آغاز دوران بحرانی کره زمین

آغاز دوران بحرانی کره زمین

به خاطر اقدامات انسان‌ها، چیزی حدود یک میلیون حیوان و گیاه در دهه‌های آینده در معرض خطر انقراض قرار خواهند گرفت.

کد خبر : ۷۶۰۹۲
بازدید : ۱۳۶۵
آغاز دوران بحرانی کره زمین
سر دیوید اتنبرو به‌تازگی در مصاحبه‌ای اخطار داده است که «دوران بحرانی» تغییرات اقلیمی فرا رسیده است، و خواستار اتخاذ تمهیداتی اضطراری در این باره شد.

هشدار این شخصیت تلویزیونی مشهور بعد از آن اظهار شد که او روز گذشته در تبلیغی برای فیلم جدیدی که درباره حرفه او به عنوان یک طبیعت‌شناس است، گفت که انسان‌ها «به تاراج سیاره زمین دست برده‌اند.»

آقای اتنبرو گفت: «ما انجام کار‌هایی جدی را هر سال به سال بعد موکول می‌کنیم. ما همواره هدف تعیین می‌کنیم و می‌گوییم شاید تا ۲۰ سال آینده به آن دست یابیم. دورانی بحرانی فرا رسیده است. دیگر نمی‌توان از اتخاذ تمهیداتی جدی طفره رفت.»

این مجری تلویزیونی خواستار اقدام اضطراری دولت‌ها در راستای اجماع دانشمندان درباره خطر حاصل از ادامه انفعال برای یک دهه بیشتر، شد. او افزود: «ما باید رویکرد خود را تغییر دهیم و این تغییر، نه با توسل به خوش‌بینی، بلکه با تصمیم‌های حساب‌شده و سرنوشت‌ساز بر سر مرگ و زندگی ممکن است.»

سر دیوید اتنبرو به «تغییر عمده» باور عموم مردم، به ویژه جوانان، درباره این موضوع، اشاره کرد که امیدوار است (این روند) باعث اجبار دولت‌ها به اتخاذ تمهیداتی در این باره شود.

نظرسنجی جدید موسسه ایپسوس موری نشان داد که ۸۵ درصد بزرگسالان بریتانیایی نگران تغییرات اقلیمی هستند و ۵۲ درصد آن‌ها خیلی خیلی نگران این مسئله هستند که در مقایسه با آمار پایین ۶۰ درصدی سال ۲۰۱۳، صعود شایانی داشته است.

دیوید اتنبرو گفت: «ما باید بفهمیم که این مسئله یک بازی نیست. این مسئله از جنس آن مناظرات کوچک و قشنگ نیست که با هم بحث کنیم و به مصالحه‌ای با رضایت طرفین دست یابیم. این مسئله یک معضل اضطراری است که باید حل شود.»

او افزود، با گذر هر سال، «سخت و سخت‌تر» می‌توان اقدامی کارآمد علیه تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی انجام داد. با این وجود و به‌رغم خواست عموم مردم، واکنش جامعه بین‌المللی به این مشکل طی سال‌های اخیر بسیار آهسته بوده است.

به گفته دبیر کل سازمان ملل، مذاکرات ۲۰۱۹ سازمان ملل درباره محیط زیست تبدیل به فرصتی از دست رفته شد، چرا که به خاطر اختلاف نظر میان شرکت‌کنندگان، یافتن راه حلی برای مسایل کلیدی به تعویق افتاد.

آنتونیو گوترش گفت: «جامعه جهانی فرصتی مهم را برای به‌نمایش گذاردن خواست جدی خود مبنی بر کاهش تغییرات اقلیمی، انطباق با آن، و تامین منابع مالی مبارزه با این بحران را از دست داد.»

نمایندگان حاضر در نهایت موافقت کردند که برنامه‌های بهبودیافته کاهش کربن را در نشست سال جاری در گلاسکو بررسی کنند. به گفته دانشمندان، بلایای طبیعی مانند بحران کنونی آتش‌سوزی گسترده استرالیا حاکی از عواقب فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی است.

ریچارد بتس، استاد دانشگاه «اگزتر» در رشته جغرافی، روز سه‌شنبه هشدار داد که اگر اقدامی جدی در این باره صورت نگیرد، این بحران ویرانگر به پدیده‌ای همیشگی در آینده تبدیل خواهد شد.

بتس گفت: «این وضعیت به ما نشان می‌دهد که در دنیای پر کربن، شرایط عادی چه خواهد بود. به ما می‌گوید که آینده چه شکلی خواهد شد و دقیقا همین مسئله، دلیل اهمیت و ارزش توجه به تغییرات اقلیمی است.»

یک گزارش مهم سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ نیز در این باره اخطار داد که به خاطر اقدامات انسان‌ها، چیزی حدود یک میلیون حیوان و گیاه در دهه‌های آینده در معرض خطر انقراض قرار خواهند گرفت.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید