ماجرای حق میزبانی تیم های ایرانی در تقابل با AFC به کجا رسید؟

ماجرای حق میزبانی تیم های ایرانی در تقابل با AFC به کجا رسید؟

پس از دیدار هیات ورزش ایران با مسئولان ارشد AFC، علی نژاد معاون وزیر ورزش و جوانان گفت که "کنفدراسیون آسیا اعلام کرده تمام بازی‌های دوربرگشت در ایران انجام خواهد شد. ابتدا سه بازی در خارج از خانه خواهیم داشت و در برگشت سه مسابقه را در ایران میزبانی می‌کنیم. این هم بسیار برای ما خوب است، زیرا معمولا حساسیت بازی‌های برگشت بیشتر است و از نظر روانی می‌تواند برای ما خوب باشد."

کد خبر : ۷۶۳۳۴
بازدید : ۱۶۴۷
سرنوشت حق میزبانی تیم های ایرانی در تقابل با AFC به کجا رسید؟
فرادید | جمعه هفته پیش بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که حق میزبانی از تیم‌های ایرانی سلب شده و باید بازی‌ها در زمین بی طرف برگزار شود. تصمیمی که با واکنش مسئولان ورزش، تیم‌های ایرانی حاضر در رقابت‌های آسیایی و حتی سیاسیون مواجه شد.

به گزارش فرادید، کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که دیدار تیم‌های فوتبال پدیده مشهد و الرفاع بحرین و نیز استقلال تهران مقابل الکویت کویت در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا باید در زمین بی‌طرف برگزار شود.

بعد از این تصمیم، فدارسیون فوتبال اعلام کرد که در جلسه‌ای با حضور مدیران تیم‌های حاضر در رقابت‌های آسیایی در این مورد تصمیم خواهند گرفت. پس از برگزاری جلسه، مدیران چهار نماینده ایرانی اعلام کردند که این تیم‌ها تنها در صورتی حاضر به حضور در لیگ قهرمانان آسیا می‌شوند که بتوانند در ایران میزبان رقبایشان باشند، در غیر این صورت از این رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کنند.

در این میان سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان ایران نیز در تماس تلفنی با شیخ سلمان به تصمیم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا شدیدا اعتراض کرد. او پس از این تماس گفت که "رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا قول داده که تصمیم کمیته مسابقات را مجددا بررسی کند."

این بار نوبت به صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک رسید تا واکنش نشان دهد و به شیخ الصباح رئیس شورای المپیک آسیا نامه بنویسد. او در این نامه نوشت: "حمایت و میانجی‌گری شما در این امر مهم، باعث کمال امتنان خواهد بود. در انتظار دریافت بازخورد شما می‌باشیم. "

با این وجود نشست اضطراری فراکسیون ورزش مجلس نیز با حضور مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان نیز برگزار شد و اعضای فراکسیون ورزش مجلس بر استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای لغو تصمیم سیاسی‌ AFC تاکید کردند. البته برخی نمایندگان در این جلسه خواستار ورود حسن روحانی و ظریف برای پیگیری موضوع شدند.

پس از آن، تابش، رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی از نشست وزرای خارجه ورزش و رییس کمیته المپیک درباره تصمیم اخیر AFC راجع به ایران خبر داد.

راهکار پیشنهادی کنفدراسیون فوتبال آسیا و پاسخ ایران

در نهایت دبیرکل AFC در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران راهکار حل مشکل میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا را به فدراسیون فوتبال اعلام کرد. AFC در این نامه پیشنهاد داد که در گام نخست، تیم‌های استقلال و شهرخودرو، پلی‌آف اول خود را در زمین بی‌طرف برگزار کنند. در گام دوم نیز تیم‌های ایرانی که در مرحله گروهی حضور دارند، در سه بازی دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به عنوان تیم مهمان در زمین رقبای خود بازی کنند تا بر این اساس موضوع بازی در زمین ایران در این زمان نیز به نوعی حل شده باشد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا هم‌چنین پیشنهاد داد که پس از این مراحل، در ماه‌های آینده مجددا درباره میزبانی ایران تصمیم‌گیری خواهد شد. در این صورت اگر با میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا موافقت شد، سه بازی پایانی تیم‌های ایرانی در ایران برگزار می‌شود و تیم‌های ایرانی می‌توانند در سه دیدار متوالی از رقبای خود در خانه پذیرایی کنند.

اما ۴ تیم ایرانی این پیشنهاد را نپذیرفتند و به نامه AFC پاسخ دادند. در نامه ارسال شده از سوی ۴ تیم ایرانی به AFC آمده است: "به اطلاع می‌رساند باشگاه‌های ایرانی با این استدلال که هیچ دلیل قانونی برای سلب حق میزبانی آنان وجود ندارد اعلام می‌کنند به هیچ عنوان میزبانی خود را به هیچ وجه به خارج از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌کنند. "

"کلیه باشگاه‌های ایرانی حاضر در مسابقات اعلام می‌کنند صرفا در شرایطی در مسابقات حاضر می‌شوند که کنفدراسیون به صورت رسمی اعلام کنند این باشگاه‌ها از رقبای خود داخل سرزمین جمهوری اسلامی میزبانی می‌کنند. در صورت قبول این شرایط توسط کنفدراسیون، باشگاه‌های ایرانی صرفا تغییر زمان برگزاری مسابقات داخل تقویم برگزاری را می‌پذیرند. "

تصمیم نهایی چیست؟

پس از اعتراض و ارسال تصمیم باشگاه‌های ایرانی به کنفدراسیون آسیا،‌ AFC آب پاکی را روی دست فوتبال ایران ریخت و اعلام کرد که تیم‌های استقلال و شهرخودرو به جای ایران باید در امارات مقابل نمایندگان کویت و بحرین میزبانی کنند.

اما وزارت ورزش بامداد پنجشنبه سوم بهمن اعلام کرد که مدیران باشگاه‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به همراه علی‌نژاد معاون قهرمانی وزارت ورزش و شکوری دبیرکل فدراسیون فوتبال در قالب هیات اعزامی امشب راهی مالزی شده اند و قرار است با ویندزور جان دبیرکل و مقامات ارشد کنفدراسیون فوتبال آسیا دیدار کنند.

پس از این دیدار، علی نژاد معاون وزیر ورزش و جوانان گفت که کنفدراسیون آسیا اعلام کرده تمام بازی‌های دوربرگشت در ایران انجام خواهد شد. ابتدا سه بازی در خارج از خانه خواهیم داشت و در برگشت سه مسابقه را در ایران میزبانی می‌کنیم. این هم بسیار برای ما خوب است، زیرا معمولا حساسیت بازی‌های برگشت بیشتر است و از نظر روانی می‌تواند برای ما خوب باشد.

وی ادامه داد: " به این بیان ما توانستیم با مقاومت در سطح ملی و رایزنی‌های گسترده این حق را به ملت ایران برگرداندیم. این نخستین بار است که کنفدراسیون از تصمیمات خودش عدول کند کمتر این اتفاق افتاده است. این که تصمیم لغو شد نشان دهنده مسیر درستی است که همه مردم، رسانه‌ها و مسئولان طی کردند. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید