گریه‌های یک بوکسور در کنج خانه

گریه‌های یک بوکسور در کنج خانه

او مدت هاست با دخترش به تنهایی زندگی می‌کند، دختری که در موردش به ما چنین می‌گوید؛ نمی‌توانم هزینه‌های او را پرداخت کنم و جلوی چشمم، چون شمع آب می‌شود و از زمانی که من زمین گیر شده ام، تنها حامی خود را نیز از دست داد.

کد خبر : ۷۶۳۴۹
بازدید : ۳۰۳۴
گریه‌های یک بوکسور در کنج خانه
این غم انگیزترین جمله‌ای است که می‌توان از هر انسانی شنید: می‌ترسم بمیرم و کسی نفهمد. تلخ‌تر اینکه بیان چنین جمله‌ای از سوی پیشکسوتی باشد که زمانی عضو تیم ملی ایران بوده است.

کیومرث راکی دشتکی در سال ۱۳۴۳ و در حالی که کمتر از ۱۰ سال سن داشت از مسجد سلیمان پا به عرصه بوکس ایران گذاشت. وی هم اکنون نزدیک به ۷۵ سال سن دارد و چهار سال عضو تیم ملی بوکس ایران بوده و کسب مقام سوم ارتش‌های جهان و چند دوره قهرمانی کشور را نیز تجربه کرده است و سابقه مربیگری در تیم‌های ملی و کمیته داوران فدراسیون بوکس را نیز در کارنامه دارد؛ بوکسوری که در وزن‌های ۶۵ تا ۷۵ کیلوگرم مسابقه داده و به دلیل مصدومیت از ناحیه دست چپ و چند دوره ناکامی به همین دلیل، مجبور می‌شود دیگر مبارزه نکند.

از سال‌ها قبل آقا کیومرث به سرطان پروستات و مثانه دچار می‌شود و دیابت نیز دیگر بیماری است که زندگی وی را تحت تاثیر قرار داده است. او همچنین از آلزایمر رنج می‌برد و ویلچر همراه این روز‌های زندگی این بوکسور سابق تیم ملی است و به دلیل مشکل دیابت امکان راه رفتن ندارد.
حدود شش ماه قبل حین جابجایی زمین می‌خورد و از دو ناحیه مچ پای راست دچار شکستگی و به مدت دو هفته در بیمارستان بستری می‌شود و در حالی که به شدت از نظر مالی در مضیقه است چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از هزینه‌های درمانی اش که جمعا نزدیک به ۲۰ میلیون تومان می‌شود را نیز خودش پرداخت می‌کند.
او مدت هاست با دخترش به تنهایی زندگی می‌کند، دختری که در موردش به ما چنین می‌گوید؛ نمی‌توانم هزینه‌های او را پرداخت کنم و جلوی چشمم، چون شمع آب می‌شود و از زمانی که من زمین گیر شده ام، تنها حامی خود را نیز از دست داد و حتی نتوانست تحصیلات خود را به دلیل مشکلات مالی ادامه دهد.
گریه‌های یک بوکسور در کنج خانه

فلج شده‌ام...
یکی از اصلی‌ترین مشکلات این ملی پوش سابق بوکس ایران تردد به خارج از خانه است، چراکه علاوه بر مشکلات بسیار زیاد برای جابجایی، هزینه زیادی نیز باید بابت تردد به دلیل شرایط خاص خود پرداخت کند. صندوق حمایت از قهرمانان نیز برای صدور بیمه از او ۸۰۰ هزار تومان درخواست می‌کند، اما به دلیل عدم توانایی مالی نزد مدیرعامل صندوق می‌رود که او را از پرداخت این رقم معاف می‌کند. او هرچند از برخورد برخی افراد گله‌مند است، اما در نهایت از مدیر واحد حمایتی بیمه و درمان صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان قدردانی می‌کند.

او می‌گوید: من ۷۵ سال از عمرم می‌گذرد و در جامعه ورزشی از حرمت و احترام برخوردارم، اما نمی‌دانم چرا باید با امثال من چنین برخورد شود و در چنین شرایطی چه از لحاظ مالی و معیشتی و چه از نظر درمانی دست و پا بزنم و کسی نباشد که به دادمان برسد؟

کیومرث راکی بعد از سپری کردن مراحل درمانی نیازمند فیزیوتراپی بوده است، اما به دلیل هزینه بالای تردد به محل انجام و عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های فیزیوتراپی نمی‌تواند سیر درمانی خود را کامل کند و با گذشت شش ماه از این اتفاق هنوز حتی یک جلسه نیز فیزیوتراپی نشده است.
او می‌گوید: پای چپم پوکی استخوان دارد و به دلیل دیابت خون تا زیر زانوهایم جمع شده است. پای راستم پس از شکستگی باید ۲۰ جلسه فیزیوتراپی می‌شد، اما به دادم نرسیدند و فلج شده‌ام. من سالانه از صندوق رقمی حدودی دو میلیون تومان دریافت می‌کنم؛ اما آیا این رقم کفاف زندگی مرا می‌دهد که با مشکلات مالی بغرنج و بیماری شدید دست و پنجه نرم می‌کنم؟

پنج ماه است فدراسیون پزشکی ورزشی مرا سر می‌گرداند!
با نا امیدی تصمیم می‌گیرد برای فیزیوتراپی از طریق فدراسیون پزشکی ورزشی اقدام کند. با مراجعه به این فدراسیون به او اعلام می‌کنند که می‌تواند از امکانات آکادمی ملی المپیک برای فیزیوتراپی و آب درمانی استفاده کند، اما با گذشت ۶۰ روز علی رغم چند مرتبه پیگیری باز هم خبری نمی‌شود.
می‌گوید: به مسئول آن‌ها آقای دکتر... گفتم که با مشکل جدی مواجه و در حال فلج شدن هستم. گفتند باید تاییدیه پزشک بیاوری و من هم تاییدیه ام را ارسال کردم، اما باز هم خبری نشد، پنج ماه از مراجعه من به فدراسیون پزشکی ورزشی می‌گذرد و من را سر کار گذاشته اند. حتی، چون امکان رفتن به فدراسیون را نداشتم از دوستم آقای نوروزی که سرمربی تیم ملی بوکس هم بوده است درخواست کردم پیگیر ماجرای من در فدراسیون پزشکی ورزشی شود.
به او گفته بودند ما می‌خواهیم درخور نام کیومرث راکی به او خدمات ارائه کنیم و باید شان ایشان را حفظ کنیم چراکه مورد احترام ما است و سعید نوروزی این موارد را به من منتقل کرد، من هم به او گفتم که آن‌ها شما را نیز سر کار گذاشته اند و من نمی‌دانم چه گلی می‌خواهند به سر من بزنند که پنج ماه طول کشیده است!
چرا که من فقط برای بهبود وضعیت پایم فیزیوتراپی می‌خواهم هرچند که با توجه به وضعیت بسیار نامناسبم آب درمانی برای من یک نعمت به حساب می‌آید.
گریه‌های یک بوکسور در کنج خانه
گریه‌های یک بوکسور در کنج خانه...
گریه می‌کرد و می‌گفت: کاملا فلج شده ام و دیگر نمی‌توانم روی پاهایم بایستم. چرا من را اذیت می‌کنند؟ به خدا این رفتار‌ها درست نیست و من نمی‌دانم چرا با من چنین می‌کنند. من فقط یک فیزیوتراپی ساده می‌خواستم، اما انقدر مرا دست به سر کردند تا فلج شدم و به همین سادگی از بین رفتم.
۱۲ سال است که درگیر سرطان هستم و سال‌ها با واکر و این روز‌ها با ویلچر زندگی ام را می‌گذرانم، حتی برای جابجایی از روی تخت به ویلچر نیز باید سختی بسیار زیادی را تحمل کنم. سال هاست اجاره نشین هستم و ماهیانه نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره خانه پرداخت می‌کنم در حالی که حقوق بازنشستگی من از وزارت صنعت، معدن و تجارت نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و حتی در خرج زندگی روزانه ام مانده ام. این حقوق را نیز صدقه سری خواهرم دارم که فرزندش شهید شده بود و به من گفت که از سهمیه اش استفاده کنم.

سال‌ها وضع مالی خوبی داشتم و خدا را شکر دستم به دهنم می‌رسید و همین پول را نیز به نیازمندان می‌دادم، اما این روز‌ها اگر همین حقوق هم نباشد نمی‌دانم باید چه بکنم (با گریه). خدا را شکر می‌کنم که صاحب خانه ام وضعیت مرا درک می‌کند و اجاره بها را افزایش نداده است، اما هر وقت به این مسئله فکر می‌کنم و شرایطی که باید سال بعد تجربه کنم خجالت می‌کشم و تن و بدنم می‌لرزد.

من دیابت دارم و باید برنامه غذایی مشخصی داشته باشم، اما به دلیل مشکل مالی نمی‌توانم حتی گوشت مرغ مصرف کنم و غذایم نان و ماست شده است. با کدام پول باید برنامه غذایی داشته و تغذیه‌ای متناسب با بیماران دیابتی داشته باشم؟
من به دلیل دیابت همه دندان هایم را از دست داده ام و علی رغم اینکه می‌توانم با استفاده از خدمات بیمه دندان مصنوعی داشته باشم، اما به دلیل هزینه‌های بالای تردد نمی‌توانم برای این مسئله نیز اقدام کنم و لثه هایم نیز به همین دلیل از بین رفته است.

من حتی نمی‌توانم هزینه تردد برای انجام فیزیوتراپی ام را پرداخت کنم، هربار که می‌خواهم به خارج از خانه بروم و برگردم نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان باید پرداخت کنم، چراکه کسی قبول نمی‌کند شرایطم را بپذیرد و هر کسی که می‌آید باید مرا روی دوش قرار دهد و با وضعیت من مدارا کند. من کاملا زمین گیر شده ام و واقعا نمی‌دانم باید چه کاری انجام دهم تا مسئولان به دادم برسند.

این بوکسور سابق تیم ملی ایران ادامه داد: مامور بیمه صندوق به من گفت که نمی‌توانند چنین پول‌هایی پرداخت کنند.

جایگاه نهاد‌های متولی کجاست؟
ارائه خدمات درمانی مناسب و رایگان در کشور‌های توسعه یافته به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جامع دولت‌ها تبدیل شده است و سلامت افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این بین، اما حوزه سلامت در ایران با مشکلات و مسائل عدیده‌ای همراه است و ارائه خدمات درمانی مناسب و ارزان قیمت به یک دغدغه بسیار مهم تبدیل شده است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

ورزش ایران نیز به عنوان جزئی از همان کل از شرایط مناسبی در حوزه بیمه درمان و بازنشستگی ورزشکاران برخوردار نیست و باید این سوال را طور جدی مطرح کرد که جایگاه نهاد‌های متولی نظیر صندوق حمایت و فدراسیون پزشکی کجا است؟
به طور حتم توجه به مسائل درمانی پیشکسوتان ورزشی یکی از وظایف اصلی بدنه مجموعه ورزش هر کشوری است و باید توجه به موارد خاص که شرایط مالی و وضعیت جسمانی نامناسبی دارند، در راس امور قرار گیرد؛ مسئله‌ای که به نظر می‌رسد از نگاه مسئولان متولی امر در ایران مغفول مانده است.
علاوه بر این فدراسیون پزشکی ورزشی به عنوان یک فدراسیون درآمدزا که از شرایط مالی مناسبی نیز برخوردار است در قبال موارد درمانی پیشکسوتانی که روزی در قامت ملی‌پوش زیر پرچم ایران مبارزه کرده اند مسئول بوده و باید به بهترین شکل ممکن در این خصوص خدمات ممکن و لازم را ارائه کند.

نکته قابل تامل و غیرقابل باور اینکه خبرگزاری ایسنا پیش از این طی دو گزارش متفاوت در دی ماه ۹۳ (اینجا کلیک کنید) و خردادماه ۹۵ (اینجا کلیک کنید) به وضعیت نامناسب کیومرث راکی دشتکی بوکسور سابق تیم ملی ایران پرداخته بود که متاسفانه علی رغم آن، در این سال‌ها اقدامات درخور و سنجیده‌ای از سوی مسئولان متولی وقت صورت نگرفته است و انتظار می‌رود فدراسیون پزشکی ورزشی و صندوق حمایت از قهرمانان حتی فراتر از وظایف و دستورالعمل‌های خود به مشکلات این پیشکسوت ورزشی رسیدگی کنند.
گریه‌های یک بوکسور در کنج خانه
گریه‌های یک بوکسور در کنج خانه
گریه‌های یک بوکسور در کنج خانه
گریه‌های یک بوکسور در کنج خانه
گریه‌های یک بوکسور در کنج خانه
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید