واکنش جهان به وضعیت "شیرها" در باغ وحش سودان

واکنش جهان به وضعیت "شیرها" در باغ وحش سودان

مسئولان پارک به طور مستقیم پلیس حیات وحش را مسئول وضعیت رو به وخامت شیر‌ها دانسته و اظهار داشتند درآمد پارک برای کل ماه حتی کفاف غذای یک شیر را برای یک هفته نخواهد داد.

کد خبر : ۷۶۳۱۱
بازدید : ۷۶۹۹
واکنش جهان به وضعیت
عکس شیر‌های شدیدا گرسنه و در حال مرگ باغ‌وحشی در سودان انتقادات جهانی را برانگیخته و باعث به وجود آمدن کارزاری مجازی برای نجات این حیوانات شده است.

۵ شیر آفریقایی در وضعیتی شدیدا لاغر توسط عثمان صالح کنشگر در پارک قریشی شهر خرطوم یافت شدند.

او این عکس‌ها را در فیسبوک منتشر کرد و گفت: وضعیت نگهداری از این گربه‌سانان عظیم «خون من را به جوش آورد» و هشتگ «نجات حیوانات سودان» (#SudanAnimalRescue) را برای افزایش آگاهی درباره وضعیت ایشان و درخواست کمک به راه انداخت.

آقای صالح نوشت: «ما با مقامات اداری پارک تماس گرفتیم و آن‌ها اظهار داشتند پلیس حیات وحش مسئول نگهداری، مراقبت و بهداشت این حیوانات است. به گفته ایشان افراد مسئول همواره به حیوانات رسیدگی کرده و برای آنان غذا آماده می‌کردند، ولی اکنون چند وقتی است که این کار متوقف شده است.
مسئولان پارک به طور مستقیم پلیس حیات وحش را مسئول وضعیت رو به وخامت شیر‌ها دانسته و اظهار داشتند درآمد پارک برای کل ماه حتی کفاف غذای یک شیر را برای یک هفته نخواهد داد.»

مسئولان پارک همچنین بحران اقتصادی فعلی کشور را برای وضعیت بد شیر‌ها سرزنش کردند و گفتند این گربه‌سانان اکنون هفته‌هاست بدون غذای کافی و هرگونه دارو به زندگی ادامه می‌دهند.

این عکس‌های دردناک، که در یکی از آن‌ها نخاع شیری به وضوح زیر پوست او پیداست باعث خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی شده که این وضعیت را «واقعا وحشتناک» نامیده و آن را «غیرقابل قبول» دانستند.

شخصی نوشت: «واقعا مشمئزکننده است. کسانی که مسئول نگهداری از این حیوانات هستند را باید زندانی کرد و به خودشان گرسنگی داد.»

دیگری گفت: «این واقعا غم‌انگیز و ترسناک است. باید بلافاصله کاری برای آن‌ها صورت پذیرد و افراد مسئول باید پاسخگو باشند و حداقل از کار خویش اخراج شوند.»

به گفته آقای صالح، بعد از آنکه درخواستش در فضای مجازی فراگیر شد، دامپزشکان به این باغ وحش رفته تا وضعیت شیر‌ها را ارزیابی کرده و در صورت امکان به آن‌ها غذا و دارو بدهند.
بیشتر ببینید: تصاویر هولناک از مرگ تدریجی شیرها از گرسنگی در باغ وحش
ظاهرا بعضی از شیر‌ها حدود دو سوم وزن خویش را از دست داده‌اند و حداقل دو تا از ایشان بیمار بودند. به گفته یکی از مسئولان پارک یک شیر ماده بیمار روز دوشنبه درگذشت.

بریگادیر اساملدین حجار، یکی از مدیران پارک گفت: «یکی از دو شیر مریض امروز درگذشت ... دیروز دکتر‌ها به هر دو مقداری دارو داده و بعد ایشان را تغذیه کردند. یکی از آن‌ها بهبود یافت، ولی دیگری درگذشت. ما مشغول بررسی دلیل مرگ هستیم.»

باغ وحش یا غسالخانه؟
در روز دوشنبه، آقای صالح گفت: علی رغم خبر مرگ آن شیر، هنوز اخبار و وقایع مثبتی در حال وقوع است چرا که شرکت‌ها و سلاخی‌های نزدیک برای شیر‌ها گوشت تازه اهدا کرده‌اند.

او افزود «سازمان بین‌المللی چهارپا» که در زمینه نجات حیوانات مشغول است نیز آماده ورود به این ماجرا و کمک به وضعیت وخیم شیر‌های باغ‌وحش است.

او در پستی نوشت: «بهترین خبر روز آمادگی سازمان بین‌المللی چهارپا برای ارسال کمک‌های اضطراری و نجات بلافاصله این حیوانات و مداوای ایشان نه فقط در باغ وحش قریشی بلکه در تمام پارک‌های سراسر سودان است. آن‌ها همچنین آماده آموزش و تعلیم کارمندان باغ‌وحش و مسئولان حیات وحش کشور هستند.»

با این وجود، مارتین باور، سخنگوی سازمان بین‌المللی چهار پا به ایندیپندت گفت: «سازمان ما از وضعیت وحشتناک و رنج شیر‌ها در سودان مطلع است. در حال حاضر ما وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم و به سختی در تلاشیم تا به باغ وحش دسترسی پیدا کنیم. با این وجود در زمان فعلی نمی‌توانیم هیچ گونه اقدامی در راستای نجات حیوانات را تایید کنیم.»

او افزود: «ولی به سختی برای یافتن راه‌حلی مشغول به کار هستیم.»

مشخص نیست چند شیر آفریقایی در سودان وجود دارد، ولی این گونه جانوری توسط «اتحاد بین‌المللی برای حفظ محیط زیست» در ردیف گونه‌های «آسیب‌پذیر» دسته‌بندی شده است.

احتمال می‌رود تعداد کل این شیر‌ها اکنون حدود ۲۰ هزار قلاده باشد چرا که جمعیت آن‌ها بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۴ چیزی حدود ۴۳ درصد کاهش یافته است.

بحران اقتصادی رو به وخامت سودان که منجر به افزایش نجومی قیمت غذا و کسری ارز خارجی شده اعتراضاتی سراسری در کشور را کلید زده چرا که شهروندان برای تامین نیاز‌های روزانه خویش با گرانی و قحطی دست و پنجه نرم می‌کنند.

منبع:ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید