نسل تازه ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟

نسل تازه ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟

خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه حیوانی به گونه دیگری منتقل شده است. این ویروس برای انتقال آسان‌تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری سخت‌تری شود. دانشمندان در حال تحقیق درباره این موضوع هستند.

کد خبر : ۷۶۳۴۰
بازدید : ۲۲۹۵
نسل تازه ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟
ویروس تازه‌ای در منطقه‌ای از چین شیوع پیدا کرده که تا کنون جان چندین نفر را گرفته است. مقامات چین از مردم این کشور خواسته‌اند به شهر ووهان، محل انتشار این ویروس، سفر نکنند و به ساکنان شهر هم توصیه کرده‌اند در شهر بمانند.

تا کنون ابتلای بیش از ۵۰۰ نفر به این ویروس تایید شده است. به غیر از چین مواردی دیگری از ابتلا به این بیماری در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و آمریکا هم مشاهده شده است.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بیماری جدید تهدیدی در سطح جهانی است و آیا سرعت و سهولت گسترش این بیماری در حدی است که اعلام وضعیت اضطراری و محدودیت سفر‌های بین‌المللی را موجه جلوه دهد یا نه.

نسل تازه ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟
به غیر از چین مواردی دیگری از ابتلا به این بیماری در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و آمریکا هم مشاهده شده است

تدابیر شدید در ووهان
شهر ووهان چین با تقریبا ۹ میلیون نفر جمعیت شبکه حمل و نقل عمومی را برای جلوگیری از شیوع ویروس تازه می‌بندد. در هفته‌ای که میلیون‌ها چینی در آستانه سال نو قمری به سفر می‌روند، به ساکنان این شهر توصیه شده آنجا را ترک نکنند.

فرودگاه و ایستگاه‌های قطار این شهر به روی مسافران خروجی بسته خواهد بود.شبکه‌های اتوبوس‌رانی، مترو، قایق‌ها و سایر وسایل حمل و نقل راه دور از ساعت ۱۰ صبح ۲۳ ژانویه به وقت محلی بسته خواهد بود.

پیشتر به ساکنان ووهان توصیه شد از محل‌های پرجمعیت پرهیز کنند و تجمع‌های عمومی را به حداقل برسانند.

دکتر تدروس قبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، گفت که این‌ها "اقداماتی خیلی قوی" است که "نه فقط شیوع را کنترل می‌کند، بلکه انتشار ویروس در سطح بین المللی را به حداقل می‌رساند. "

درباره ویروس جدید چه می‌دانیم؟
تعداد زیادی نمونه از بیماران مبتلا به این ویروس در آزمایشگاه‌های چین و سازمان جهانی بهداشت بررسی شده و متخصصان این ویروس را از خانواده "ویروس کرونا" شناخته‌اند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا کشف شده بود و با مورد اخیر تعداد آن به هفت می‌رسد.این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

سارس در سال ۲۰۰۲ در چین باعث ابتلای بیش از هشت‌هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر از آن‌ها در جهان شد. تحقیقات نشان می‌دهد که کد‌های ژنتیکی این ویروس نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد.

علائم ویروس جدید چیست؟
در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود، اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود. نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس است.
نسل تازه ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟
ویروس جدید به ماکائو هم رسیده است

چقدر این ویروس خطرناک است؟
تا کنون ۱۷ نفر از میان بیش از ۵۰۰ بیماری که ابتلای آن‌ها به این ویروس تشخیص داده شده مرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد دوره درمان عفونت ناشی از این ویروس طولانی است به همین دلیل احتمال دارد که بیماران بیشتری جان خود را از دست بدهند.

هنوز شمار دقیق مبتلایان به این ویروس مشخص نیست.
نسل تازه ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟
تا کنون ۱۷ نفر از میان بیش از ۵۰۰ بیماری که ابتلای آن‌ها به این ویروس تشخیص داده شده مرده‌اند

این ویروس از کجا آمده است؟
ویروس‌های تازه‌ای که کشف شده‌اند، معمولا از حیوان به انسان منتقل شده‌اند.مثلا منشا ویروس‌های کرونا که در گذشته همه‌گیر شده بود، در حیوانات بود. ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به گربه‌های ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید.

از سال ۲۰۱۴ تا کنون که ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد، از شتر به انسان رسیده بود.

محل انتقال این ویروس بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است، با اینکه پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می‌توانند ناقل این ویروس باشند، اما احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بیشتر است.

محل انتقال این ویروس بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است، با اینکه پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می‌توانند ناقل این ویروس باشند، اما احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بیشتر است.

سرایت این ویروس بین انسان‌ها چقدر آسان است؟
در همان ابتدای ماه دسامبر سال گذشته میلادی که این ویروس در انسان شناسایی شد، مقامات چینی گفتند این ویروس از انسان به انسان منتقل نمی‌شود. اما در حال حاضر مواردی از انتقال این ویروس از انسان به انسان، شناسایی شده است.

پیتر هوربی، استاد از دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: " واضح است که این بیماری از انسان به انسان منتقل می‌شود. اما سوال حیاتی این است که چقدر انتقال آن آسان است. "ویروس سارس را انسان‌ها به هم می‌دهند، اما ویروس مرس به سختی از انسان به انسان منتقل می‌شود و تنها از راه تماس مستقیم.

ویروس جدید موجب عفونت ریه می‌شود و با سرفه و عطسه همراه است و احتمالا از همین راه هم سرایت می‌کند. کشف این موضوع هم بسیار مهم است که کدام افراد در برابر این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند.
نسل تازه ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟
هنوز مشخص نیست که این ویروس در چه دوره‌ای بعد از انتقال، موجب عفونت می‌شود، قبل از بروز علائم آن در بدن یا هنگامی که علائمش در بدن شدید شد.
سرعت انتقال این ویروس چقدر است؟
به نظر می‌آید شمار مبتلایان به این ویروس در یک هفته از ۴۰ به ۴۴۰ نفر رسیده است. اما در حقیقت بسیاری از موارد تازه مبتلا به این ویروس، از چند روز قبل بیمار شده بودند و با تاخیر شناسایی شدند.

اطلاعات کمی درباره نرخ رشد این اپیدمی وجود دارد. اما متخصصان معتقدند که شمار بیماران مبتلا به این ویروس احتمالا بالاتر از موارد ثبت‌شده است. تا کنون مواردی از ابتلای به این بیماری در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و ایالات متحده هم مشاهده شده است.

این بیماری نخستین بار در شهر ووهان چین بروز کرد و تمام مبتلایان به آن در کشور‌های مختلف کسانی بوده‌اند که پیشتر به این شهر سفر کرده بودند. اما این نگرانی وجود دارد که این ویروس توسط میلیون‌ها نفر که برای جشن سال نو میلادی در چین سفر می‌کنند، در اواخر ماه جاری میلادی، همه‌گیر شود.

آیا احتمال دارد که ویروس جهش پیدا کند؟
ویروس‌ها همیشه در حال تغییر و جهش هستند. اما اینکه به چه صورتی تغییر می‌کنند ناشناخته است. خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه حیوانی به گونه دیگری منتقل شده است. این ویروس برای انتقال آسان‌تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری سخت‌تری شود. دانشمندان در حال تحقیق درباره این موضوع هستند.

این ویروس چطور متوقف می‌شود؟
واکسنی برای این ویروس وجود ندارد؛ بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است. باید به دنبال افرادی گشت که با بیماران این ویروس در تماس بوده‌اند و آن‌ها را زیر نظر گرفت.

در قدم بعدی باید محدودیت‌های مسافرتی ایجاد کرد و از گردهمایی‌های عمومی جلوگیری کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید