نفت در تعلیق

دیگر منطقه می‌شود همان بشکه باروتی که «جو بایدن» حرفش را زده است. آن وقت دو گروه لطمه جدی می‌بینند. اول؛ متحدان منطقه‌ای تولیدکننده نفت ایالات متحده و بعد مصرف‌کنندگان نفت.

کد خبر : ۷۵۷۰۱
بازدید : ۵۶۲۲
رضا زندی | برخی تحلیلگران، یکی از دلایل انقلاب اسلامی ٥٧ را فوران بغض فروخورده ایرانی‌ها از کودتای امریکایی ٢٨مرداد ١٣٣٢ می‌دانند. می‌گویند ایرانی جماعت در مقابل دخالت بیگانه در امور داخلی‌اش حساس است و در صورت اعمال فشار نظامی خارجی، متحد می‌شود. با این وصف، خون خواهان شهید حاج قاسم سلیمانی، تا هزینه کافی را بابت پرونده ترور سردار سلیمانی...

روی دست رییس‌جمهور امریکا نگذارند، ماجرا را رها نخواهند کرد. در این صورت، ممکن است پیامدهایش برخی بازیگران نفت‌خیز منطقه را هم درگیر کند.

١- قیمت نفت در روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌های آینده به نوع، زمان، شدت و گستره واکنش ایران به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی بستگی دارد. مقامات عالیرتبه ایران، در دو روز گذشته، یکپارچه بر گرفتن «انتقام سخت» از عوامل این ترور امریکایی تاکید کرده‌اند.
شورای عالی امنیت ملی ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرده است که «در زمان و مکان مناسب»، انتقام سختی خواهد گرفت. حالا این زمان چه وقت باشد یا مکانش کجا باشد را کسی نمی‌داند. همین می‌تواند تعلیق را به بازار نفت تزریق کند. وجود تعلیق برای تولیدکنندگان نفت هم پیمان امریکا در منطقه ضربه زننده است.

٢- سناتور نزدیک به ترامپ، پالایشگاه‌های نفتی ایران را تهدید کرده است که اگر ایران واکنش نشان دهد، چه و چه. سناتور لیندزی گراهام، شاید به خوبی ابعاد تهدیدش را نسنجیده باشد. موضوع پالایشگاه‌های نفت که وسط بیاید، آن‌وقت از این طرف، ممکن است پالایشگاه‌های نفت منطقه را روی میز بگذارند.
دیگر منطقه می‌شود همان بشکه باروتی که «جو بایدن» حرفش را زده است. آن وقت دو گروه لطمه جدی می‌بینند. اول؛ متحدان منطقه‌ای تولیدکننده نفت ایالات متحده و بعد مصرف‌کنندگان نفت.

٣- صبح جمعه، قیمت نفت برنت ابتدا در بازار‌های آسیایی تا سطح ٧٠ دلار در هر بشکه بالا رفت. بعد هم تا عصر، نفت برنت در بازار لندن، به سطح ٦٩ تا ٧٠ دلار در هر بشکه رسید.
این درست که قیمت نفت در ساعات اولیه رخداد‌های مهم و ملتهب، معمولا دچار نوسان می‌شود و بعد ممکن است با کاهش ریسک، با مولفه‌های اصلی بنیادین بازار مدیریت شود اما، اگر سوال این باشد که قیمت نفت، تحت تاثیر ترور روز جمعه، ممکن است به کدام سو میل کند، پاسخ روشنی دریافت نخواهد کرد. چرا؟ چون عمق و شدت واکنش ایران را کسی نمی‌داند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید