مهدی قدیانلو؛ "بِنِکسی" ایران

مهدی قدیانلو؛ "بِنِکسی" ایران

هدف این نقاشی در ساختمان داووس جایی که رهبران و سیاستمداران جهان در آن حضور دارند، انتقال این پیام بوده که با وضعیت کنونی در جهان، آینده برای کودکان نامشخص است و با گرمایش زمین معلوم نیست این آسمان آبی برای آن‌ها بماند.

کد خبر : ۷۶۳۱۰
بازدید : ۳۰۹۱
مهدی قدیانلو؛

امسال مهدی قدیانلو، نقاش و دیوارنگار ایرانی، بخش بزرگی از فضای ساختمان بزرگ کنفرانس در مجمع جهانی اقتصاد در داووس را به طول ۲۰۰ متر نقاشی کرده است. تا به حال هیچ اثر هنری به این ابعاد در این نشست به نمایش در نیامده بود.

پنجاهمین نشست مجمع جهانی اقتصاد از روز سه شنبه اول تا چهارم بهمن، در داووس، در سوئیس، با حضور صد‌ها سیاستمدار و فعال اقتصادی سرشناس در جریان است. اثر مهدی قدیانلو که "در جستجوی امید" نام دارد، دختر بچه‌ای را از پشت سر ایستاده رو به آسمان وسیع آبی نشان می‌دهد با بادکنکی در دست.

مهدی قدیانلو درباره تصویری که کشیده گفته است طرح دختربچه را اولین بار ۱۵ سال پیش بر دیواری در تهران کشیده است. او می‌گوید دوست دارد از کودکان در کارهایش استفاده کند، چون آن‌ها زیبا و معصومند.

به گفته آقای قدیانلو درباره هدف این نقاشی در ساختمان داووس جایی که رهبران و سیاستمداران جهان در آن حضور دارند، انتقال این پیام بوده که با وضعیت کنونی در جهان، آینده برای کودکان نامشخص است و با گرمایش زمین معلوم نیست این آسمان آبی برای آن‌ها بماند.

آقای قدیانلو در سال ۲۰۱۵ هم در اثر خود بر دیواری در محله شوردیج، در شرق لندن که به دلیل گرافیتی و دیوارنگاره‌هایش شهرت دارد، کودکان را نقاشی کرد. دیوارنگاره او در این محله به عنوان "ما بازی را شروع نکردیم" سه کودک را در حال بازی نشان می‌دهد.
مهدی قدیانلو؛
مهدی قدیانلو با جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، کنار اثرش در ساختمان مرکزی کنفراس اجلاس داووس. آقای قدیانلو گفته است هدفش از این نقاشی انتقال این پیام بوده که با وضعیت کنونی در جهان، آینده برای کودکان نامشخص است و با گرمایش زمین معلوم نیست این آسمان آبی برای آن‌ها بماند.

مهدی قدیانلو که به عنوان یکی از چهل رهبر فرهنگی هم در نشست داووس دعوت شده، در یکی از نشست‌های تخصصی که در حاشیه این اجلاس برگزار شد، درباره اثرش گفته است:

"تا به حال برای مخاطبانی از این دسته که در داووس هستند، اثری تولید نکرده‌ام. بیشتر کارهایم در فضای عمومی شهر‌ها و برای مردم عادی بوده است. اما داشتن چنین مخاطبانی، مسئولیتم را برای خلق این اثر سنگین‌تر کرد. همه حاضرین در این ساختمان، کاری با این ابعاد را را ناگزیر می‌بینند و به هر حال برداشتی از این اثر خواهند داشت، چه آن را دوست داشته باشند چه نه. به نظر من یک اثر روایی در این موقعیت کار نمی‌کند برای همین می‌خواستم اثری خلق کنم که مخاطب را به فکر وادارد. "

مهدی قدیانلو که بعضی‌ها به او بنکسی تهران می‌گویند، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ در تهران و بعضی دیگر از شهر‌های ایران ده‌ها دیوارنگاره کشیده است.

او در کشور‌های دیگر از جمله آمریکا، نروژ و روسیه هم بر روی دیوار نقاشی کرده است.

مهدی قدیانلو؛
نقاشی دیواری مهدی قدیانلو در میدان دیووی، در بوستون آمریکا - ۲۰۱۶

مهدی قدیانلو معتقد است که کار‌های هنرمندی که هوای شهر را تنفس می‌کند، امکان ندارد غیرسیاسی باشد. او به آسمان آبی در کارهایش در تهران اشاره می‌کند و سیاستی که موجب سربرآوردن برج‌های بلند در تهران شده بود و پنهان شدن آسمان.

آقای قدیانلو می‌گوید شهروندان در نگاه اول زیبایی اثر را در شهری که خاکستری است می‌بینند، اما در نگاه بعد متوجه مفهوم کارهایش می‌شوند.

مهدی قدیانلو؛
نقاشی دیواری مهدی قدیانلو در بازار تهران - ۲۰۰۶

او در نشست حاشیه این اجلاس در پاسخ به این سوال که آیا هنرمندان در قبال جامعه وظیفه‌ای بر عهده دارند گفت:

"صد در صد. وظیفه ما به عنوان هنرمند دو برابر شهروندان معمولی است. ما توانایی این را داریم که توجه مردم را به موضوع خاصی جلب کنیم. ما توانایی این را داریم که مشکلات را زیر ذره‌بین ببریم و احساسات را در مردم برجسته کنیم. این موقعیت ما را خاص می‌کند، اما در عین حال مسئولیت هم با خودش به همراه دارد. هر چه باشد پروپاگاندا هم توسط هنرمندان تولید می‌شود. "

مهدی قدیانلو در اینستاگرام خودش درباره حضورش در داووس نوشته: "باعث افتخارم هست که مرا در این لیست، یکی از چهل رهبر فرهنگی در مجمع اقتصاد قرار داده‌اند. "

او با انتشار تصویری از فهرست مهمانان افزود: "تعدادی از دوستان در این لیست را از نزدیک می‌شناسم و به ذهن‌های زیبایشان احترام می‌گذارم. "

آقای قدیانلو در حال حاضر در حال سفر است و در استودیو‌های مختلف در کشور‌های دیگر مشغول به کار است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید