رأی‌گیری برای آغاز استیضاح ترامپ

رأی‌گیری برای آغاز استیضاح ترامپ

 بولتون گفته است که تنها در صورت دریافت حکم حقوقی حاضر به شهادت در سنا خواهد شد.

کد خبر : ۷۶۰۳۸
بازدید : ۱۱۳۵
برای‌گیری برای آغاز استیضاح ترامپ
نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان تا امروز فرستادن مفاد استیضاح به سنا را به دلیل اختلاف برسر نحوه اجرای جلسه استیضاح در سنا به تاخیر انداخته بود. مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه درباره ارسال مفاد استیضاح دونالد ترامپ به سنای این کشور رای‌گیری می‌کند.

این رای گیری بستر محاکمه به قصد استیضاح رییس جمهوری را آماده می‌کند که می‌تواند از سه‌شنبه آینده آغاز شود. ترامپ به سوءاستفاده از قدرت و جلوگیری از انجام وظیفه کنگره متهم شده است.

ماه گذشته مجلس نمایندگان آمریکا جلسات متعددی را برای بررسی زمینه‌های استیضاح ترامپ برگزار کرد و در نهایت خواستار محاکمه و استیضاح او در سنا شد.

حالا رییس جمهوری آمریکا که متهم است برای مقاصد شخصی به دولت اوکراین فشار آورده است و تلاش کرده مانع تحقیقات کنگره شود، باید در سنا محاکمه شود. او اعمال فشار بر اوکراین برای تحقیق قضایی درباره جو بایدن، رقیب انتخاباتی احتمالی خود را رد می‌کند.

گام بعدی چیست؟
نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای درباره رای گیری روز چهارشنبه گفت: "مردم آمریکا سزاوار حقیقتند و قانون اساسی خواستار اجرای استیضاح است. "

در صورت رای مثبت نمایندگان در روز چهارشنبه، مدیران مجلس نمایندگان پیاده به سنا خواهند رفت و رسما مفاد طرح استیضاح را به سنا تحویل خواهند داد تا این مفاد در سنا قرائت شوند.

سناتور میچ مک‌کانل رهبر جمهوری خواه سنا، روز سه‌شنبه با سناتور‌های جمهوری‌خواه جلسه‌ای محرمانه برگزار کرد تا مقررات اصلی جلسات استیضاح را تعیین کند. به گفته او جلسه استیضاح احتمالا سه‌شنبه آینده اغاز خواهد شد. چند روز اول احتمالا به انجام مقدمات اولیه خواهد گذشت.

جان رابرتز یکی رئیس دیوان عالی آمریکا برای انجام استیضاح سوگند خواهد خورد و بعد ناظر سوگند ۱۰۰ سناتوری خواهد بود که به اجرای "عدالت بی‌طرفانه" قسم خواهند خورد. انتظار می‌رود استیضاح ترامپ نزدیک به ۵ هفته طول بکشد.

برای‌گیری برای آغاز استیضاح ترامپ
سناتور میچ مک‌کانل گفته است به مجلس اجازه نمی‌دهد قواعد جلسه استیضاح را به سنا "دیکته" کند

حرف ترامپ چیست؟
رئیس جمهوری آمریکا گفته است ترجیح می‌دهد صرفا اتهامات ناوارد اعلام شود تا اینکه به یک "پرونده جعلی" مشروعیت ببخشد. با وجود این سناتور روی بلانت، که بخشی از شاخه رهبری سناست روز دوشنبه گفته جمهوری‌خواهان برای ناوارد دانستن یکباره اتهامات رای لازم را ندارند.

سناتور سوزان کالینز، از جمهوری‌خواهان میانه‌رو و میت رامنی جمهوری خواه دیگر که مخالف ترامپ است صریحا گفته‌اند با چنین اقدامی مخالفت خواهند کرد. کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که رییس جمهوری "از جنگیدن در محاکمه" ابایی ندارد.

هوگان گیدلی، معاون سخنگوی کاخ سفید گفت: ترامپ مشتاق است که شاهدان با حضور در محاکمه شهادت بدهند که او "خلافی نکرده است. "

آیا شاهدی در محاکمه حاضر خواهد شد؟
یکی از بزرگترین اختلافات میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان موضوع حضور شاهدان در جلسات محاکمه است. دو سناتور جمهوری خواه روز سه‌شنبه گفتند براساس طرح سنا برای محاکمه برای حضور شاهدان و مدارک تازه نیاز به رای‌گیری است.

برای رای مثبت به حضور یک شاهد یا ارائه مدرک تازه به سنا تنها ۵۱ رای لازم است. به این ترتیب برای حضور شاهدان مورد نظر دموکرات‌ها حمایت دست کم چهار جمهوری‌خواه لازم است.

دونالد ترامپ اتهامات علیه خود را رد کرده است
براساس گزارش‌ها میت رامنی، لامار الکساندر، کوری گاردنر، لیزا مورکوسکی و سوزان کالینز از جمله سناتور‌های جمهوری خواهی هستند که احتمالا از ترامپ حمایت نخواهند کرد.

سناتور کالینز گفته‌است باید برای حضور شاهدان رای گیری شود. میت رامنی گفته است خواستار شهادت جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در سناست. بولتون گفته است که تنها در صورت دریافت حکم حقوقی حاضر به شهادت در سنا خواهد شد.

جمهوری‌خواهان می‌گویند اگر قرار به حضور شاهدان باشد آن‌ها نیز برای جو بایدن و پسرش هانتر، و همینطور افشاگری که با شکایتش پرونده استیضاح کلید خورد حکم احضاریه صادر خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید