فرستادن دو فضانورد با کپسول دراگون به ایستگاه فضایی

فرستادن دو فضانورد با کپسول دراگون به ایستگاه فضایی

این آزمایش اهمیت زیادی برای شرکت اسپیس‌ایکس داشت، چون موفقیت آن عامل تعیین‌کننده‌ای برای ناسا بود که در آن صورت مجوز پرواز فضانوردانش با کپسول دراگون را صادر کند.

کد خبر : ۷۶۲۴۵
بازدید : ۱۲۶۶۷
فرستادن دو فضانورد با کپسول دراگون به ایستگاه فضایی
گویا بلندپروازی‌های ایلان ماسک حد و مرزی ندارد و او همچنان سعی دارد رویاهایش را به واقعیت نزدیک کند. درست در روزی که معترضان آلمانی در تظاهراتی در برلین، از اقدام ماسک برای پاکسازی ۷۴۰هکتار از جنگل‌های اطراف پایتخت آلمان برای ساخت چهارمین کارخانه بزرگ انتقاد کردند، او کپسول نجات اضطراری برای سرنشینان دراگون را آزمایش کرد و گفت: «به طور کلی می‌توانم بگویم که تا حالا این ماموریت موفقی بوده است.»
این آزمایش اهمیت زیادی برای شرکت اسپیس‌ایکس داشت، چون موفقیت آن عامل تعیین‌کننده‌ای برای ناسا بود که در آن صورت مجوز پرواز فضانوردانش با کپسول دراگون را صادر کند. به این ترتیب شرکت اسپیس‌ایکس آخرین آزمایش مهم خودش را قبل از انتقال فضانوردان به فضا، در روز یکشنبه گذشته انجام داد؛ ماموریتی مهم که تنها چند دقیقه طول کشید.
این کپسول با یک راکت فالکون ۹ از مرکز فضایی کندی ناسا پرتاب شد. ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس‌ایکس در کنفرانس مطبوعاتی بعد از این آزمایش گفت: «من واقعا هیجان‌زده‌ام. این اتفاق بسیار بزرگی است.» به هر حال این آزمایش اهمیت زیادی برای شرکت فضایی ماسک دارد، چون تنها در صورت موفقیت این آزمایش بود که ناسا اجازه پرواز و انتقال فضانوردانش با کپسول دراگون اسپیس‌ایکس را می‌داد.
«جیم برایدنستاین» رئیس آژانس فضایی آمریکا یا ناسا در این مورد گفت: «یک آزمایش مهم و جالب دیگر کامل شد. به اسپیس‌ایکس و تمام تیم ناسا که برای انجام این آزمایش نهایی همکاری کردند، تبریک می‌گویم.»

موفقیت بعد از دو شکست
این آزمایش طوری طراحی شده بود که پرتاب واقعی این کپسول را شبیه‌سازی کند، اما با یک تفاوت بسیار مهم؛ اسپیس‌ایکس کپسول نجات فوری سرنشینان دراگون را در سخت‌ترین قسمت پرتاب رها کرد. تنها در کمتر از ۹۰ ثانیه از زمان پرتاب، راکت به حداکثر سرعت و شتاب خود و نقطه‌ای رسید که به Max Q. شناخته می‌شود.
این نقطه حداکثر فشار ایرودینامیک است و حداکثر نیرویی است که اتمسفر متراکم زمین در زمان صعود راکت به آسمان، به آن وارد می‌کند. اسپیس‌ایکس کپسول را در حالی رها کرد که موتورش آن را از راکت دور می‌کرد. ایلان ماسک می‌گوید که کپسول سرنشینان دراگون در ارتفاع ۱۳۱ هزار پایی به حداکثر سرعت و شتاب خودش رسید. در حالی که کپسول دراگون به راه خودش ادامه می‌داد، راکت فالکون اسپیس‌ایکس منفجر شد.
در نهایت کپسول نجات فوری سرنشینان دراگون در ساعت ۱۰ و ۳۹ دقیقه صبح با چهار چتر نجات روی اقیانوس اطلس فرود آمد. این ماموریت همچنین آزمایش مهمی برای سیستم چتر نجات اسپیس‌ایکس هم بود. این دومین آزمایش چتر نجات اسپیس‌ایکس بعد از یک ماه بود. «کیتی لودرز» مدیر بخش بازرگانی ناسا در این مورد گفت: «قبل از پرواز سرنشینان با کپسول دراگون اسپیس‌ایکس، دو آزمایش دیگر هم لازم است.»
اسپیس‌ایکس کپسول سرنشینان دراگون را با همکاری برنامه تجاری‌سازی ناسا برای ارسال سرنشینان به فضا، توسعه داده است. این اتفاق زمانی افتاد که شرکت اسپیس‌ایکس اولین قراردادش برای ارسال سرنشینان با این کپسول را در سال ۲۰۱۴ با مبلغی بیش از ۱/ ۳ میلیارد دلار برنده شد.
در طول سال‌های گذشته روند توسعه این کپسول چندین شکست را هم تجربه کرده که شامل مواردی مانند باز نشدن سیستم چتر نجات آن یا انفجار آن در طول آزمایش آن در ماه آوریل گذشته بوده است. «بنجی رید» مدیر بخش مدیریت ماموریت سرنشینان شرکت اسپیس‌ایکس روز جمعه گفته است: «این آزمایش اهمیت بسیار زیادی برای ما دارد. این نقطه اوج همکاری چندین ساله ما با ناسا بوده است.»
اگر این آزمایش و فرآیند تایید نهایی کپسول سرنشینان دراگون موفق باشد، ناسا انتظار دارد شرکت اسپیس‌ایکس بین ماه‌های آوریل و ژوئن سال‌جاری میلادی، دو نفر از فضانوردانش را به‌صورت آزمایشی به ایستگاه فضایی بفرستد. از زمان پایان برنامه فضایی شاتل در سال ۲۰۱۱، این اولین بار خواهد بود که ایالات‌متحده آمریکا فضانوردان خودش را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد.
هر چند برنامه ناسا برای ارسال این فضانوردان تنها برای دو هفته بوده است، اما حالا انتظار می‌رود این برنامه تحقیقاتی کمی طولانی‌تر بشود. بعد از این آزمایش، ناسا و اسپیس‌ایکس نشست مطبوعاتی مشترکی را برگزار کردند و لودرز در آن نشست اعلام کرد: «این آخرین آزمایش مهم ما بود.»
ایلان ماسک، اما در این نشست اعلام کرد که شرکت اسپیس‌ایکس احتمالا در فصل دوم سال‌جاری میلادی دو فضانورد را با کپسول دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد فرستاد. او تاکید کرد اسپیس‌ایکس اطمینان دارد که تجهیزات سخت‌افزاری آن در فصل اول و به احتمال زیاد در ماه فوریه آماده خواهد بود. در حالی که این آزمایش آخر با یک روز تاخیر انجام شد، نمی‌توان انکار کرد که پیش‌بینی ایلان ماسک اغلب خوش‌بینانه است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید