افزایش قیمت دلار موقتی است؟!

افزایش قیمت دلار موقتی است؟!

این قیمت ۶۰ تومان بالاتر از روز بیست و چهارم دی ماه بود و عبور از سطح مقاومتی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی موجب شد کمی انتظارات افزایشی معامله‌گران فنی در بازار تقویت شود.

کد خبر : ۷۶۰۷۵
بازدید : ۱۴۰۹
افزایش قیمت دلار موقتی است؟!
در پنجمین روز هفته، دلار توانست از سطح مقاومتی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند و سکه در کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی پیشروی کرد. روز چهارشنبه، شاخص ارزی در همان ابتدای روز با قیمت ۱۳ هزار و ۵۲۰ تومان معامله شد که ۳۰ تومان بیشتر از نرخ بسته شده این ارز در روز سه‌شنبه بود.
در ادامه این روند افزایشی، در حوالی ساعت ۲ بعدازظهر، قیمت دلار حتی از محدوده ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومانی فراتر رفت و به سقف ۱۳ هزار و ۶۳۰ تومان رسید؛ با برخورد به این نقطه کمی فضای بازار آرام‌تر شد و دلار حدود ساعت ۴ بعدازظهر، روی عدد ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان قرار گرفت.

این قیمت ۶۰ تومان بالاتر از روز بیست و چهارم دی ماه بود و عبور از سطح مقاومتی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی موجب شد کمی انتظارات افزایشی معامله‌گران فنی در بازار تقویت شود. در حالی که برخی از فعالان بر تغییر انتظارات بازیگران فنی بازار تاکید می‌کردند، گروه دیگری باور داشتند تحت تاثیر وقایع و اخبار سیاسی، انتظارات معامله‌گران حداقل به‌طور موقت تغییر کرده و تمایل آن‌ها برای خرید بیشتر شده است.
گروهی از حاضران در بازار عنوان می‌کردند، شماری از معامله‌گران از تصمیم‌های جدید کشور‌های اروپایی نگران شده‌اند و از هراس افزایش بیشتر تحریم‌ها خرید‌های خود را بالا بردند. البته عده دیگری باور داشتند، سفته‌بازان پیرامون تصمیم اروپا برای حل مشکلات برجامی جوسازی کرده‌اند و افزایش دلار از پشتوانه بنیادی برخوردار نیست.

عده دیگری عنوان می‌کنند، ریسک‌هایی که از نگاه شماری از معامله‌گران روبه روی بازار قرار دارد، موجب شده بود قیمت در مسیر افزایشی قرار بگیرد. ریسک تصویب نشدن لوایح مربوط به FATF و پایین آمدن احتمال برطرف شدن تنش‌ها از نگاه معامله‌گران از جمله عواملی بود که موجب می‌شد انتظارات این دسته تحت تاثیر قرار بگیرد.
با این حال، نباید از خاطر برد زمانی که قیمت‌ها در بازار از یک سطح مقاومتی عبور می‌کنند، دلایل زیادی برای رشد قیمت بیان می‌شود؛ اگر در این شرایط قیمت تغییر مسیر دهد، به یکباره ممکن است جهت انتظارات نیز تغییر کند.
یکی از بازیگران باتجربه بازار عنوان می‌کرد، اینکه قیمت دلار در لابه‌لای این همه اتفاق افزایش هیجانی را تجربه نکرده است، به خوبی نشان می‌دهد که بازار ظرفیت قیمت‌های بالاتر را ندارد. از نظر او، بازار در ماه‌های پایانی سال نیز می‌تواند تحت تاثیر عرضه شرکت‌های تجاری قرار بگیرد.
گفته می‌شود، این شرکت‌ها به‌طور سنتی در اواخر بهمن و ۲۰ روز ابتدایی اسفند، فروش ارز خود را افزایش می‌دهند تا برخی از تعهدات ریالی انتهای سال‌شان را پرداخت کنند.

در واکنش به افزایش قیمتی دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز از سطح ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی عبور کرد و به بهای ۴ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان رسید. این قیمت ۳۵ هزار تومان بیشتر از روز چهارم هفته بود. البته بازگشت بهای طلای جهانی به بالای مرز هزار و ۵۵۰ دلار یکی دیگر از سیگنال‌هایی بود که معامله‌گران بازار داخلی را بیشتر به خرید ترغیب می‌کرد.
در این میان، عده‌ای از معامله‌گران نیز عنوان می‌کردند که بازار سکه در هفته‌های اخیر مستقل از بازار ارز عمل می‌کند و یکی از عواملی که منجر به افزایش قیمت این فلز گرانبها می‌شود، ورود تقاضای احتیاطی به این بازار است. از طرفی عنوان می‌شود تمایل افراد برای خرید سکه نسبت به دلار بالاتر است و البته در زمینه عرضه، سمت بازار ارز قوی‌تر از بازار سکه است.
در واقع در بازار ارز، بازارساز از طریق مجموعه صرافی‌ها اقدام به عرضه می‌کند، ولی در بازار سکه چنین امکانی وجود ندارد. دیروز در مقابل صرافی‌های بانکی فردوسی نیز صف وجود داشت و متقاضیان ارز مورد نیاز خود را از آن‌ها تهیه می‌کردند؛ در حالی که در بازار سکه، عرضه‌ای که پشتوانه بازارساز را داشته باشد، وجود نداشت.

تحت تاثیر چنین عواملی است که عده‌ای باور دارند، سکه در بازار ظرفیت بیشتری نسبت به دلار برای افزایش قیمت داشته باشد. عنوان می‌شد که در ساعات انتهایی روز چهارشنبه نیز سکه تمام بهار آزادی در آستانه ورود به کانال ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی قرار گرفته بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید