ثبت رکورد گرم‌ترین دهه زمین

ثبت رکورد گرم‌ترین دهه زمین

درحالی که ارقام سازمان هواشناسی بریتانیا، ناسا و نواا دمای ثبت شده در خشکی و سطح دریا‌ها را نشان می‌دهد، میزان گرمایی که وارد اعماق اقیانوس‌ها می‌شود هم در بالاترین سطح است.

کد خبر : ۷۶۰۶۵
بازدید : ۱۵۶۷
ثبت رکورد گرم‌ترین دهه زمین
سه سازمان معتبر تایید کرده اند که ۱۰ سال منتهی به پایان سال ۲۰۱۹ گرم‌ترین دهه در زمین از زمان ثبت رکورد‌ها بوده است. به گزارش سازمان فضانوردی آمریکا، ناسا، سازمان ملی هواشناسی و اقیانوس شناسی آمریکا، نواا، و سازمان هواشناسی بریتانیا، از زمان ثبت رکورد‌ها در سال ۱۸۵۰ بود ۲۰۱۹ دومین سال گرم زمین بود.

پنج سال اخیر هم داغ‌ترین سال‌های زمین در این دوره ۱۷۰ ساله بود، به طوری که میانگین آن‌ها بیش از یک درجه سانتیگراد گرمتر از دوره ماقبل صنعتی بود. سازمان هواشناسی بریتانیا می‌گوید که این روند گرمایش احتمالا در سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت.

۲۰۱۶ همچنان گرم‌ترین سال زمین از زمان ثبت رکوردهاست، زمانی که دما به دلیل وقوع پدیده طبیعی ال نینیو جهش کرد. سازمان هواشناسی بریتانیا می‌گوید که میانگین دمای هوا در سال ۲۰۱۹ به اندازه ۱.۰۵ (یک و پنج صدم) درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بود.

سال پیش اروپا شاهد دو موج بزرگ گرما در ماه‌های ژوئن و ژوئیه بود، به طوری که رکورد تازه ۴۶ درجه سانتیگراد در فرانسه ثبت شد. همچنین رکورد گرمترین روز در آلمان، هلند، بلژیک، لوگزامبورگ و بریتانیا شکسته شد.

در استرالیا میانگین دمای تابستان تقریبا یک درجه بالاتر از رکورد قبلی بود. سازمان هواشناسی جهانی هم با استفاده از داده‌های جمع آوری شده توسط سازمان خدمات تغییرات اقلیمی کوپرنیک وابسته به اتحادیه اروپا و سازمان هواشناسی ژاپن تحلیل تازه‌ای انجام داده است.

این تحلیل نتیجه گیری می‌کند که جهان در سال گذشته ۱.۱ درجه سانتیگراد گرمتر از دوره ماقبل صنعتی بود. دکتر کالین موریس از مرکز هدلی در سازمان هواشناسی بریتانیا گفت: "ارقام جمعی ما از دمای جهان نشان می‌دهد که ۲۰۱۹ به سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ به عنوان گرمترین سال‌ها ملحق می‌شود. از دهه ۱۹۸۰ به این سو هر دهه از همه دهه‌های قبل گرمتر بوده اند. "

پژوهشگران می‌گویند تصاعد کربن در اثر فعالیت انسانی علت اصلی افزایش مداوم دما است. پروفسور لیز بنتلی از انجمن هواشناسی رویال گفت: "میزان دی اکسید کربن ثبت شده در اتمسفر هرگز به اندازه امروز بالا نبوده و ارتباطی قطعی میان میزان دی اکسید کربن و دما وجود دارد. "

"ما شاهد بالاترین دمای جهان در دهه اخیر بوده ایم و شاهد افزایش بیشتر آن خواهیم بود. با افزایش تراکم دی اکسید کربن در جو، دمای جهان هم بالاتر خواهد رفت. "

درحالی که ارقام سازمان هواشناسی بریتانیا، ناسا و نواا دمای ثبت شده در خشکی و سطح دریا‌ها را نشان می‌دهد، میزان گرمایی که وارد اعماق اقیانوس‌ها می‌شود هم در بالاترین سطح است.

داده‌هایی که این هفته منتشر شده نشان می‌دهد که سال پیش حرارت بی سابقه‌ای جذب اقیانوس‌ها شد که بالاترین حد در یک دهه اخیر بود.

سازمان هواشناسی بریتانیا پیش بینی می‌کند که سال ۲۰۲۰ هم سال خیلی داغی باشد به طوری که میانگین دمای زمین به ۱.۱ درجه سانتیگراد بالاتر از دوره ماقبل صنعتی برسد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید