آتش‌سوزی استرالیا، در جهان "عادی" خواهد شد؟!

آتش‌سوزی استرالیا، در جهان "عادی" خواهد شد؟!

با گذشته زمان، علایم گرم شدن زمین با عامل انسانی در نقاط مختلف جهان آشکارتر شده است. البته این بررسی می‌گوید که تشخیص علت دقیق آتش سوزی‌های شدید استرالیا در ماه‌های اخیر چندان هم آسان نیست.

کد خبر : ۷۶۰۳۹
بازدید : ۱۴۲۳
آتش‌سوزی استرالیا، در جهان
پژوهشگران می‌گویند که آتش سوزی‌های استرالیا نشان دهنده وضعیت زیست محیطی دشواری است که ممکن است تا پایان قرن حاضر تبدیل به یک پدیده عادی شود. پیش‌بینی می‌شود که در آن هنگام دمای هوای جهان سه درجه سانتی گراد بالاتر از دوران پیش از صنعتی شدن باشد، حتی اگر همه کشور‌ها به تعهدات مندرج در توافق پاریس عمل کنند.

محققان اداره هواشناسی بریتانیا می‌گویند که درک عمومی این است که تغییرات آب و هوایی خطر حوادث دشواری را که در هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم افزایش داده است.

سال گذشته گرمترین سال ثبت شده در استرالیا بود. محققان بریتانیایی یک تحلیل فشرده درباره تاثیر تغییرات آب و هوایی بر امکان وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها در سرتاسر جهان انجام داده اند. در این پژوهش، ۵۷ مقاله تحقیقی که از سال ۲۰۱۳ چاپ شده بود بررسی شد.

همه این تحقیقات نشانگر ارتباط بین تغییرات آب و هوایی و افزایش تعداد و شدت آتش سوزی‌ها بوده است. در این دوران به دلیل دمای بالا، میزان رطوبت پایین، بارش کم باران و باد‌های شدید، احتمال وقوع آتش سوزی بیشتر است.

با گذشته زمان، علایم گرم شدن زمین با عامل انسانی در نقاط مختلف جهان آشکارتر شده است. البته این بررسی می‌گوید که تشخیص علت دقیق آتش سوزی‌های شدید استرالیا در ماه‌های اخیر چندان هم آسان نیست.

الگو‌های طبیعی آب و هوایی در استرالیا نقش عمده‌ای در ایجاد شرایط مناسب برای آغاز آتش سوزی در جنگل داشته اند. شرایط موجود در اقیانوس هند و آرام منجر به دوره‌ای گرم و خشک در سرتاسر استرالیا شده است.

به گفته پروفسور ریچارد بتس (Betts) از اداره هواشناسی بریتانیا، این آتش سوزی‌ها به طور طبیعی هم روی می‌داد، ولی مطمئن هستیم که دمای آن به دلیل تغییرات آب و هوایی با منشأ انسانی، داغ‌تر شده است.

او در سخنرانی خود به هنگام ارائه تحقیق این اداره گفت که استرالیا اکنون ۱.۴ درجه سانتی گراد (یک و چهار دهم) گرمتر از دمای متوسط جهانی در دوران پیش از صنعتی شدن است.

هم اکنون جهان یک درجه گرمتر از دهه ۱۸۵۰ میلادی است. حتی اگر برنامه دولت‌ها برای کاهش تصاعد دی اکسیدکرین عملی شود، جهان در مسیر افزایش سه درجه‌ای دما تا پایان قرن قرار دارد.

کارشناسان دیگری که در این تحقیق شرکت داشته اند می‌گویند که مردم با دیدن آتش سوزی در جنگل‌ها و دوره‌های گرمای شدید، نشانه گرم شدن کره زمین را به "چشم خود می‌بینند".

افزایش دمای اقیانوس‌ها
در همین حال یک گروه از محققان بین المللی می‌گویند که در سال گذشته میلادی دمای اقیانوس‌ها بالاتر از هر زمان دیگری در طول تاریخ بشر بوده اند. در گزارشی که در نشریه "پیشرفت‌های علوم جوی" چاپ شده، آمده است که بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۹ و در مقایسه به سه دهه پیش از این دوره، اقیانوس‌ها چهار و نیم درجه گرمتر شده اند.

بیشترین گرما را اقیانوس اطلس و جنوبی جذب کرده اند. لیجینگ چنگ، نویسنده ارشد این نشریه، می‌گوید گه این یافته‌ها سند دیگری است بر روند گرم شدن کره زمین و تنها توضیح منطقی برای این موضوع، تولید گاز‌های گلخانه‌ای است. (گاز‌هایی که گرما را جذب و از خود متصاعد می‌کنند مانند دی اکسیدکربن، اوزون و دی اکسیدنیتروژن).

او گفت که گرم شدن کره زمین سبب افزایش آتش سوزی‌های فاجعه بار در آمازون، کالیفرنیا و استرالیا شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید