مزارع کشاورزی آینده

مزارع کشاورزی آینده

در روش کشت هیدروپونیک، گیاهان و سبزیجات در آب کشت می‌شوند و متخصصان سعی می‌کنند تمام نیاز‌های گیاهی را از طریق آب و افزودن عناصر ریزمغذی و درشت‌مغذی تأمین کنند. همین‌طور ممکن است در این روش کشت آبی از مواد نگهدارنده بی‌اثر استفاده شود.

کد خبر : ۷۶۰۷۸
بازدید : ۱۳۵۵۶
مزارع کشاورزی آینده
نسل جدید کشاورزی و پرورش مواد غذایی دیگر نیازی به هکتار‌ها زمین و خاک یا خورشید ندارد و فقط از طریق روش کشت هیدروپونیک استفاده می‌کند.
به گزارش یک پزشک، دو استاد دانشگاه لیورپول به نام‌های «جنس توماس» و «پل مایرز» از سال ۲۰۱۴ تمام تلاش و همت خود را برای توسعه آزمایشگاه‌های کشاورزی هیدروپونیک یا کشت‌های آبی صرف کرده و تاکنون چندین سیستم پرورش گیاهان و مواد غذایی سبزیجات مصرفی انسان‌ها در چند نقطه شهر لیورپول راه‌اندازی کردند. آن‌ها تمام امکانات، دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد و منابع خود را گردآوری کردند تا آزمایشگاه Farm Urban را توسعه داده و به مدلی برای کشاورزی در آینده تبدیل کنند.
در روش کشت هیدروپونیک، گیاهان و سبزیجات در آب کشت می‌شوند و متخصصان سعی می‌کنند تمام نیاز‌های گیاهی را از طریق آب و افزودن عناصر ریزمغذی و درشت‌مغذی تأمین کنند. همین‌طور ممکن است در این روش کشت آبی از مواد نگهدارنده بی‌اثر استفاده شود.
کشت هیدروپونیک مزایای بی‌شماری در مقایسه با کشت‌های سنتی دارد. آزمایشگاه‌های کشاورزی «توماس» و «مایرز» به جای افقی، در عمق زمین و عمودی توسعه داده می‌شود؛ یکی در کارخانه قندی قدیمی شهر لیورپول و دیگری در یک انبار قدیمی است. دیگری هم در خود دانشگاه لیورپول دایر شده است.
وقتی به این آزمایشگاه‌های مدرن پرورش مواد غذایی سر بزنید، با ردیف‌هایی عمودی و زیبایی از انواع کاهوها، سبزیجات و صیفی‌جات روبه‌رو می‌شوید که زیر نور چراغ‌های ال‌ای‌دی می‌درخشند. لوله‌های استوانه‌ای‌شکلی وجود دارد که آب و مواد مغذی گیاه را دائما به آن رسانده؛ در‌حالی‌که اصلا خبری از نور خورشید یا خاک نیست. ریشه‌های گیاهان در آب بوده و هر جعبه چندین گیاه را در خود جای داده است.
این استادان دانشگاه اعتقاد دارند روش‌های سنتی کشاورزی و استفاده از هکتار‌ها زمین دیگر جواب‌گوی بشر آینده نیست. جمعیت جهان رو به افزایش است و سازمان بهداشت جهانی تخمین زده تا سال ۲۰۲۵ نزدیک به ۷۰ درصد کل مردم در مناطق شهری ساکن باشند. به‌همین‌دلیل برای حفظ زیستگاه‌های طبیعی و بهبود امنیت غذایی در سراسر جهان نیاز به تغییرات اساسی در روش‌های تولید مواد غذایی وجود دارد.
تاکنون طرح‌های مشابه زیادی برای پرورش مواد غذایی در مکان‌های شهری پیشنهاد شده است؛ ولی طرح «توماس» و «مایرز» متفاوت است. در روش پرورش مواد غذایی هیدروپونیک نیازی به تراکتور یا استفاده از سموم دفع آفات نیست. این روش به حفظ خاک و پایداری زمین کمک می‌کند و خطر نابودی آن را ندارد.
آن‌ها بخشی از سرمایه راه‌اندازی آزمایشگاه‌های خود را وام گرفتند و بخشی دیگر از سرمایه را با فروش سبزیجات و مواد غذایی پرورش داده‌شده تأمین می‌کنند. افزون بر این، کمپین‌های تبلیغاتی به نام «Greens for Good» نیز برای جمع‌آوری سرمایه به راه انداختند.
آن‌ها سعی کردند دانش‌آموزان را هم با این روش پرورش مواد غذایی آشنا کنند و در یک مدرسه مزرعه پرورش سالاد راه بیندازند. دانش‌آموزان هر روز به این مزرعه سر زده و شاهد رشد گیاهان هستند و از نزدیک با فناوری تولید مواد غذایی پیشرفته آشنا می‌شوند.
منبع:گاردین
ترجمه: میثاق محمدی‌زاده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید