قیمت دلار و سکه

قیمت دلار و سکه

روز سه‌شنبه سکه یک‌بار دیگر افزایش بیشتری را نسبت به دلار تجربه کرد. در چهارمین روز هفته، فلز گرانبهای داخلی ۱۴۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۵ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسید.

کد خبر : ۷۵۸۱۴
بازدید : ۳۶۰۱
دلار که در دو روز ابتدایی هفته بیش از ۵۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه، نوسان کمتری را تجربه کرد و نتوانست از مرز ۱۴ هزار تومانی عبور کند. در چهارمین روز هفته، قیمت دلار عمدتا در بازه ۱۳ هزار و ۸۵۰ تا ۱۳ هزار و ۹۸۰ تومان نوسان کرد و حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت که ۱۰۰ تومان بالاتر از روز یکشنبه بود.

معامله‌گران ارزی دو دسته شدند
به گفته فعالان، درست است که قیمت دلار در روز سه‌شنبه افزایش پیدا کرد، ولی اینکه پشت مرز ۱۴ هزار تومانی باقی ماند و میزان نوسانات روزانه نسبت به روز‌های ابتدایی هفته کاهش یافت، برخی معامله‌گران را به این نتیجه رساند که بازار در مسیر آرامش قرار گرفته است.
این دسته از معامله‌گران که اعتقاد دارند بازار به دوران آرامش بازگشته است، معتقدند افزایش قیمت ابتدای هفته یک واکنش هیجانی نسبت به حمله تروریستی آمریکا بود و بازار پس از یک واکنش دفعتی و ناگهانی در مسیر عادی شدن قرار دارد.
در این میان، دسته دومی در بازار حضور داشتند که معتقدند، بازار همچنان نسبت به اتفاقات حساس است و از لحاظ قیمتی نیز به رشد آخر وقت روز چهارم هفته اشاره می‌کردند.

برخی فعالان، عنوان می‌کردند که در ساعات ابتدایی روز جو بازار آرام‌تر بود، ولی از اواخر روز برخی معامله‌گران با جوسازی پیرامون برخی اخبار بار دیگر کمی قیمت‌ها را نوسانی کردند و حتی در برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی عنوان می‌شد که قیمت در بازار آزاد به بالای مرز ۱۴ هزار تومانی رفته است.
دسته دوم معامله‌گران اعتقاد داشتند همچنان احتمال ورود بیشتر تقاضا به بازار وجود دارد و همین موضوع انتظار افزایشی آن‌ها را فعال‌تر کرده است. در واقع می‌توان گفت، افزایش قیمت انتهای روز معامله‌گران را دچار دودستگی بیشتری کرد؛ در حالی که در ابتدای روز بیشتر معامله‌گران سیگنال‌های مختلف را این گونه تبیین می‌کردند که وقت آرامش بازار ارز رسیده و از مقطع هیجانی ابتدایی هفته عبور کرده است، برخی فعالان در ساعات انتهایی روز عنوان می‌کردند که ممکن است افراد همچنان نسبت به وضعیت بازار مطمئن نباشند و همین موضوع آن‌ها را در موقعیت تقاضای احتیاطی قرار دهد.

پیشروی سکه در کانال ۵ میلیونی
روز سه‌شنبه سکه یک‌بار دیگر افزایش بیشتری را نسبت به دلار تجربه کرد. در چهارمین روز هفته، فلز گرانبهای داخلی ۱۴۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۵ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسید. این به معنای آن بود که سکه در چهارمین روز هفته حدود ۸/ ۲ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است.
در حالی که در بازار ارز دلار شاهد افزایش تنها ۷/ ۰ درصدی بود. به گفته فعالان، یکی از دلایل مهمی که موجب شد سکه دیروز نیز نسبت به دلار رشد بیشتری را تجربه کند، ماندن طلا بالای محدوده هزار و ۵۶۰ دلاری و احتمال رشد بیشتر آن طی روز‌های بعد بود.

البته ارزش ذاتی سکه از نگاه برخی تحلیلگران با قیمت بازار همچنان فاصله دارد؛ این دسته بخشی از رشد فعلی قیمت سکه را ناشی از جاماندگی آن در ماه‌های گذشته در برابر دلار دانسته‌اند. در میان بازارساز مداخله مستقیمی در بازار سکه ندارد و همین عامل موجب می‌شود که این فلز گرانبها برای نوسان‌گیران در مقاطع تنش، ابزار بهتری برای کسب سود باشد.
در واقع، وقتی نوسان‌گیران متوجه می‌شوند که در بازار سکه رقیب مقاومی ندارند، ترجیح می‌دهند به جای دلار به این بازار رو بیاورند. این در حالی است که در بازار ارز، بازارساز حتی از طریق صرافی‌های بانکی اقدام به قیمت‌گذاری می‌کند و حتی برخی صرافی‌های غیر دولتی نیز روزانه از طریق بازارساز ارز را با قیمت دولتی به فروش می‌رسانند.
در این شرایط می‌توان گفت: سمت عرضه در بازار ارز از نظر برخی فعالان، بهتر است و همین عامل باعث می‌شود که بازار سکه برای نوسان گیران انتخاب شود.

ارز ارزان‌تر در صرافی‌های بانکی
دیروز صرافی‌های بانکی همچنان با قیمت‌های بسیار پایین‌تری نسبت به بازار آزاد اقدام به عرضه ارز می‌کردند. دیروز نرخ فروش ارز بر تابلوی صرافی‌های بزرگ دولتی ۱۳ هزار و ۳۸۰ تومان بود که بیش از ۵۰ تومان با بازار آزاد اختلاف داشت. یکی از افراد که از این صرافی‌ها اقدام به خرید ارز کرده بود، عنوان می‌کرد سختی زیادی در مسیر خرید ارز نداشته و به راحتی با مراجعه به این صرافی‌ها ارز مورد‌نیاز خود را تهیه کرده است.
با این حال، برخی عنوان می‌کردند نتوانسته‌اند از صرافی‌های مجاز ارز موردنیاز خود را تهیه کنند. این گروه عنوان می‌کردند که به آن‌ها گفته شده است که قبل‌تر بالای ۲ هزار دلار خریداری کرده‌اند و دیگر در سال جاری ارزی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

در واقع گویا برای خرید ارز از صرافی‌ها محدودیت وجود دارد. در این میان برخی از صرافی‌ها نیز به‌طور کلی ترجیح می‌دهند با افراد عادی معامله ارز نداشته باشند. با این حال، این نکته را باید دوباره ذکر کرد که اگر فردی در سال ۹۸ بالای ۲ هزار دلار از صرافی‌های منتخب بازارساز خرید نکرده باشد، می‌تواند با قیمت‌های بسیار پایین‌تری نسبت به بازار آزاد اقدام به تهیه ارز موردنیاز خود کند.

سیگنال همتی به مردم و بازار آزاد
رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: با امکانات خوبی که در اختیار داریم هیچ نگرانی درخصوص وارد شدن شوک ارزی به بازار وجود ندارد و مردم نگران افزایش ناگهانی قیمت ارز نباشند. به گزارش «ایلنا» عبدالناصر همتی درخصوص آخرین وضعیت بازار ارز و افزایش قیمت آن گفت: مردم هیچ نگرانی درخصوص قیمت ارز نداشته باشند، بانک مرکزی به‌طور کامل بر بازار نظارت دارد.

همتی درخصوص تامین ارز برای واردات اقلام اساسی در سال آ‌ینده گفت: پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شده است و هیچ جای نگرانی نیست. ما سال آینده علاوه بر تامین ارز لازم برای کالا‌های اساسی، برای نیاز فعالان اقتصادی برای واردات مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم.
وی درخصوص پیوستن به اتحادیه اوراسیا و تجارت با کشور‌های عضو گفت: روال تجارت با این کشور‌ها به خوبی در حال انجام است و ان‌شاالله وضعیت بهتر نیز خواهد شد و فضای جدیدی برای کالا‌های صادراتی به وجود خواهد آمد.

همتی در پاسخ به این سوال که در صورت اجرایی شدن تجارت آزاد با کشور‌های عضو آیا برخی تولیدات داخل ضربه خواهند دید یا خیر؟ گفت: تبادلات تجاری با این اتحادیه آن طور نیست که بدون هیچ کنترلی صورت بگیرد، در مفاد تجاری که با این اتحادیه به امضا رسیده است قوانین و بند‌هایی وجود دارد که از نابسامانی در واردات و صادرات جلوگیری می‌کنند و این طور نیست که بازار کاملا رها شود. ما در این حوزه نظارت و کنترل‌های خود را اعمال خواهیم کرد تا تولیدات داخل ضربه نبیند.
قیمت دلار و سکه پس از حمله تروریستی آمریکا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید