نمایش عشقی لاکچری در سریال "دل"

نمایش عشقی لاکچری در سریال "دل"

ساره بیات در نقش رستا چندان بازی متفاوتی ندارد و اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم حق با کاربرانی است که در صفحه اینستاگرام سریال دل به منطبق نبودن چهره و سن و سال بیات با یک تازه عروس جوان انتقاد کرده بودند. 

کد خبر : ۷۶۲۵۵
بازدید : ۶۰۳۲
نمایش عشقی لاکچری در سریال
سوسن سیرجانی | این روز‌ها خیلی حوصله‏ ای برای دنبال کردن سریال یا مجموعه‏ای خاص باقی نمانده است. اما انگار انتشار محصولات شبکه نمایش خانگی دستخوش هیچ فراز و فرودی نمی‏شود و با نیروی زیاد پیش می‏رود. حالا دیگر تعداد سریال‏های در حال پخش از شبکه نمایش خانگی از مجموعه‏ هایی که در تلویزیون روی آنتن می‏رود بیشتر شده. از اواخر پاییز سه مجموعه مانکن، دل و کرگدن هر هفته عرضه می‏شوند.
«دل» آخرین سریالی است که به تازگی در شبکه نمایش خانگی منتشر شده. این مجموعه راوی داستانی عاشقانه است. به گفته سازندگان این سریال، رکورد فروش یک مجموعه شبکه نمایش خانگی در اولین قسمت توسط سریال دل شکسته شده و تا زمان انتشار قسمت ششم، جزو پر‌فروش‌ترین مجموعه‏ های عرضه شده در این شبکه محسوب می‏شود. دل سریال بدی نیست، اما آن را در رده‌بندی خوب هم نمی‏توان قرار داد. در ادامه بیشتر به این مجموعه، سازندگان، بازیگران و حواشی آن خواهیم پرداخت.

ماجرای دل چیست؟
رستا و آرش بعد از مدت‌ها عشق آتشین نسبت به یکدیگر، قرار است در یک عروسی مجلل و فراموش‌نشدنی به وصال یکدیگر برسند، اما حضور فردی به نام مهران که انگار در گذشته عاشق رستا بوده ماجرا را به سمتی می‏برد که عروس در مراسم عروسی حاضر نمی‏شود. کسی دلیل نیامدن عروس را نمی‏داند.
این موضوع، خطی را ایجاد می‏کند که براساس آن شخصیت‌پردازی‏ها صورت می‏گیرد. آرش پسری مودب، تحصیل‌کرده، پولدار و عاشق‌پیشه است؛ دقیقا شبیه همان شاهزاده رویاها. پدر و مادر آرش رابطه خوبی ندارند و مادرش با ازدواج او مخالف است.
رستا دختری آرام است، پدرش همراه نامادری او شخصیت‏های عاقل سریال محسوب می‏شوند. در کنار این شخصیت‏ها، شاگرد پدر رستا که انگار به دختر استادش علاقه داشته، دختر خاله آرش که قبلا نامزد او بوده، خواهر رستا، معشوقه پدر آرش و... هم حضور دارند که هر کدام خرده داستان‏هایی را در کنار بدنه اصلی قصه پیش می‏برند.
اما ماجرای اصلی، غیبت رستا در شب عروسی است که هنوز با گذشت شش قسمت از سریال جوابی برای این سوال پیدا نشده است. حتی وقتی پدر رستا از او می‏پرسد کجا بودی؟ رستا می‏گوید که این سوال را نپرسند. مجموعه دل می‏خواهد داستانی عاشقانه را برای مخاطب تعریف کند و برای این منظور از همه المان‏های مورد نیاز یک قصه رمانتیک استفاده کرده است و انگار ترسی از کلیشه‏ ها هم نداشته.
مثلث عشقی، رقیب عشقی دیوانه، فلاش‌بک به روز‌های عاشقی دو کاراکتر اصلی و... همه ترفند‌هایی است که برای جذب مخاطب از آن‌ها استفاده شده است.
سازندگان سریال‏های شبکه نمایش خانگی تلاش می‏کنند با استفاده از جلوه ‏های بصری که بکارگیری آن‌ها در تلویزیون شامل ممیزی می‏شود، مخاطب را به سمت خود جذب کنند، سریال دل هم نه‌تن‌ها از این قاعده مستثنی نیست بلکه در بخش‏هایی بسیار زیاده از حد پیش رفته است.
ما در این مجموعه با حجم زیادی از تجمل‌گرایی روبه‏رو هستیم، سکانس‏هایی می‏بینیم که هیچ اتفاق خاصی در آن نمی‏افتد و می‏توانستند برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، آن‌ها را حذف کنند، اما در جای جای سریال هستند و مدام زندگی لاکچری را تبلیغ می‏کنند. ک
تمان حضور چنین افراد پولداری در این روز‌های جامعه ایرانی درست نیست، اما آنقدر سریال‏های شبکه نمایش خانگی از این سبک زندگی الگوبرداری کرده‏ اند و تمام مجموعه ‏های این رسانه حرف از این طبقه اجتماعی می‏زنند که دیگر مخاطب خسته شده. روزگاری بحث بر سر این بود که باید سریال‌هایمان رنگ و لعاب داشته باشد تا بتواند با سریال‏های ترکی رقابت کند.
اما در کمال نا‌امیدی به‌جای اینکه فقط رنگ و لعاب اضافه کنیم، مجموعه‏ای مانند دل عرضه می‏شود که از جزئیات داستان گرفته تا نحوه پوشش بازیگران در داخل خانه‌هایشان و حتی تفریحات کاراکتر‌های سریال شبیه سریال‏های ترکی شده است.
دل قرار است در دو فصل عرضه شود و تا پایان فصل اول آن ۱۳ قسمت دیگر باقی مانده است. اما منوچهر هادی و تیم سازنده آن در همین قسمت‏های اول تکلیف بیننده را روشن کرده‏اند که از نظر ساختاری با چه نوع مجموعه ‏ای روبه‏رو هستند.

کارگردان و نویسنده
منوچهر هادی فعالیت هنری را با دستیاری کارگردان شروع کرد و از سال ۸۵ با ساخت تله فیلم وارد حرفه کارگردانی شد. او یکی از فعال‌ترین کارگردان‏های سال‏های اخیر است که کار سریال‏سازی و ساخت فیلم سینمایی را به صورت موازی انجام می‏دهد.
او سه فیلم کمدی «من سالوادور نیستم»، «آینه بغل» و «رحمان ۱۴۰۰» را هم در کارنامه خود دارد که جزو فیلم‏های پر فروش بوده‏اند. هادی سال ۹۵ سریال «عاشقانه» را برای شبکه نمایش خانگی ساخت که با وجود مخاطب زیادی که توانسته بود جذب کند پایان‌بندی قابل قبولی نداشت.
او در ابتدا قرار بود فصل دوم عاشقانه را بسازد، اما بعد تصمیم گرفت با همان گروه بازیگران سریال دیگری در ژانر عاشقانه بسازد. اما ساخت سریال «دلدادگان» برای تلویزیون وقفه ‏ای دو ساله در این مسیر ایجاد کرد. عوامل دیگری هم مانند پرداخت نکردن دستمزد کامل به پانته‌آ بهرام، کناره‌گیری هومن سیدی و عدم همکاری محمدرضا گلزار باعث شد غیر از ساره بیات دیگر بازیگران عاشقانه در سریال دل حضور نداشته باشند.
یکی از ویژگی‏های منوچهر هادی این است که به هر انتقاد و سوالی که از سمت مخاطبان کارهایش مطرح شود در صفحه شخصی اینستاگرامش پاسخ می‏گوید. از زمان شروع پخش سریال دل انتقاد‌هایی به تصحیح رنگ لباس نسرین مقانلو، عکس‏های عروسی آرش و رستا، اختلاف سنی بازیگران، نقد‌های ساختاری سریال و... مطرح شده که او در پست‏های اینستاگرامی مجزا به هر کدام جواب داده است.
هادی کارگردانی تجربی است و نبض مخاطب عام را در دست دارد، اما هما‌ن‌طور که پیش‌تر هم نوشتیم در ساخت سریال دل در ظاهرفروشی و تجمل‌گرایی زیاده‌روی کرده است و این موضوع، چون سریال را از زندگی مردم عادی متمایز می‏کند، ممکن است در ادامه باعث ریزش مخاطب عام شود. بابک کایدان هم مانند منوچهر هادی جزو فعال‌ترین‏های عرصه سینما و سریال‏سازی است.
درحال‏حاضر دو سریال دل و مانکن با نویسندگی او در شبکه نمایش خانگی منتشر می‏شود. او فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی است و از سال ۷۸ در این عرصه فعالیت می‏کند. اولین همکاری او با منوچهر هادی به فیلم تلخ و اجتماعی «زندگی جای دیگری است» باز‌می‏گردد.
اما این دو حالا مدتی است در سینما فیلم‏های کمدی مثل آینه بغل و رحمان ۱۴۰۰ را می‏سازند و در شبکه نمایش خانگی هم سراغ داستان عاشقانه در بستر زندگی خانواده‏های بسیار پولدار می‏روند. کایدان مدتی قبل در مصاحبه‏ای پرداختن بیش از اندازه به این سبک زندگی در کارهایش را پذیرفته و گفته: «در شرایط اقتصادی مریضی که در کشور وجود دارد و پول‏های هنگفتی که جا‌بجا می‏شود، تعداد این‌جور افراد در حال افزایش است.
اتفاقا ثروتی که ما در سریال‏ها و فیلم‏ها نشان می‏دهیم از واقعیت ثروت بعضی از افراد در جامعه بسیار کمتر است. چون اگر ما بخواهیم آن ثروت واقعی افراد پولدار خاصی که در جامعه زندگی می‏کنند را نشان دهیم، مردم تصور می‏کنند داریم درباره آدم‌هایی در مریخ صحبت می‏کنیم.» تا اینجا قصه دل به نویسندگی بابک کایدان، جز تنها سوالی که بی‏ پاسخ مانده حرف خاصی برای گفتن نداشته، امیدواریم در ادامه اتفاق ویژه ‏ای وجود داشته باشد تا نتیجه همکاری کایدان و هادی در شبکه نمایش خانگی بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد.

گروه بازیگران
مانند همه سریال‏های شبکه نمایش خانگی، گروه بازیگران دل هم از تعداد زیادی از چهره‏های سینما و تلویزیون تشکیل شده. حامد بهداد نقش اول این مجموعه را بر عهده دارد و با این سریال اولین حضورش در شبکه نمایش خانگی را تجربه می‌کند. بهداد از دو جهت برگ برنده سریال محسوب می‏شود. او با نوع بازی‌اش، نقش آرش که می‌توانست یک عاشق معمولی و کلیشه ‏ای باشد را دیدنی کرده و از طرفی بهداد هنوز جزو چهره ‏های پر‌طرفدار سینما محسوب می‌شود و علاقه‏ مندان فراوانی بین جوانان دارد که باعث فروش بیشتر این مجموعه می‏شود.

ساره بیات در نقش رستا چندان بازی متفاوتی ندارد و اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم حق با کاربرانی است که در صفحه اینستاگرام سریال دل به منطبق نبودن چهره و سن و سال بیات با یک تازه عروس جوان انتقاد کرده بودند.
مهدی کوشکی بازیگر با‌سابقه تئاتر در نقش مهران نامزد قبلی رستا و مهراوه شریفی‌نیا در نقش رابی نامزد قبلی آرش دیگر بازیگران این مجموعه هستند که خیلی بازی دلنشینی از آن‌ها تابه‏حال ندیده‌ایم. سعید راد و افسانه بایگان پدر و نامادری رستا قرار است نقش‏های افراد جا افتاده و سرد و گرم‏ چشیده را داشته باشند که تا اینجا تقریبا منفعل بوده‏اند.

نسرین مقانلو نسبت به سایر بازیگران مکمل تا به ‏حال قابل قبول‌تر ظاهر شده و نقش یک مادرشوهر کینه‌توز حسود را به خوبی ایفا می‌کند. یکتا ناصر مانند همیشه یکی از نقش‏های ساخته‏ های همسرش منوچهر هادی را برعهده دارد، اما هنوز کاراکترش به عنوان خواهر رستا درست به مخاطب معرفی نشده.
بیژن امکانیان، بهرام افشاری، کوروش تهامی و... دیگر بازیگران این مجموعه هستند که احتمالا در قسمت‏های آینده باید منتظر خرده‌داستان‏های مربوط به آن‌ها باشیم.
منبع: روزنامه سازندگی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید