کیهان کلهر هنرمند سال شد

کیهان کلهر هنرمند سال شد

آخر هفته گذشته خبر رسید که جایزه گلوبال‌فست سال ۲۰۲۰ در بخش هنرمند سال به کیهان‌کلهر آهنگساز و نوازنده سه‌تار و کمانچه رسیده است.

کد خبر : ۷۶۱۰۳
بازدید : ۱۰۷۷
کیهان کلهر هنرمند سال شد
کیهان کلهر، نوازنده چیره‌دست کمانچه که البته دستی هم بر سه‌تارنوازی و خوانندگی دارد، در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری به‌واسطه جوایز معتبر جهانی‌اش شناخته شده است. شاید کمتر موفقیت جهانی در عرصه موسیقی جهانی وجود دارد که دست کلهر به آن نرسیده باشد؛ از دستیابی به جوایز «گرمی» و «وومکس» و... گرفته تا معرفی آلبوم‌هایش به‌عنوان آلبوم‌های برتر سال در گستره جهانی و حضور در کنسرت‌های بزرگ و همکاری با گروه‌های معتبر و...

کمانچه‌نواز ایرانی همچنان در صدر
او در کنار این فعالیت‌های حرفه‌ای از حیث انسان‌دوستی نیز در جهان موسیقی نامی شناخته شده است. جایزه فعالیت هنری انسان‌دوستانه آیزاک اشترن در سال ۲۰۱۸ به‌خاطر کمک به بشریت و مسائل انسانی از طریق موسیقی، نام کلهر را به‌عنوان یک فعال حوزه بشردوستی بیش از پیش پررنگ کرد.
مخاطبان ایرانی موسیقی او نیز در چند سال اخیر استقبال کم‌نظیری از اجرا‌ها و آلبوم‌های او داشته‌اند و همه این رخداد‌ها کنار هم قرار گرفته است تا کیهان کلهر در کنار دیگر بزرگان موسیقی از جمله محمدرضا شجریان و شهرام ناظری به‌عنوان برجسته‌ترین چهره‌های ایرانی در جهان موسیقی شناخته شود. البته کیهان کلهر در چند روز اخیر نیز خبرساز شده بود.
او در اجرای کنسرت شهر خاموش خود که طی هفته گذشته در تالار وحدت روی صحنه رفته بود، از هنرمندانی که برگزاری کنسرت‌های خود را در واکنش به حواشی مربوط به حادثه هواپیمای اوکراینی لغو کرده بودند، انتقاد کرد. او البته چندی پیش در برابر فشار گسترده افکار عمومی برای لغو کنسرتش در ترکیه به‌دلیل حملات این کشور به بخش‌های کردنشین سوریه، مجبور شده بود کنسرتش را لغو کند.

نخستین جایزه ۲۰۲۰ موسیقی
اما این همه ماجرا نیست. کلهر هر روز قله‌ای نو را فتح می‌کند و افتخاری دیگر به نام خود رقم می‌زند. آخر هفته گذشته خبر رسید که جایزه گلوبال‌فست سال ۲۰۲۰ در بخش هنرمند سال به کیهان‌کلهر آهنگساز و نوازنده سه‌تار و کمانچه رسیده است.
این خبر ابتدا در صفحه اینستاگرام کیهان کلهر منتشر شد و سپس رسانه‎‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی به بازتاب آن پرداختند. نکته دیگر این است که این نخستین جایزه رسمی موسیقی در سال ۲۰۲۰ است که از سوی یک نهاد معتبر موسیقی در سطح جهانی اهدا می‌شود.
با این وصف به‌نظر می‌رسد که امسال برای کیهان کلهر حتی بیش از سال‌های گذشته افتخار آفرین باشد.GlobalFest یکی از رویداد‌های معتبر جهان در حوزه صنعت موسیقی است که همه ساله در نیمه اول ژانویه در نیویورک برگزار می‌شود. در این رویداد خلاق‌ترین و مهم‌ترین گروه‌های موسیقی از سراسر جهان جمع و منتخبان هر سال نیز در خلال برگزاری جشنواره معرفی می‌شوند.

این رویداد البته با آتشبازی‌های معروفش نیز شناخته می‌شود و هر سال بسیاری از گردشگران برای تماشای برنامه‌های افتتاحیه و جشن‌های این رویداد به نیویورک می‌روند. گلوبال‌فست مهم‌ترین رویداد صنعت موسیقی در آمریکای‌شمالی است که بیش از ۱۵۰۰ متخصص صنعت موسیقی و البته روزنامه‌نگاران و طرفداران موسیقی را گرد هم جمع می‌کند.
هنرمندان منتخب این رویداد کسانی هستند که در مراکز معتبر و مهمی، چون هالیوود بول، مرکز لینکلن، بونارو، کوچلا، مرکز کندی، تئاتر آپولو و... روی صحنه رفته و توانسته‌اند مخاطبان موسیقی را به تحسین وادارند. در کنار کیهان کلهر نام دو موزیسین معروف دیگر نیز دیده می‌شود. گلوبال فست اعلام کرده است که «این جایزه جهانی در بخش هنرمند سال به هنرمند ایرانی کیهان کلهر، در بخش تاثیرگذاری به تام اشنابل و در بخش کار سازنده به لیزا استافورد که هر دو اهل ایالات‌متحده آمریکا هستند، اهدا شد.» به هر روی مراسم اعلام برگزیدگان این دوره از گلوبال‌فست آخر هفته گذشته و البته بدون حضور کیهان کلهر در نیویورک برگزار شد.

برگزارکنندگان این جایزه جهانی در صفحه کاربری خطاب به کیهان کلهر نوشته‌اند: «گلوبال‌فست باور دارد که موسیقی می‌تواند یک محرکه به سوی جامعه‌ای باشد که تنوع فرهنگی را به‌عنوان منبع وحدت ارزش‌گذاری کند. با انتقال موسیقی بین‌المللی به مرکز هنر‌های نمایشی، گلوبال‌فست یک اکوسیستم قوی و پایدار برای موسیقی جهانی در ایالات‌متحده آمریکا ایجاد می‌کند.
گلوبال فست شبکه‌های خلاق و هنری را که مرز‌های فرهنگی و اجتماعی را از بین می‌برد، سرعت می‌بخشد. این امر به حمایت به اشتراک گذاشتن موسیقی جهان توسط اجرا، تور و رسانه کمک می‌کند.» پس از انتشار خبر کسب این جایزه توسط کلهر، «محمد اللهیاری فومنی» مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال پیامی، به این هنرمند تبریک گفت.
در این پیام آمده است: «ضمن ابراز خرسندی از کسب توفیقی دیگر برای جنابعالی به‌عنوان هنرمند سال ۲۰۲۰ در گلوبال‌فست، صمیمانه این موفقیت را پاس داشته و تقدیر خویش را به شما موسیقیدان شهیر، برجسته و معاصر ایرانی تقدیم می‌دارم.» بسیاری از هنرمندان و البته کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران نیز با انتشار تصاویری از کیهان کلهر در صفحات کاربری خود از او تقدیر کردند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید