هفته کم‌نوسان سکه و دلار

هفته کم‌نوسان سکه و دلار

در هفته منتهی به ۵ دی ماه سال جاری، افزایش قیمت دلار به میزان ۷/ ۱ درصد ثبت شده بود. دلار از ابتدای هفته در سطح ۱۳۲۱۰ تومان قرار داشت، اما سطح قیمتی آن در روز یکشنبه و دوشنبه، روند نزولی خود را طی کرد تا به سطح ۱۳ هزار و ۱۴۰ تومان در روز دوشنبه برسد.

کد خبر : ۷۵۶۶۴
بازدید : ۵۹۳۹
هفته گذشته، دلار و سکه افزایش قیمت زیر یک درصد را تجربه کردند، تا در روز‌های منتهی به آغاز سال نو میلادی، روند کم‌نوسانی در بازار ارز و طلای داخلی حکمفرما باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار که در روز پنج‌شنبه ۵ دی ماه در سطح ۱۳ هزار و ۱۹۰ تومان قرار داشت، یک هفته بعد یعنی در روز پنج‌شنبه ۱۲ دی ماه سال جاری به رقم ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان رشد کرد تا افزایش ۸/ ۰ درصدی را ثبت کند. نکته قابل توجه اینکه بازدهی دلار در هفته گذشته، نسبت به دو هفته قبل کمتر ثبت شده است.
در هفته منتهی به ۵ دی ماه سال جاری، افزایش قیمت دلار به میزان ۷/ ۱ درصد ثبت شده بود. دلار از ابتدای هفته در سطح ۱۳۲۱۰ تومان قرار داشت، اما سطح قیمتی آن در روز یکشنبه و دوشنبه، روند نزولی خود را طی کرد تا به سطح ۱۳ هزار و ۱۴۰ تومان در روز دوشنبه برسد.
اما در روز سه‌شنبه قیمت دلار روند نزولی خود را متوقف کرد و با افزایش ۱۶۰ تومانی به رقم ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. روز چهارشنبه روند نوسانی دلار ادامه یافت تا به سطح ۱۳ هزار و ۲۶۰ تومان کاهش یابد، اما در روز پنج‌شنبه کمی به قیمت دلار افزوده شد تا سطح قیمتی آن در نهایت به ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان برسد.
در مجموع به نظر می‌رسد طی هفته گذشته نیرو‌های کاهشی و افزایشی به یک تعادل رسیدند، تا در هفته دوم دی ماه سال جاری، از شدت نوسانات ارزی کاسته شود. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد برخی از نوسان‌گیران در هفته گذشته به دنبال بهره‌گیری از موقعیتی برای ورود و فعالیت گسترده در بازار بودند.
به‌عنوان مثال روز سه‌شنبه هفته قبل که قیمت ارز افزایش نسبی را نسبت به روز قبل تجربه کرده بود، برخی این موضوع را تحت تاثیر خبر‌های منتشر شده درباره رد لوایح مرتبط به پولشویی و تامین مالی تروریسم دانستند، هر چند در همان روز نیز رد این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تکذیب شد و در نتیجه در روز چهارشنبه از قدرت افزایشی بازار کاسته شد. در این شرایط بسیاری از نوسان‌گیران منتظر شرایط و تحولات حاکم در بازار، در شرایط جدید شدند.

به نظر می‌رسد در هفته‌های گذشته، بازار ارز ظرفیت‌های خالی برای افزایش نرخ دلار را پر کرده است و از نظر متغیر‌های حقیقی، نمی‌توان انتظار بیشتری برای افزایش قیمت‌ها قائل بود. آخرین آمار‌های تورمی نیز نشان می‌دهد روند نزولی تورم در ماه آذر نیز تداوم داشته و انتظار تداوم آن برای کاهش نرخ تورم در سه ماه پایانی وجود دارد.
در شرایط کنونی، اگر مسیر حرکتی بازار دچار شوک‌های غیرفنی نشود، در نتیجه رفتار دلار نیز قابل پیش‌بینی خواهد بود؛ در غیر این‌صورت به نظر می‌رسد که برخی اخبار و گزارش‌های غیراقتصادی، شرایط تعادلی قیمت را تغییر دهد؛ اگرچه به اعتقاد کارشناسان، این شوک‌ها نمی‌تواند به شکل پایدار سطوح قیمتی شاخص بازار ارز را تغییر دهد.

همسویی قیمت سکه با دلار
هفته گذشته، روند سکه نیز همسو با قیمت دلار تغییر کرد. در ابتدای هفته، قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۴ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان قرار داشت که این رقم تا روز دوشنبه روند نزولی را ثبت کرد تا به سطح ۴ میلیون و ۵۸۵ هزارتومان برسد. اما در روز سه‌شنبه قیمت سکه بهار آزادی همسو با افزایش قیمت دلار رشد کرد تا به سطح ۴ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان برسد.
در نهایت با توجه به نوساناتی که قیمت سکه در روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه تجربه کرد، سطح قیمتی سکه برای آخر هفته گذشته رقم ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان گزارش شد. در نهایت بازدهی یک هفته‌ای قیمت سکه نیز به میزان ۹/ ۰ درصد ثبت شده که تقریبا هم‌تراز قیمت ارز است. این روند به این دلیل ثبت شده است که در هفته گذشته بازار طلای جهانی نوسان کمی را ثبت کرده بود و قیمت اونس نیز در سطح ۶/ ۰ درصد ثبت شده بود.

هفته آرام در ابتدای سال نو
به نظر می‌رسد هفته‌های منتهی به سال نو میلادی، حداقل برای ارز داخلی، هفته کم‌نوسانی بوده است. در هفته مشابه سال قبل نیز بازدهی دلار در سطح منفی ۶/ ۰ درصد قرار داشت. در حالی که برخی معتقدند در هفته‌های ابتدایی سال نو میلادی امکان افزایش تقاضا و تغییر قیمت‌ها وجود دارد، اما با توجه به بررسی هفته منتهی به سال نو میلادی در سال جاری و سال گذشته، می‌توان دریافت که هفته آغاز سال نو، برای دلار به آرامی سپری شده است.
به نظر می‌رسد، اگر تقاضایی نیز برای دلار وجود داشته در هفته‌های گذشته وارد بازار شده و از این جهت، فشار تقاضایی برای دلار در هفته‌های آینده وجود نخواهد داشت؛ بنابراین به‌طور معمول پس از گذر از نیمه دی ماه، برخی از تقاضا‌های معمول و فصلی از بازار خارج می‌شوند و بازارساز به مرور دست بالا را برای کنترل در بازار خواهد داشت. در هفته‌های پایانی سال جاری، عواملی که می‌تواند تعیین‌کننده سطح قیمتی شاخص بازار باشد، بیشتر عوامل انتظاری در بازار است و کلید کنترل انتظارات نیز در دست بازارساز است.

چشم‌انداز پیش روی بازار ارز
با توجه به چشم‌انداز قیمت دلار در هفته‌های اخیر و البته از سوی دیگر، با توجه به رخداد‌های اخیر منطقه‌ای و تصمیم درباره لوایح مرتبط با پولشویی و تامین مالی تروریسم می‌توان به چند نکته اشاره کرد. هفته گذشته با توجه به روند کم‌نوسان دلار و سکه، برخی از نوسان‌گیران به دنبال این بودند که با توجه به تصمیمات اتخاذ شده درباره تصویب نشدن لوایح مربوط به FATF موج خبری ایجاد کنند، تا با افزایش بهای ارز، شرایط را برای حضور خود مهیا کنند، البته انتظار نیز نمی‌رفت که بازار در هفته جاری بتواند شرایطی متفاوت از هفته‌های گذشته را تجربه کند، اما می‌توانست کمی به قیمت دلار در مسیر افزایشی فشار ایجاد کند؛ بنابراین عمده نگاه‌ها به این موضوع معطوف بود.

اما تحولات مربوط به روز جمعه در عراق و افزایش تنش‌های منطقه‌ای باعث شد که برخی از معامله‌گران تاکید کنند نرخ ارز از روز شنبه وارد یک فاز جدید خواهد شد. حتی در برخی از کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی، قیمت‌های متفاوتی برای دلار فردایی ثبت شد که عمدتا بر مبنای جریان‌های هیجانی روز گذشته شکل گرفته بود، اگرچه این قیمت‌ها در اواخر روز گذشته کمرنگ شد. در مجموع به نظر می‌رسد بازار چشم انتظار قیمت‌های آغازین هفته جاری باشد.
از کارشناسان در این خصوص معتقدند اگرچه ممکن است در ابتدای هفته قیمت‌های هیجانی در بازار ایجاد شود، اما، چون این قیمت‌ها از عوامل بنیادی پشتیبانی نمی‌شوند، نمی‌توانند در روز‌های بعد نیز حمایت شوند و احتمالا تغییر قیمت‌ها نیز محدود به ساعت‌های ابتدایی خواهد بود.
به اعتقاد کارشناسان، با توجه به تحولات رخ داده در بازار‌های جهانی و نوسان ثبت شده در این بازارها، این احتمال وجود دارد که قیمت ارز و طلا در داخل کشور نیز متاثر از شرایط به وجود آمده تغییر کند، اما با دور شدن هیجان از بازار، سطح قیمت دلار و سکه سیر هفته‌های قبل را در پیش خواهد گرفت.
هفته کم‌نوسان سکه و دلار
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید