکه شهر‌های خلاق یونسکو مدنظر بود که شهر بندرعباس با توجه به ظرفیت آن در حوزه صنایع دستی و هنر‌های بومی نامزد شد و موفق به کسب عنوان شهر خلاق یونسکو شد.

رضا برومند با بیان اینکه این عنوان هر دو سال یکبار مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، افزود: «به منظور حفظ عنوان بندرعباس شهر خلاق در یونسکو برنامه‌هایی، چون ایجاد مراکز برای آموزش صنایع دستی، دایر کردن نمایشگاه‌های صنایع دستی در طول سال، ایجاد بازار صنایع دستی و هنر‌های بومی و ایجاد ایستگاه‌هایی در سطح شهر بندرعباس برای شناسایی هر چه بیشتر صنایع دستی و هنر‌های بومی به گردشگران و مسافرانی که به این شهرسفر می‌کنند در دست است.»

وی تصریح کرد: «ما به‌دنبال تهیه شناسنامه صنایع دستی و هنر‌های بومی شهر بندرعباس جهت معرفی بهتراین هنر هستیم.»
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید