اخبار بد چه اثری بر روان کودکان دارد؟

اخبار بد چه اثری بر روان کودکان دارد؟

سیاری از کودکان مضطرب، والدین مضطرب دارند و رفتار‌های آنان مشکلات کودکانشان را تشدید می‌کند و دیدن صحنه‌های خشن می‌تواند در کودکان اختلال استرس پس از سانحه ایجاد کند.

کد خبر : ۷۵۹۴۶
بازدید : ۱۵۴۵
از تاثیر اخبار بد بر سلامت روانی کودکان چه می‌دانیم؟
شنیدن اخبار بد و ناگوار و اضطراب‌آور و نیز بحران‌های اجتماعی و طبیعی، سلامت روانی کودکان را مختل کرده و افت تحصیلی را برای آنان بدنبال دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به حضور کودکان اخبار اضطراب آوری همچون درگیری ها، جنگ ها، سیل، زلزله و آلودگی هوا را مشاهده و تفسیر می‌کنند، بر ضرورت دقت خانواده‌ها در حفظ سلامت روانی کودکان در زمان بحران‌های اجتماعی و طبیعی تاکید کرد.

رزیتا داوری ادامه داد: کودکان در سنین کم قادر به تجزیه و تحلیل اخبار نیستند و اگر کودکی از رفتن به مدرسه امتناع می‌کند، شب‌ها به خواب نمی‌رود، در خواب کابوس می‌بیند، حاضر نیست تنها در اتاقش بخوابد و یا اینکه دچار علائم جسمی همچون دل درد، حالت تهوع و سر درد شده، ممکن است بر اثر شنیدن اخبار اضطراب آور دچار آسیب شده باشد.

این روانپزشک افزود: بسیاری از کودکان بطورت دائم اخبار را پیگیری و خود اخبار را در اینترنت جست وجو می‌کنند و با توجه به عدم تکامل رشد شناختی در کودکان، جلوگیری از مواجهه آنان با اخبار ناگوار و اضطراب آور ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه فراهم کردن آسایش و رفاه روانی و اجتماعی سلامت روان کودک باید حفظ شود، گفت: کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض آسیب‌های روانی قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه کودکان از لحاظ رشد شناختی کاملا تکامل نیافته اند، نمی‌توانند اخبار را درست تحلیل و تفسیر کنند.

این روانپزشک افزود: در بسیاری از مواقع فکر کودکان در مواجهه با اخبار زلزله، سیل، جنگ و مسائلی از این قبیل تا مدت‌ها مشغول می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اختلالات اضطرابی را از پیامد‌های مواجهه کودکان با اخبار ناگوار عنوان کرد و اظهار داشت: کودکانی که زمینه مشکلات اضطرابی دارند، در مواجهه با این اخبار بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

داوری با تاکید بر اینکه کودکانی که زمینه‌های مشکلات اضطرابی دارند، بیش از سایر کودکان در معرض آسیب‌های روانی قرار دارند، گفت: البته آسیب روانی کودکان به واکنش‌های والدین نیز بسیار وابسته است، والدینی که خود دچار اضطراب هستند و دائم اخبار را پیگیری و درباره آن بحث و ابراز نگرانی می‌کنند، فرزندشان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی با تاکید بر اهمیت سبک زندگی والدین در سلامت روان کودکان تصریح کرد: بسیاری از کودکان مضطرب، والدین مضطرب دارند و رفتار‌های آنان مشکلات کودکانشان را تشدید می‌کند و دیدن صحنه‌های خشن می‌تواند در کودکان اختلال استرس پس از سانحه ایجاد کند و پس از دیدن یک صحنه خشونت آمیز با توجه به اینکه کودک در این صحنه حضور نداشته، دائم در ذهن کودک تکرار می‌شود و این تکرار وی را دچار استرس، ترس، تپش قلب و لرزش اندام‌ها می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ضرورت بررسی وضعیت کودکان و نوجوانانی که در آنان علائم آسیب روانی مشاهده می‌شود، توسط مشاوران و متخصصان این حوزه تاکید کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید