نگاهی به فیلم سالی؛ خلبانی که جلوی فاجعه را گرفت
داستان اصلی فیلم پس از این فرود آغاز میشود یعنی جایی که سالی برخلاف تصور عموم مردم که او را قهرمان میپنداشتند، از طرف مقامات کشوری مورد بازخواست و بازجوییهای فراوان قرار میگیرد.
کد خبر :
۷۵۹۴۲
بازدید :
۲۷۴۸
چسلی سالنبرگر که او را اختصاراً " سالی " خطاب میکنند، خلبانی بود که در سال ۲۰۰۹ از بروز یک فاجعه عظیم در صنعت هوایی آمریکا جلوگیری کرد.
به گزارش مووی مگ، در روز ۱۵ ژانویه سال ۲۰۰۹ زمانی که وی مانند همیشه عازم کابین خلبانی اش بود تا هواپیمایش را با ۱۵۰ مسافر به مقصد برساند، چند دقیقه پس از برخاستن از زمین با پرندگان برخورد کرد و موتورهای هواپیما از کار افتاد.
اما سالی با تسلطی مثال زدنی در میان انبوهی از آسمان خراشهای نیویورک توانست این هواپیما را بر فراز رودخانه هادسن فرود آورد؛ آن هم در شرایطی که تمام مسافران در سلامت کامل بودند. این اتفاق سبب شد تا سالی تبدیل به قهرمانی ملی در آمریکا شود و تقدیرنامههای فراوانی از جانب سازمانهای گوناگون و البته باراک اوباما دریافت نماید.
سالی ساخته کلینت ایستوود نیز درباره این حادثه میباشد که با مقدمهای طوفانی مخاطب را غافلگیر میکند. در فیلم «سالی» تام هنکس در نقش خلبان سالینبرگر حضور دارد و به همراه کمک خلبان (آرون اکهارت) میبایست هواپیما را به مقصد هدایت نماید، اما در آسمان حادثهای پیش بینی نشده رخ میدهد و موتور هواپیما از کار میافتد. با اینحال سالی موفق میشود هواپیما را به سلامت بر رودخانه بنشاند.
لحظات سقوط هواپیما در اوایل فیلم با هیجان فراوان و با ریتم تند توسط کلینت ایستوود به تصویر کشیده شده و اگرچه مخاطب از انتهای این رخداد آگاه است، اما نمیتواند تحت تاثیر کارگردانی استادانه ایستوود در به تصویر کشیدن لحظات سقوط هواپیما قرار نگیرد.
سالی ساخته کلینت ایستوود نیز درباره این حادثه میباشد که با مقدمهای طوفانی مخاطب را غافلگیر میکند. در فیلم «سالی» تام هنکس در نقش خلبان سالینبرگر حضور دارد و به همراه کمک خلبان (آرون اکهارت) میبایست هواپیما را به مقصد هدایت نماید، اما در آسمان حادثهای پیش بینی نشده رخ میدهد و موتور هواپیما از کار میافتد. با اینحال سالی موفق میشود هواپیما را به سلامت بر رودخانه بنشاند.
لحظات سقوط هواپیما در اوایل فیلم با هیجان فراوان و با ریتم تند توسط کلینت ایستوود به تصویر کشیده شده و اگرچه مخاطب از انتهای این رخداد آگاه است، اما نمیتواند تحت تاثیر کارگردانی استادانه ایستوود در به تصویر کشیدن لحظات سقوط هواپیما قرار نگیرد.
اما داستان اصلی فیلم پس از این فرود آغاز میشود یعنی جایی که سالی برخلاف تصور عموم مردم که او را قهرمان میپنداشتند، از طرف مقامات کشوری مورد بازخواست و بازجوییهای فراوان قرار میگیرد.
فیلم پس از پشت سر گذاشتن حادثه پرواز، به زندگی سالی وارد میشود و او را در موقعیتهایی قرار میدهد که بصورت پارادوکس از وضعیت اجتماعی او در روزهای پس از حادثه میباشد. وی که تحت فشار روحی فراوان قرار گرفته و دائماً در حال جواب پس دادن نسبت به تصمیمش در هنگام پرواز میباشد، گریزهای فراوانی به گذشته میزند تا بتواند پاسخ سوالات خود را بیابد.
فیلم پس از پشت سر گذاشتن حادثه پرواز، به زندگی سالی وارد میشود و او را در موقعیتهایی قرار میدهد که بصورت پارادوکس از وضعیت اجتماعی او در روزهای پس از حادثه میباشد. وی که تحت فشار روحی فراوان قرار گرفته و دائماً در حال جواب پس دادن نسبت به تصمیمش در هنگام پرواز میباشد، گریزهای فراوانی به گذشته میزند تا بتواند پاسخ سوالات خود را بیابد.
کلینت ایستوود به خوبی موفق شده تا کشمکشهای درونی سالی با خود و اطرافیانش را به تصویر بکشد و گوشهای از فشارهایی که به او و خانواده اش وارد بوده را برای مخاطب به معرض نمایش بگذارد.
اما ایستوود در دقایقی از فیلم، اتفاقات روی داده را از منظر شخصیتهای مختلف داستان و حتی مسافران مینگرد تا از دیدگاه اجتماعی نیز وضعیت سالی مورد بررسی قرار بگیرد.
اما ایستوود در دقایقی از فیلم، اتفاقات روی داده را از منظر شخصیتهای مختلف داستان و حتی مسافران مینگرد تا از دیدگاه اجتماعی نیز وضعیت سالی مورد بررسی قرار بگیرد.
در این بخش، روایت یکپارچه و کنترل شده داستان تا حدی کنار گذاشته میشود و فیلم تا حد زیادی به ورطه تکرار میافتد. تکرار بررسی رخدادها از دیدگاههای مختلف شاید نیاز به تعدیل بیشتری میداشت، اما ایستوود راضی به انجام آن نشده است.
با اینحال باید گفت که «سالی» نسبت به ساختههای پیشین ایستوود از ضرباهنگ تندتری برخوردار است و داستان حماسی اش درباره یک قهرمان ملی را اینبار بی آنکه خیلی به حاشیه بزند روایت کرده است. این تصمیم هوشمندانه باعث شده تا صحنههای نسبتاً کِش دار بازجویی که بطور عجیب و غریبی روند انجام و دیالوگهای آن در آثار مختلف سینما در یکسال اخیر مشابه یکدیگر بوده، خیلی مخاطب را خسته نکند.
با اینحال باید گفت که «سالی» نسبت به ساختههای پیشین ایستوود از ضرباهنگ تندتری برخوردار است و داستان حماسی اش درباره یک قهرمان ملی را اینبار بی آنکه خیلی به حاشیه بزند روایت کرده است. این تصمیم هوشمندانه باعث شده تا صحنههای نسبتاً کِش دار بازجویی که بطور عجیب و غریبی روند انجام و دیالوگهای آن در آثار مختلف سینما در یکسال اخیر مشابه یکدیگر بوده، خیلی مخاطب را خسته نکند.
«سالی» زمانی که درباره خودِ درونی شخصیت اصلی است تماشایی و جذاب است و دیالوگ نویسی اثر نیز به درستی با در نظر گرفتن جوانب دو طرف ماجرا به رشته نگارش درآمده تا اثر خیلی هم یک سویه به ماجرا نپردازد؛ هرچند که در نهایت کلینت ایستوود نمیتواند احساسات ملی اش را مخفی کند و داستان فیلمش را یکطرفه روایت کند.
تام هنکس مشخصاً بهترین گزینه برای ایفای نقش یک قهرمان در آمریکا به شمار میرود. هنکس که مقبولیت اجتماعی بی نظیری دارد و به خوبی در نقش قهرمانان ملی به ایفای نقش پرداخته، در «سالی» بازی فوق العادهای از خود به نمایش گذاشته است.
تام هنکس مشخصاً بهترین گزینه برای ایفای نقش یک قهرمان در آمریکا به شمار میرود. هنکس که مقبولیت اجتماعی بی نظیری دارد و به خوبی در نقش قهرمانان ملی به ایفای نقش پرداخته، در «سالی» بازی فوق العادهای از خود به نمایش گذاشته است.
«سالی» در مجموع اثر یکدست و تماشایی درباره زوایای مختلف زندگی خلبان سالینبرگر در روزهای پس از حادثه ۱۵ ژانویه میباشد که اطلاعات مفیدی را به تماشاگر ارائه میدهد؛ اطلاعاتی که جز خوانندگان کتاب خاطرات خلبان که فیلم از روی آن اقتباس شده، کمتر کسی تا به امروز از آنچه که بر سالی گذشته آگاه بوده است.
شاید بهتر باشد اشارهای هم به حادثهای نسبتا مشابه در کشور عزیزمان کنیم که طی آن خلبان هوشنگ شهبازی در سال ۱۳۹۰ پس از اینکه چرخهای دماغه هواپیمایش باز نشد، توانست با مهارتی مثال زدنی هواپیما را فرود آورد؛ بی آنکه کوچکترین صدمهای به مسافران وارد شود.
۰