فالوئر‌ها دکور نیستند

پنهان کردن اطلاعات سقوط هواپیما در سه روز اول و اعلام پسینه آن بحران را به شکل وحشتناکی عمیق‌تر کرد و بهمن بی‌اعتمادی را هم بر سر آنان فرو ریخت و واکنش بی‌سابقه‌ای در تاریخ معاصر ایران با این حوادث رقم خورد.

کد خبر : ۷۶۱۱۰
بازدید : ۹۵۲
سیدمحمدعلی ابطحی | بیش از ۲۰ نفر از اعضای دولت در این فضا فعال هستند. عمدتا در توییتر بیشتر از سایر فضا‌های مجازی فعالند. البته باید از این تناقض گذر کرد که بیشترین فعالیت مسوولان دولتی و بلکه مسوولان نظام در توییتری است که بر اساس قوانین رسمی کشور فیلتر و فعالیت در آن فضا قاعدتا باید ممنوع باشد؛ از بس این بحث مطرح شده و پاسخی داده نشده، باید از ورود به این تناقض درگذشت.
من از ابتدا و همیشه از حضور هر مسوولی در فضای مجازی استقبال کرده‌ام و ده‌ها یادداشت نوشتم و مصرا همواره خواسته‌ام که فیلتر‌های مزاحم را بردارند و باز هم نسبت به این موضوعات تاکید می‌کنم، اما درباره این گزارش و حضور مسوولان در فضای مجازی باید بگویم:

از این گزارش که مطلع شدم اعضای دولت در فضای مجازی هستند، خوشحال شدم. در جریان بحران این چند هفته که واقعا فوق طاقت بشر بود، حضور مداوم مسوولان در هر رسانه‌ای مهم و لازم بود. مسوولان در کشوری مثل ایران در جایگاه حامی و متولی خانواده کشور هستند. امکانات دست آنهاست. خوب و بد کار‌ها به آن‌ها برمی‌گردد. تصمیمات آن‌ها زندگی جامعه را متحول و متغیر می‌کند.

وقتی بحرانی دامنگیر یک جامعه می‌شود، اصلی‌ترین وقت اطلاع‌رسانی است. ایران پس از شهادت قاسم سلیمانی، زدن پایگاه‌های امریکا، تشییع جنازه آن شهدا، کشته شدن تشییع‌کنندگان در کرمان، هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری و سیل سیستان که همه در یک هفته اتفاق افتاد، واقعا در بالاترین مرحله نگرانی، اضطراب، تشویش ذهنی، غم، عزا و بحران قرار گرفت.

پنهان کردن اطلاعات سقوط هواپیما در سه روز اول و اعلام پسینه آن بحران را به شکل وحشتناکی عمیق‌تر کرد و بهمن بی‌اعتمادی را هم بر سر آنان فرو ریخت و واکنش بی‌سابقه‌ای در تاریخ معاصر ایران با این حوادث رقم خورد.

عملکرد رسانه‌ای و حضور و توضیح مسوولان پس از این اتفاق که جمعی می‌دانستند و جمعی بی‌خبری را اعلام می‌کردند به هم ریخت.

انبوه سوالات و شبهات و حتی شایعات سرریز به فضای مجازی شد. جز دو، سه نفر از دولتی‌ها در مورد بحران یا به عبارتی در دل بحران در فضای مجازی همراه مردم نبودند. آنجا محیط امنی است. می‌شود حتی یک طرفه هم حرف زد؛ اما به‌رغم حضور در فضای مجازی، در بحران حاضر نبودند. فقط ساعتی یک توییت لازم بود. حتی قبل از این بحران اعتماد هم حرف زدن در بحران‌های عادی لازم بود.

وقتی بحران اعتماد به جامعه اضافه می‌شود، حرف زدن و دادن اطلاعات مرتب بیشتر لازم است. حتی نخست‌وزیر کانادا فعال‌تر ظاهر شد.

این بی‌توجهی به افکار عمومی خشم طبیعی را به دست جریانات ساختارشکن می‌دهد. دوگانه شهید قاسم سلیمانی و عزاداران هواپیما درست و منطقی نیست.

نه مردم تشییع جنازه سردار بزرگ از خارج آمده‌اند و نه معترضان. اهانت به تصویر و یادمان‌های قاسم سلیمانی مشکوک‌ترین اتفاق سیاسی در این شرایط است.

ریشه بسیاری از بحران‌ها بی‌توجهی به مردم است. بهترین اعتبار و احترام‌بخشی به مردم خبررسانی سریع به آنهاست. توییتر، اینستاگرام و سایر شبکه‌هایی که دولتی‌ها در آن عضو هستند دکور نیستند. فالوئر‌ها آمده‌اند که تکریم شوند. تکریم مردم توسط مسوولان، خبررسانی سریع و صحیح است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید