افت بازار هنر در روز‌های سرد زمستانی

افت بازار هنر در روز‌های سرد زمستانی

گران‌ترین اثر فروخته‌شده متعلق به حسین زنده‌رودی بود، با قیمت ۳‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان. اثری با عنوان «قوس آبی نیلگون» که چند ماه پیشتر در حراج ساتبیز پاریس هم ارایه شده بود.

کد خبر : ۷۶۱۶۴
بازدید : ۱۷۸۹
افت بازار هنر در روز‌های سرد زمستانی
پولاد امین | دوازدهمین حراج تهران هم درست در متن تلخ‌ترین روز‌های کشور در هتل پارسیان آزادی چکش خورد. چند روز مانده به برگزاری این حراج رسانه‌های مجازی و حقیقی پر بود از یادداشت‌ها و توصیه‌هایی که خواستار تعویق حراج تهران بودند، اما درنهایت این حراج هم چکش خورد، منتهی با رقمی کمتر از حراج‌های پیشین.

«می‌دانید این مراسم در چه شرایطی برگزار می‌شود؟ در شرایطی که تحریم و مشکلات اقتصادی فشار‌های زیادی به زندگی مردم وارد کرده و مضاعف بر آن هموطنان ما در سیستان‌وبلوچستان با وجود تمام تلاش‌ها در شرایط سختی قرار دارند و حتی اندک پولی می‌تواند زندگی آن‌ها را نجات‌دهد. آن وقت مراسمی برگزار می‌شود که در آن قیمت پایه یک تابلو به چند‌میلیون تومان می‌رسد.»
یا: «یک لحظه خودتان را جای خانواده‌ای بگذارید که زندگی‌اش از دست رفته و هر آنچه داشته و نداشته در یک شب نابود شده و حالا می‌شنود که چند کیلومتر آن طرف‌تر در هتلی لوکس در پایتخت یک تابلوی نقاشی به قیمت چند‌میلیارد فروخته شده است.
چه حالی جز غم و خشم به او دست می‌دهد؟» این‌ها برخی از گلایه‌هایی است که در روز‌های اخیر درباره برگزاری مراسم حراج تهران مطرح بود. اما در مقابل هم هنرمندان و هنردوستانی هم باور داشتند که هنر تعطیل‌بردار نیست و اتفاقا در چنین شرایط بحرانی هنر و هنرمند می‌تواند نقش ایفا کند.
در متن این جنجال‌ها و حواشی دوازدهمین دوره حراج تهران برگزار شد و البته حسین پاکدل و رضا کیانیان مجریان مراسم به سردار شهید قاسم سلیمانی و جان‌باختگان پرواز تهران-کی‌یف ادای احترام کردند.

در شامگاه آدینه، دوازدهمین دوره حراج تهران با مجموع فروش ۳۱‌میلیارد و ۷۱۷‌میلیون تومان به کار خود پایان داد. مراسمی که به گزارش اخبار اعلام‌شده گران‌ترین اثر فروخته‌شده متعلق به حسین زنده‌رودی بود، با قیمت ۳‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان. اثری با عنوان «قوس آبی نیلگون» که چند ماه پیشتر در حراج ساتبیز پاریس هم ارایه شده بود.
این اثر که با حداقل ٣‌میلیارد و حداکثر ٤‌میلیارد تومان قیمت‌گذاری و ارایه شده بود، درنهایت با قیمت ۳‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان چکش خورد. این گران‌ترین اثر حراج بود، اما اگر معیار موفقیت را فرا رفتن از توقعات و انتظارات معنا کنیم، شاید بشود گفت که موفق‌ترین اثر شب حراج اثری از حسن روح الامین بود.
باوجود اینکه چنین اثری با حداکثر ٦٠‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، اما به قیمت ۲۸۰‌میلیون تومان، یعنی حدود پنج برابر قیمت پایه چکش خورد. در میان آثار ناموفق هم می‌شود به آثاری از خسرو حسن‌زاده، فرامرز پیلارام و منصوره حسینی اشاره کرد که در پایان شب در دست صاحبان‌شان ماندند و به فروش نرسیدند و البته ۱۹ اثر هم به حداقل قیمت فروخته شدند.

دوازدهمین حراج تهران پر بود از آثار هنرمندان سرشناس؛ آثاری، چون «طبیعت بی‌جان» منوچهر یکتایی که با قیمت یک‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون تومان چکش خورد یا «خوابم یا بیدارم» فرهاد مشیری که در پایان شب به قیمت یک‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان به فروش رسید. از ژازه تباتبایی، منیر فرمانفرماییان، فرامرز پیلارام، مارکو گریگوریان و پرویز تناولی نیز در حراجی دوازدهم آثاری ارایه شده بود که اثر ژازه تباتبایی با قیمت یک‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تومان، «توپ آینه‌ای» منیر فرمانفرماییان به قیمت یک‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تومان، اثر بینام فرامرز پیلارام به قیمت یک‌میلیارد تومان، «چهار فصل» مارکو گریگوریان به قیمت ٧٠٠میلیون تومان و «هیچ روی صندلی» پرویز تناولی نیز به قیمت یک‌میلیارد تومان فروخته شدند.
آیدین آغداشلو، زنده‌یاد عباس کیارستمی و پرویز کلانتری ازجمله دیگر نامداران صاحب اثر در دوازدهمین حراج تهران بودند که «تابستان، زمستان» آیدین آغداشلو با قیمت ۸۵۰‌میلیون تومان، اثر بینام عباس کیارستمی از مجموعه سفیدبرفی با قیمت ۴۲۰‌میلیون تومان و اثر بینام پرویز کلانتری نیز با قیمت ۴۶۰‌میلیون تومان چکش خوردند. کلانتری از مجموعه سقاخانه نیز در حراج اثری داشت که آن هم به قیمت ۲۴۰‌میلیون تومان فروخته شد.

در دوازدهمین دوره حراج تهران که در آن یاد هنرمندان تازه درگذشته جامعه هنر‌های تجسمی کشور ازجمله مسعود عربشاهی، منوچهر یکتایی و سیاوش مظلومی‌پور گرامی داشته شد، در میان آثار کمتر از یک‌میلیارد تومان نیز نام صاحب‌نامان کم نبود.
ازجمله اثر ٦٥٠ میلیونی نصرالله افجه‌ای، اثر ٤٤٠میلیونی فریده لاشایی، اثر ٤٢٠میلیونی حسین زنده‌رودی، اثر ٤٠٠میلیونی پروانه اعتمادی، «بسم‌الله» ٣٠٠میلیونی محمود زنده‌رودی، «سواران را چه شد» ٢٢٠میلیونی ناصر اویسی، «آرامش و زندگی در طبیعت پاک» ١٥٠میلیونی حسین محجوبی، «سلطان» ١٠٠میلیونی تارا بهبهانی و البته آثاری از ساناز البرز، کوروش قاضی‌مراد، امیرصادق طهرانی، ناصر پلنگی، میترا کاویان، منوچهر نیازی، شهرام کرمی و برخی دیگر از هنرمندان.

در این حراج به مدیریت علیرضا سمیعی‌آذر که رضا کیانیان آن را با ادای احترام به «رفتگانی که از زمین به آسمان پر کشیدند» آغاز کرد، ۱۱۸ اثر از هنرمندان پیشکسوت و جوان هنر معاصر برای فروش ارایه شد. مراسمی که باوجود تمام انتقاداتی که درباره‌اش وجود داشت و دارد، به شدت تحت‌تأثیر رخداد‌های دو ماه اخیر کشورمان بود که جان‌های بسیاری در این مدت آسمانی شدند. تأثیر رخداد‌های اخیر را از نظر اقتصادی نیز می‌شد در این حراج دید.
به‌عنوان مثال مجموع فروش دوازدهمین دوره از حراج تهران در قیاس با دهمین دوره این حراج که سال گذشته درست در همین زمان برگزار شد، با کاهش حدودا ٣میلیارد تومانی همراه بود، موضوعی که نشان از تأثیر مشکلات اقتصادی بر جامعه هنری نیز دارد. درواقع در این دوره ۳۱‌میلیارد و ۷۱۷‌میلیون تومان فروش حاصل شد، این درحالی است که در دی‌ماه سال گذشته، ۳۴‌میلیارد و ۴۰۳‌میلیون تومان به دست آمده بود.
درباره فضای آرام و غیرهیجانی و در کل راکدتر این رخداد در قیاس با دوره‌های اخیر، علیرضا سمیع‌آذر، مدیر حراج تهران شرایط اقتصادی و فشار تحریم‌ها را چندان موثر نمی‌داند. او به ایسنا گفته که دلیل اصلی رکود و بالا نرفتن قیمت اغلب آثار در این دوره معقول‌ترشدن بازار هنر است و البته اشتباه در قیمت‌گذاری آثار: «برآورد برخی قیمت‌ها بالا بود.»
در هر حال این دوره از حراج تهران بدون حضور چهره‌های اصلی مارکت هنر ایران مانند سهراب سپهری یا بهمن محصص برگزار شد و اگرچه فروش کمتری را تجربه کرد، اما شاهد حضور چهره‌های جدیدی در مارکت هنر هم بودیم که برای نخستین بار آثارشان در حراجی رسمی عرضه می‌شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید