قاتل چینی تسلا

قاتل چینی تسلا

در حال حاضر Nio نمادی از جاه‌طلبی چین برای تبدیل شدن به مرکز جهانی وسایل نقلیه برقی و سلطه بر این صنعت در قرن جاری است.

کد خبر : ۷۶۰۱۴
بازدید : ۱۰۴۴۷
ویلیام بین لی، یک نابغه حوزه تکنولوژی است که اکنون ۴۰ سال سن دارد و بنیان‌گذار Nio، شرکت تولیدکننده وسایل نقلیه برقی است. به تعبیر برخی از کارشناسان این حوزه، وی ایلان ماسک چینی‎ها تلقی می‌شود.
هرچند به اندازه بنیان‌گذار تسلا برجسته نبوده، اما در بین مشتریانش از محبوبیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر شرکت وی چهار میلیارد دلار ارزش دارد و در مقابل شرکت ۷۵ میلیارد دلاری ایلان ماسک، رقم قابل توجهی نیست.
با این حال، در میان ۳۰ استارت‎آپ‎ چینی در حوزه وسایل نقلیه برقی، از همه شناخته شده‎تر و بهتر است. این استارت‎آپ خوش‌نام در حال رشد بوده و توانسته سرمایه‎گذاران را به رویای تبدیل شدن Nio به تسلا بیشتر امیدوار کند. به ویژه در ۳۰ دسامبر، هنگامی که ویلیام بین لی خبر داد تولید خودرو از حدود ۴۸۰۰ واحد در فصل سوم به هشت هزار واحد در فصل چهارم ۲۰۱۹ رسیده است. هرچند در طول سال گذشته این شرکت چینی تقریبا ۴۰درصد ضرر داشتند.

ایلان ماسک مشغول کار خودش است. اما بنیان‌گذار Nio مدت‎ها است که وی را دنبال کرده و زیر نظر دارد. در حال حاضر Nio نمادی از جاه‌طلبی چین برای تبدیل شدن به مرکز جهانی وسایل نقلیه برقی و سلطه بر این صنعت در قرن جاری است. همان کاری که آمریکا در قرن گذشته درباره صنعت موتور درون‌سوز انجام داد. به این ترتیب، چین می‌تواند محل تولد رقیب سرسخت یا قاتل تسلا باشد.
لقبی که بنیان‌گذارش در سال ۲۰۱۹ در مصاحبه با CBS به آن داد. با این حال اگر Nio تصمیم دارد تسلا را شکست دهد، این اتفاق به طرز عجیبی در حال رخ دادن است. این شرکت در حال نسخه‎برداری از برخی از جنبه‌های مدل تجاری تسلا است که به نگرانی اصلی این شرکت آمریکایی برای بقا تبدیل شده است.
یکی از موارد کپی به فناوری‎های پیچیده برمی‎گردد که تولید آن با هزینه‎های بالایی همراه بوده و تامین آن همیشه برای جریان نقدی کشور چالش‌برانگیز است. به نظر می‎رسد اگر چیزی بتواند تسلا را از بین ببرد، به احتمال زیاد همان مشکل همیشگی آن در تامین منابع است تا رقابت با یک فرد به دوران رسیده از چین که همان مشکل را دارد. از قضا، این چین است که در نهایت یک آینده روشن را برای تسلا تضمین می‌کند. البته اگر فقط Nio می‌توانست این‌قدر خوش‌شانس نباشد.

Nio دو فرصت بزرگ دارد. نخست آنکه در بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا جایی که فروش خودرو‌های لوکس در حال ترقی است، حضور دارد. چراکه از سال ۲۰۱۴ زمانی که دولت به خریداران و صاحبان صنایع وسایل نقلیه یارانه پرداخت، شروع شد.
دوم، پشتیبانی زیاد سرمایه‎گذاران ریسک‎پذیر بود.Nio نخستین خودرو را در سال ۲۰۱۸ به ارزش ۷۰هزار دلار رونمایی کرد. مدت کوتاهی پس از آن این شرکت برای تامین منابع و ورود به بازار جهانی سهامش را در بازار بورس نیویورک عرضه کرد. یکی از سهامداران بزرگ آن بیلی گیفورد، مدیر صندوق ادینبورگ، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار نهادی در تسلا است.

با این حال، به گفته کارشناسان، انگیزه قتل تسلا باعث رشد Nio شده است. زیرا تصور اینکه یک شرکت نوپای ۱۱ ساله به این حد از شهرت در جهان برسد و مدل‌های متعدد به دست آورد، قدری عجولانه به نظر می‎رسد. درآمد Nio که در سال گذشته حدود ۲/ ۱ میلیارد دلار برآورد می‌شد، ۲۴ میلیارد دلار کمتر از آنچه برای تسلا پیش‌بینی‌شده است، با این حال از آغاز سال ۲۰۱۷ زیان انباشته آن به تسلا رسیده است.
Nio در مراکز خرید و فروشگاه‎های بزرگ وجود دارد و گاهی مستقیما از خیابان که نمایشگاه تسلا در آن قرار دارد، عبور می‎کند. اما برخلاف تسلا، Nio در کارخانه‌ها سرمایه‌گذاری زیادی نکرده، در عوض با شرکت JAC موتورز، خودروساز دولتی چین، قرارداد بسته است.

از این گذشته، کاهش یارانه‌های دولتی برای خرید خودروی برقی از ماه ژوئن، احساسات سرمایه‌گذار را جریحه‌دار کرده و این امر ترس از بحران مالی را بر می‌انگیزد. Nio در فصل سوم ۱۰۰ میلیون دلار از تنسنت، یکی از مشهورترین شرکت‌های سرمایه‌گذار جسورانه (از جمله سرمایه‌گذار اوبر) که یکی از سهامداران اصلی آن است، گرفته و انتظار می‌رود خود بنیان‌گذارش نیز همین میزان سرمایه را به آن بیفزاید.
اما طبق گفته شرکت سرمایه‌گذاری برنستین، این استارت‎آپ چینی حتی بیش از آن در فصل سوم از دست داده و بدهی خالص ۳/ ۱ میلیارد دلاری دارد. اگرچه فروش Nio در فصل سوم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۸، حدود ۲۲ درصد افزایش‌یافته و بخشی از تولید را راه‌اندازی کرده، اما این شرکت اذعان می‌کند برای بقا در یک سال آینده، به سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

با توجه به شرایط نامطلوب، انتظار می‌رود دولت چین Nio را نجات دهد. در عوض، این تسلا است که کنار می‎رود. در ۳۰ دسامبر، روز گردهمایی نجات Nio، نخستین خودروی Model ۳ s. از کارخانه تسلا در شانگ‌های خارج شد و قیمت هر کدام از آن‌ها ۵۰ هزار دلار بود. اگرچه کار در این کارخانه کمتر از یک سال پیش شروع شده، اما تولید هفتگی در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ خودرو است.
چند روز پیش، این شرکت آمریکایی ۳/ ۱ میلیارد دلار از وام‌دهندگان چینی برای تکمیل کارخانه مستقر در شانگ‌های دریافت کرد. تولید در چین، تسلا را از تعرفه‌های وارداتی روی وسایل نقلیه معاف کرده و خودرو‌های ساخت داخل آن نیز واجد شرایط یارانه شدند.
سهام این شرکت در روز‌های اخیر به بالاترین حد خود رسیده است؛ اگرچه هنوز تردید‌هایی در مورد توانایی آن برای افزایش حجم و تولید نقدینگی وجود دارد. با این حال، حتی ممکن است تسلا از جنگ تجاری چین با آمریکا سود ببرد. دولت امیدوار است که سرمایه‌گذاری تسلا، اولین کارخانه کاملا خارجی خودرو در چین، نمادی از باز بودن اقتصاد چین را به تصویر بکشد.

Nio، با وجود چینی بودن، مزایای ژئوپلیتیک مشابهی را نشان نمی‌دهد و بدون داشتن کارخانه‎ای تحت مالکیت خودش، قدرت نفوذ کمتری برای درخواست کمک و حمایت از دولت‌های محلی دارد. به‌طوری که مایکل دان، از مدیران تسلا در شانگهای، Nio پدرخوانده شفافی در دولت چین ندارد و برای تامین بودجه با سایر استارت‎آپ‎های حوزه وسایل نقلیه برقی رقابت می‌کند.
در حالی که هیچ تضمینی برای بقای همه آن‌ها وجود ندارد. با این حال، Nio گفته ممکن است به زودی ساختار مالی خود را تغییر دهد. ساختاری که تحت حمایت خودروساز دولتی - JAC موتورز - است و این شرکت می‌تواند سهم بزرگی در آن داشته باشد. برخی تحلیلگران می‌گویند بعید است دولت اجازه دهد Nio ورشکست شود. زیرا این نماد جاه‌طلبی‌های تکنولوژیک چین است.
قاتل چینی تسلا

منبع: اکونومیست
ترجمه: سیمین عزیزمحمدی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید