خودنگاره مشهور "ون‌گوگ" اصل از آب درآمد

خودنگاره مشهور "ون‌گوگ" اصل از آب درآمد

این خودنگاره در سال ۱۹۱۰ توسط موزه ملی نروژ و به قیمت ۱۰ هزار فرانک فرانسه خریداری شد که معادل ۱۰۰ هزار یورو امروزه است.

کد خبر : ۷۶۲۶۶
بازدید : ۱۱۴۱
خودنگاره مشهور
محققان پس از شش سال تحقیق اعلام کردند خودنگاره نادری از «ونسان ون‌گوگ» که برای سال‌های متوالی در صحت اصالت آن تردید وجود داشت در حقیقت یک اثر اصیل از این هنرمند مشهور هلندی است.
موزه «ون‌گوگ» واقع در «آمستردام» روز دوشنبه اعلام کرد، این خودنگاره احتمالا تنها اثر هنری است که در دوران بیماری روانی «ونگ‌وگ» در تابستان سال ۱۸۸۹ یعنی زمانی که این هنرمند به بیمارستانی در «سن رمی» شهری در فرانسه منتقل شده بود خلق شده است.

«ون‌گوگ» در دورانی از زندگی خود با بیماری روانی درگیر بود و در سال ۱۸۹۰ در سن ۳۷ سالگی با شلیک گلوله خودکشی کرد. (گرچه هنوز درباره علت مرگ «ون‌گوگ» مجادلات فراوانی وجود دارد.) این خودنگاره در سال ۱۹۱۰ توسط موزه ملی نروژ و به قیمت ۱۰ هزار فرانک فرانسه خریداری شد که معادل ۱۰۰ هزار یورو امروزه است.

صحت اصالت این خودنگاره زمانی به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شد که در سال ۱۹۷۰ مقاله‌ای درباره تفاوت رنگ‌های استفاده شده و نحوه استفاده از کاردک نقاشی در این خودنگاره و سایر آثار هنری این هنرمند در یک نشریه بین‌المللی هنری منتشر شد.

«مای بریت گالنج» ـ. مدیر موزه ملی نروژ ـ. که زمانی این اثر را به نمایش گذاشته بود، بیان کرد: «وضعیت نامشخص این اثر آغاز روند بررسی اصالت آن را می‌طلبید. زمانی که این خودنگاره را در سال ۲۰۱۴ به کارشناسان موزه «ون‌گوگ» تحویل دادیم، هیچ چشم‌داشتی نداشتیم.»

به گفته‌ی «لوییس ون تیلبرو» ـ. محقق ارشد موزه «ون گوگ» ـ. بررسی‌های دقیق، اثبات کرده تردید‌های موجود درباره صحت اصالت این اثر بی‌پایه و اساس بوده‌اند.

این محقق در جریان رونمایی از این اثر پیش از برگزاری نمایشگاه عمومی به روزنامه‌نگاران گفت: «اگر این تابلو نقاشی را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید، متوجه می‌شوید که نقاط مشترک بسیاری بین این خودنگاره و سایر آثر هنری «ون‌گوگ» وجود دارد.»

تفاوت‌هایی که باعث به وجود آمدن تردید درباره صحت اصالت این تابلو نقاشی شد، در حقیقت تلاش خود «ون‌گوگ» برای به تصویر کشیدن شرایط ضعیف روحی‌اش با استفاده از رنگ‌هایی با تناژ تیره‌تر نسبت به رنگ‌های سبز و آبی سرزنده‌تری که در آثار قبلی‌اش استفاده می‌کرد، بوده است.

این محقق افزود: «ما در این اثر بیمار وحشت‌زده‌ای را می‌بینیم. کسی که در آینه به خودش نگاه می‌کند و فردی را می‌بیند که برای همیشه تغییر کرده است. استفاده از رنگ‌های کدر تلاش خود این هنرمند برای کمتر زنده جلوه دادن این اثر است.»

بررسی‌های جدید نشان داد رنگ‌دانه‌های موجود در این خودنگاره با رنگ‌دانه‌های موجود در سایر آثار «ون‌گوگ» تطابق دارد. برخلاف ادعا‌های پیشین مطرح شده جنس کرباس این تابلو با سایر آثار این هنرمند نیز هم‌خوانی دارد.

«ونسان ون‌گوگ» نقاش نامدار هلندی اگرچه در زمان حیاتش در گمنامی کامل به سر برد، اما اکنون به عنوان یکی از تأثیرگذارترین نقاشان پساامپرسیونیسم شناخته می‌شود. او در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در ایالت برابانت هلند نزدیک مرز بلژیک به دنیا آمد.

وی فعالیت هنری خود را به عنوان طراح و نقاش از سال ۱۸۸۰ و در سن ۲۷ سالگی آغاز کرد. برخی از مشهورترین کار‌های او در سه سال پایانی عمرش خلق شدند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید