ده اشتباه تاریخی جالب!

ده اشتباه تاریخی جالب!

سال 2009، فیس‌بوک دو برنامه‌نویس به نام‌های برایان اکتون و جان کوم را در مصاحبه شغلی خود رد کرد. چند سال بعد، آن‌ها مجبور شدند تا «واتس اپ» را با قیمت 19 میلیارد دلار خریداری کنند.

کد خبر : ۷۶۳
بازدید : ۲۰۱۹۷
فرادید | هر اشتباه تاوان خاص خود را دارد. برخی از این اشتباهات می‌تواند به ضرر جمعی از افراد تمام شود و دسته‌ای دیگر نیز فقط به ضرر خود شخص تمام می‌شود. در هر صورت، اشتباه اشتباه است!

به گزارش فرادید، همیشه هم تصمیم‌های عقلانی خوب از کار درنمی‌آیند. در آینده فرد شاید افسوس بخورد که ای کاش تصمیم بهتری گرفته بود. در ادامه با ده مورد از این اشتباهات آشنا شوید. البته این انتخاب‌ها بیشتر جنبه سرگرمی دارند تا تاریخی.

تحویل نگرفتن جی. کی. رولینگ
رولینگ نویسنده مشهور مجموعه مشهور هری پاتر است. مجموعه او یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا است. جالب است بدانید پیش از چاپ رمان اول «هری پاتر و سنگ جادو»، جی. کی. رولینگ به سراغ دوازده ناشر رفت ولی هیچ یک راضی نشدند تا رمان او را چاپ کنند. در نهایت «بلومزبری» ناشر رمان او شد. اما چه باعث شد تا بلومزبری موافقت کند؟ آلیس دختر هشت‌ساله رئیس هیئت‌مدیره به پدرش پیشنهاد داد تا چاپ این کتاب را بپذیرد.

سری کتاب‌های هری پاتر موفقیت جهانی یافت و به بیش از 60 زبان نیز ترجمه شد. درآمد رولینگ از این مجموعه یک میلیارد دلار بود.

دور ریختن ذخیره پول دیجیتال (بیت کوین)
در سال 2009، جیمز هاولز 7500 بیت کوین را خریداری کرد. در آن موقع، ارزش بیت کوین نزدیک به صفر بود. اما در سال 2013، ارزش هر بیت کوین معادل 613 پوند بود. در واقع، مجموع ارزش پول دیجیتال هاولز در طول 4 سال از صفر با 4.5 میلیون پوند رسیده بود. پس مشکل کار کجا بود؟ او هارد خود را از همان چهار سال پیش در کشو خانه‌اش گذاشته بود. یک روز هارد را بیرون انداخت. زمانی که ارزش پولش زیاد شد، او به اشتباه خود پی برد. سپس به محل جمع‌آوری زباله در نزدیکی شهر خود رفت. به او گفتند که هاردش می‌تواند جایی زیر این چند تن زباله باشد!

نخریدن گوگل به قیمت یک‌میلیون دلار
لری پیج و سرگی برین، دو موسس گوگل، در سال 1999 پیش جرج بِل مدیرعامل «اکسایت» رفتند تا موتور جستجوی خود را به قیمت یک میلیون دلار بفروشند. بل از پیشنهاد آن‌ها استقبال نکرد و باعث شد آن‌ها قیمت نهایی خود را 250 هزار دلار پایین بیاورند. اما بل این بار هم قبول نکرد. در حال حاضر، ارزش گوگل حدود 365 میلیارد دلار است.

شلیک نکردن به هیتلر
هنری تاندی سرباز انگلیسی و از جمله کسانی است که بیشترین نشان جنگ جهانی اول را به خود اختصاص داد. او در سال 1914 یک سرجوخه زخمی و غیرمسلح به نام آدولف هیتلر را کنار یک نهر دید. اما تصمیم گرفت با خونسردی تمام به او شلیک نکند. (البته صحت این روایت تاریخی محل مناقشه است.)

ده اشتباه جالب!

فروش 610000 سهم به جای یکی
سال 2005، بازرگان ژاپنی در پی یک اتفاق 190 میلیون پوند ضرر به شرکت وارد کرد. او 610 هزار سهم را به قیمت یک ین فروخت، در حالی که قصد داشت هر سهم را 610 هزار ین بفروشد!

درخواست‌های مکرر «اوراق بهادار میزوهو» برای لغو این معامله هم کارساز نشد، زیرا بورس سهام توکیو زیر بار لغو معامله نرفت و آن شرکت مجبور شد همان تعداد سهم را با تحمل ضرر دوباره خریداری کند.

خشمگین کردن چنگیز خان
گفته می‌شود که چنگیز خان مغول قصد داشت روابط دیپلماتیک و تجاری با علاءالدین محمد خوارزم شاه داشته باشد. اما این پیشنهاد از طرف خوارزمشاهیان رد شد و فرستاده چنگیز خان گردن زده شد. او نیز خشمگین شد و حدود 200 هزار نفر را به سرزمین‌های تحت فرمان خوارزمشاهیان فرستاد تا امپراتوری آن‌ها را نابود کند.

ناامید کردن برایان اکتون و جان کوم
سال 2009، فیس‌بوک دو برنامه‌نویس به نام‌های برایان اکتون و جان کوم را در مصاحبه شغلی خود رد کرد. چند سال بعد، آن‌ها مجبور شدند تا «واتس اپ» را با قیمت 19 میلیارد دلار خریداری کنند. پس از رد شدن در آن مصاحبه‌، برایان و جان ایده واتس اپ را مطرح و پیاده‌سازی کردند.

سفارش قطارهای عریض
راه‌آهن سراسری فرانسه برای سفارش قطارهای جدید 15 میلیارد دلار هزینه کرد. اما متاسفانه آن قطارها نسبت به پهنای 1300 سکوی ایستگاه‌ها کمی عریض‌تر بودند. مشکلی که حل آن حدودا 50 میلیون یورو هزینه برمی‌دارد. مثل این است که یک اتومبیل بزرگ و جدید بخرید، ولی از در پارکینگ خانه رد نشود.

رد کردن بیتلز
«دِکا» یک ناشر موسیقی است که قصد داشت بر روی یک گروه موسیقی در سال 1962 سرمایه‌گذاری کند. آن‌ها در استودیو خود در لندن از دو گروه جوان امتحان گرفتند. سپس تصمیم گرفتند که برایان پول و گروه ترمِلوز (the Tremeloes) را بپذیرند. اما می‌دانید آن گروهی که رد شد چه گروهی بود؟ گروه چهار نفره اهل لیورپول به نام بیتلز (The Beatles).

غلط املایی در نام یک شرکت
دولت انگلستان به دلیل اضافه کردن یک s محکوم به پرداخت 9 میلیون پوند شد. در پی این اتفاق 250 نفر از کار بیکار شدند. دلیلش این بود که شرکت ثبت شرکت انگلستان نام Taylor and Son و Taylor and Sons را با هم اشتباه گرفته بود و آن شرکت در سال 2009 ورشکسته شده بود.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    این ضررها که در مقابل ضررهای وارده یه مردم ایران به دلیل کم کاری و اشتباهات برخی مدیران چیری تیستند. این ارقام را یا اختلاس های حودمان مقابسه کنید
    متوجه مبشوید

    • ناشناس ارسالی در

      آفرین

  • نادر قبادی ارسالی در

    لطفا مطالب الکی رو نزارین برا خوندن چنگیز برا کشور مغولستان بود که بخاطر آب وهوای بد و حاصلخیز نبودن از طریق غارت کردن قبایل نیازهایشان رو تامین میکردن .اون نفراتی که برای روابط دیپلماتیک گفتن فرستاد اون افراد رو برا شناسایی موقعیت ایران برای حمله و غارت فرستاد که جاسوس هاش شناسایی و اعدام شدن که اشتباه تاریخی نبود .اول درمورد تاریخ کشورت مطالعه کن بعد مطلب بنویس .منبع این داستان رو میتونین از کتاب اجتماعی سال پنجم مطالعه کنین.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید