خارجی‌های گمنامی که در لیگ ایران «ستاره» شدند

خارجی‌های گمنامی که در لیگ ایران «ستاره» شدند

بعد از تراکتور، ادینیو به لیگ قطر رفت که در مدت دو فصل فقط یک بار برای باشگاه السیلیه گل‌زنی کرد و بعد‌از‌آن به تیم‌های دسته دو برزیل منتقل شد. ادینیو بازیکن ناشناخته‌ای بود که توانست در لیگ برتر ایران بیش از ۸۰ بار گل‌زنی کند.

کد خبر : ۷۵۸۹۹
بازدید : ۱۶۱۸
سپهر خرمی | چند روز تا پایان نقل‌و‌انتقالات نیم‌فصل لیگ برتر ایران باقی مانده و تیم‌ها آخرین تلاش‌ها برای به‌خدمت‌گرفتن بازیکنان مدنظرشان را به کار گرفته‌اند. یکی از حربه‌های مدیریتی در فوتبال ایران جذب بازیکنان خارجی باکیفیت و ارزان‌قیمت است که البته با توجه به نقش پررنگ دلال‌ها، همیشه جواب نمی‌دهد؛ اما در سال‌های اخیر بازیکنان خارجی‌ای بودند که سابقه حضور در تیم‌های مطرحی را نداشتند؛ اما در لیگ برتر ایران آن‌قدر درخشیدند که سال‌های سال محبوب هواداران باقی ماندند و اتفاقا با کارنامه مقبول به کشورشان بازگشتند.
از فابیو جانواریو برزیلی که از فولاد چهره شد و توانست گل قهرمانی استقلال قلعه‌نویی را در مشهد وارد دروازه حریف کند تا لوسیانو ادینیو که از لیگ پرتغال آمد و سرانجام با کسب عنوان آقای‌گلی به کشورش بازگشت. مروری بر بازیکنان خارجی نه‌چندان مطرح که در لیگ ایران به واسطه درخشش خود، محبوبیت خاصی نزد هواداران پیدا کردند، خالی از لطف نیست. گفتنی است در این فهرست بازیکنانی بررسی شدند که در یک دهه اخیر وارد ایران شدند و با درخشش مقبول، بعد از یک بازه زمانی بلند لیگ برتر را ترک کردند.
خارجی‌های گمنامی که در لیگ ایران «ستاره» شدند

فابیو جانواریو؛ از لیگ یک تا زننده گل قهرمانی
یکی از بهترین هافبک‌های فوتبال ایران است که با تکنیک برزیلی و خلاقیت فردی، محبوبیت خاصی بین هواداران فوتبال پیدا کرد. جانواریو از لیگ دسته دوم پرتغال به فولاد خوزستانی پیوست که در آن سال‌ها برای صعود به لیگ برتر تلاش می‌کرد. جانواریو با فولاد به لیگ برتر رسید و بعد از یک فصل درخشش، به استقلال تهران پیوست. حضور دو‌ساله او در استقلال ثابت کرد که این تیم خرید فوق‌العاده‌ای داشته است.
فابیو توانست در آخرین دیدار تیمش در مشهد گل قهرمانی تیمش را وارد دروازه حریف کند تا استقلال با قلعه‌نویی قهرمان لیگ برتر شود. بعد از آن بود که جانواریو با قلعه‌نویی به سپاهان رفت و دو فصل پیاپی با این تیم رتبه نخست را جشن گرفت. او بعد از سپاهان بار دیگر به استقلال بازگشت؛ اما مصدومیت، ترمز موفقیت‌های او را کشید و موجب پایان کار او بعد از هفت سال حضور موفقیت‌آمیز در فوتبال ایران شد.
خارجی‌های گمنامی که در لیگ ایران «ستاره» شدند

ابراهیم توره؛ باکلاس و یاغی
شاید تنها بازیکن خارجی که به واسطه حضور در فوتبال ایران توانست به تیم‌های بزرگ اروپایی ترانسفر شود، ابراهیم توره است. توره فوتبالش را در تیمی متوسط و قعرنشین در لیگ مراکش ادامه می‌داد که با انتقالی قرضی به پیکان آمد. در پیکان و در لیگ هفتم توانست ۱۳ گل به ثمر برساند که یکی از گل‌های او از میانه زمین وارد دروازه پرسپولیس شد که شمّ بالای گل‌زنی او را نشان می‌داد.
فصل بعد به‌عنوان شاه‌مهره نقل‌و‌انتقالات راهی پرسپولیس شد؛ اما با توجه به اینکه اوضاع باشگاه نابسامان بود، درخشش زیادی نداشت؛ با‌وجود‌این توانست در ۲۴ مسابقه با پیراهن سرخ‌ها ۱۱ بار برای این تیم گل‌زنی کند؛ اما اوج درخشش توره با پیراهن سپاهان بود که علاوه بر دو قهرمانی با زرد‌های اصفهان توانست در ۵۳ مسابقه ۳۶ بار برای این تیم گل‌زنی کند.
توره فصل ۲۰۱۲ به موناکوی فرانسه پیوست و در ۵۲ مسابقه موفق به زدن ۲۸ گل در لیگ این کشور شد تا درخشش مقبولی را از خود به جای گذاشته باشد. او فصل بعد به النصر امارات رفت و درخشش خیره‌کننده دیگری را با پیراهن تیم اماراتی از خود نشان داد. در مدت دو فصل (۴۳ مسابقه) توره توانست ۳۴ گل برای النصری‌ها وارد دروازه رقبا کند تا در این تیم نیز از بازیکنان محبوب هواداران شود.
با‌این‌حال توره در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ راهی آژاکسیو فرانسه شد و در ۱۶ مسابقه پنج بار برای تیمش گل‌زنی کرد؛ اما مصدومیت باعث شد تا او نزدیک به یک سال بدون تیم باشد. در روز‌های باقی‌مانده دو تیم ایرانی خواهان به‌خدمت‌گرفتن این بازیکن ۳۴‌ساله هستند تا شاید روز‌های پایانی فوتبالش را در ایران سپری کند.
خارجی‌های گمنامی که در لیگ ایران «ستاره» شدند

آیاندا پاتوسی؛ هر نیم‌فصل یک تیم!
شاید خود پاتوسی هم تصور نمی‌کرد که در ۲۶‌سالگی در لیگ برتر ایران تا این حد به محبوبیت برسد. پاتوسی که قرارداد بلندمدتی با تیم کیپ‌تاون آفریقای جنوبی دارد، هر نیم‌فصل با عقد قراردادی قرضی به یک تیم می‌رود. باشگاه استقلال فصل گذشته این بازیکن را در نیم‌فصل به خدمت گرفت و در ابتدا این تصور وجود داشت که این بازیکن اضافه‌وزن زیادی دارد؛ اما در همان مسابقه اول با زدن دو گل در ورزشگاه آزادی کیفیت بالای خود را به رخ همه کشید.
پاتوسی در ۱۲ مسابقه توانست علاوه بر زدن چهار گل حساس برای تیمش، پنج پاس گل کلیدی هم برای مهاجمان ارسال کند و به اوج محبوبیت برسد. شفر از استقلال اخراج شد و پاتوسی را نیز با خود به تیم بن یاس امارات برد؛ اما پاتوسی در بن یاس فقط یک بار موفق به گل‌زنی شد و به دلیل عملکرد ضعیف در این تیم، در فهرست فروش قرار گرفت و دو تیم استقلال و فولاد جنگ اصلی را برای به‌خدمت‌گرفتن این بازیکن آغاز کردند که فولادی‌ها برنده گام پایانی نقل‌و‌انتقالات نیم‌فصل بودند و توانستند این بازیکن را بار دیگر به لیگ ایران برگردانند.
خارجی‌های گمنامی که در لیگ ایران «ستاره» شدند

ادینیو؛ از پرتغال تا آقای‌گلی لیگ برتر
مهاجم گمنامی که در لیگ‌های پرتغال توپ می‌زد، به واسطه ایجنتی پرتغالی به مس کرمان معرفی شد. در فصل ۱۳۹۰-۱۳۹۱ به این تیم پیوست. ادر لوسیانو (ملقب به ادینیو) در سه فصل حضور در این تیم موفق به زدن ۴۷ گل برای این تیم شد. همین درخشش باعث شد تا او برای نیم‌فصل به الشارجه منتقل شود و در ۱۷ مسابقه توانست ۱۰ بار با پیراهن این تیم گل‌زنی کند.
او در پایان فصل بار دیگر به فوتبال ایران و به تراکتور تبریز پیوست؛ اما در این تیم سرانجام توانست با زدن ۲۰ گل عنوان آقای‌گلی لیگ برتر را کسب کند. او در چند مصاحبه اعلام کرد دوست دارد برای تیم ملی ایران و در جام جهانی بازی کند که با مخالفت کی‌روش همراه شد.
بعد از تراکتور، ادینیو به لیگ قطر رفت که در مدت دو فصل فقط یک بار برای باشگاه السیلیه گل‌زنی کرد و بعد‌از‌آن به تیم‌های دسته دو برزیل منتقل شد. ادینیو بازیکن ناشناخته‌ای بود که توانست در لیگ برتر ایران بیش از ۸۰ بار گل‌زنی کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید