چرا بوش و اوباما نقشه ترور سردار سلیمانی را نداشتند؟

چرا بوش و اوباما نقشه ترور سردار سلیمانی را نداشتند؟

به نظر این تحلیلگر سابق سیا هر دو دولتی که او سابق بر این با آن‌ها کار کرده (بوش و اوباما) بر این جمع‌بندی بودند که ترور سلیمانی ابزار مناسبی برای رسیدن به اهداف نهایی که ما دنبال آن هستیم، نیست.

کد خبر : ۷۵۶۸۸
بازدید : ۶۷۸۸
چرا بوش و اوباما اقدام به ترور سردار سلیمانی نکردند؟
دولت‌های بوش و اوباما از بیم پیامد‌های غیرقابل کنترل ترور سلیمانی از ترور وی خودداری کردند. پس از ترور شهید «سردار قاسم سلیمانی» از سوی نیرو‌های آمریکایی در بغداد، موضوع ترور این نظامی برجسته ایرانی در ۲۴ ساعت گذشته به خبر اول رسانه‌های جهانی و آمریکا تبدیل شده است.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، موضوع ترور سردار قاسم سلیمانی مساله‌ای نیست که به تازگی به ذهن مقامات آمریکا رسیده باشد بلکه دست‌کم از زمان دولت «جورج دبلیو بوش» این موضوع یکی از گزینه‌های مطرح بوده، اما نه دولت بوش و نه دولت اوباما به‌دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن پیامدها، از عملیاتی کردن اقدام به ترور خودداری کرده بودند.

«استنلی مک‌کریستال» ژنرال بازنشسته آمریکایی سال گذشته در نشریه «فارن‌پالیسی» آمریکا به ذکر خاطره‌ای از سال ۲۰۰۷ پرداخت و نوشت در این سال کاروان حامل قاسم سلیمانی که عازم شمال عراق بود در تیررس نیرو‌های تحت فرمان او در عراق قرار گرفت، اما او از اقدام به شلیک به‌دلیل پیامد‌های احتمالی این اقدام خودداری کرد.
او در این‌باره پارسال در نشریه فارن‌پالیسی نوشت: «برای جلوگیری از پیامد‌های این اقدام من تصمیم گرفتم که باید نظاره‌گر کاروان حامل سلیمانی باشیم و اقدام به شلیک نکنیم.»

«الیسا اسلوتکین» نماینده دموکرات کنگره آمریکا هم که پیش‌تر (در دولت‌های بوش و اوباما) تحلیلگر سازمان «سیا» بوده و فعالیت‌های سردار سلیمانی را در منطقه رصد می‌کرده، در این‌باره گفت: «یک سوال ساده وجود داشت که مانع اقدام علیه سلیمانی هم در دولت بوش و هم در دولت اوباما می‌شد و آن سوال این بود که: اقدام به ترور سلیمانی باعث چه واکنشی از سوی ایران می‌شود و آیا این اقدام ما را درگیر یک منازعه دنباله‌دار در منطقه نمی‌کند؟»

به نظر این تحلیلگر سابق سیا هر دو دولتی که او سابق بر این با آن‌ها کار کرده (بوش و اوباما) بر این جمع‌بندی بودند که ترور سلیمانی ابزار مناسبی برای رسیدن به اهداف نهایی که ما دنبال آن هستیم، نیست.
به نوشته آسوشیتدپرس، مقامات دولت اوباما اعلام کردند در دوران اوباما ایده ترور سلیمانی هرگز به مرحله عملیاتی نرسیده است. مقامات دولت اوباما فراتر از خطر تشدید تنش با ایران، بر این باور بودند که آن‌ها یقین ندارند حذف فیزیکی سلیمانی تاثیر چندانی در سیاست‌های منطقه‌ای ایران و پشتیبانی این کشور از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه داشته باشد.
یکی از مقامات دولت اوباما هم گفت که آن‌ها همچنین نگران این مساله بودند که ترور سلیمانی کوشش‌های دیپلماتیک دولت اوباما برای رسیدن به یک توافق بر سر مساله هسته‌ای با ایران را بی‌اثر خواهد کرد. به نوشته آسوشیتدپرس طی سال‌های گذشته این تنها ایالات‌متحده نبوده که در اندیشه ترور سلیمانی بوده بلکه مهم‌ترین متحد واشنگتن در منطقه یعنی اسرائیل نیز همواره به فکر ترور سلیمانی بوده است.

«یوئل گوزانسکی»، کارشناس ایران در موسسه «مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو» در این‌باره گفت: طی این سال‌ها اسرائیل همواره فعالیت‌های سردار سلیمانی در منطقه را رصد می‌کرده و دستگاه اطلاعاتی آن «موساد» سردار سلیمانی را تعقیب می‌کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید