کیمیا به توکیو می‌رسد؟

کیمیا به توکیو می‌رسد؟

واقعیت این است که هیچ تضمینی نمی‌شود درباره حضور کیمیا برای المپیک پیش‌رو داد. اگر کار‌های تابعیت او تا دو هفته دیگر صورت بگیرد، می‌توان امیدوار بود، در غیر این صورت نه، شدنی نیست.

کد خبر : ۷۶۴۰۹
بازدید : ۱۹۷۲
کیمیا به توکیو می‌رسد؟
کیمیا علیزاده، دختر ۲۱ ساله و یک متر و ۸۵ سانتی تکواندوی ایران، چندروزی می‌شود صدر اخبار ورزشی را به خودش اختصاص داده؛ او که تنها مدال‌آور زن ایران در تاریخ بازی‌های المپیک است، ابتدا به قصد مسافرت (طبق گفته مسئولان فدراسیون تکواندوی ایران) ایران را به مقصد هلند ترک کرد و سپس هم سر از آلمان درآورد تا نشان دهد قصد مهاجرت دارد.
شایعات زودتر از چیزی که باید به واقعیت تبدیل شد و او هم مثل چند ورزشکار مطرح ایرانی که اندکی قبل از ایران رفته بودند، قید ماندن در ایران را زد. کیمیا البته برای ادامه مسیر حرفه‌ای برای انتخاب کشور مقصد مردد بود تا اینکه سرانجام آلمان را انتخاب کرد. همین هفته گذشته بود که خبر رسید او قرار است از این پس با پرچم آلمان در رقابت‌ها شرکت کند.
همین موضوع هم فدراسیون تکواندوی آلمان را بر آن داشت تا روز جمعه کنفرانسی خبری ترتیب دهد تا به نوعی به صورت رسمی معارفه کیمیا علیزاده صورت بگیرد. او که به همراه همسرش در این کنفرانس خبری شرکت کرده بود، ابتدا درباره اینکه آلمان را برای ادامه زندگی انتخاب کرده، توضیح داد و گفت: «اینکه کشور آلمان را انتخاب کردیم، به‌خاطر راهنمایی‌هایی بود که از دوستانمان گرفتیم و به‌خاطر امکاناتی است که در این کشور وجود دارد».

به دنبال آرامش
کیمیا که رفتنش سروصدای زیادی در ایران به راه انداخت، با بیانیه‌ای تندوتیز در اینستاگرام نارضایتی‌هایش را بروز داد. او از بی‌مهری‌هایی گفت که در ایران به‌عنوان یک زن به او رفته؛ البته در آن‌سو مسئولان ایرانی هم کیمیا را به بی‌انصافی متهم کرده و گفتند دست‌کم برای او امکانات زیادی فراهم بوده است.
کیمیا، اما می‌گوید تصمیم به مهاجرت از ایران را برای رسیدن به آرامش گرفته؛ اول در زندگی زناشویی‌اش و بعد هم در زندگی حرفه‌ای. «مهم‌ترین چیز در زندگی من، مخصوصا الان که متأهل هستم این است که زندگی‌ای همراه با آرامش داشته باشم. فکر می‌کنم در کنار زندگی حرفه‌ای که اینجا دارم، به اهدافی که در سر دارم هم می‌توانم برسم؛ اهدافی مثل مدال المپیک، مدال جهانی و خیلی چیز‌های دیگر».
کیمیا در ادامه صحبت‌هایش به موفقیت‌هایی که در تکواندو هم داشته اشاره می‌کند. او می‌گوید مطمئن است با مبارزه برای آلمان هم می‌تواند موفقیت‌هایی را که پیش‌تر داشته تکرار کند. «احساسم این است که می‌توانم در کنار زندگی حرفه‌ای‌ام، زندگی عادی خودم را داشته باشم. تمام تلاشم را می‌کنم تا مثل همه مسابقاتی که پیش‌تر شرکت کرده‌ام، موفق باشم. فکر می‌کنم در ۹۵ درصد مسابقاتی که شرکت کرده‌ام نتیجه گرفته‌ام. تلاش می‌کنم همین رویه را هم برای آلمان داشته باشم».

کیمیا به توکیو می‌رسد؟
بااین‌حال بزرگ‌ترین علامت‌سؤالی که این روز‌ها درباره زندگی حرفه‌ای او مطرح می‌شود این است که آیا کیمیا می‌تواند برای آلمان در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ به میدان برود؟ ایرانی‌ها و در رأس آن، رئیس فدراسیون تکواندو می‌گویند چنین چیزی غیرممکن است، چون به لحاظ کار‌های اداری و قانونی یک ورزشکار باید سه سالی در کشور مقصد حاضر باشد تا بتواند برای آن کشور در بازی‌های المپیک به میدان برود. کیمیا هم البته به این موضوع به دیده تردید نگاه می‌کند.
او می‌گوید: «المپیک واقعا میدان بزرگی است و یک ورزشکار هم بزرگ‌ترین آرزویش این است که در المپیک مدال بگیرد؛ یعنی بزرگ‌ترین هدفش همین است، ولی خب من الان درگیر یک‌سری مسائل و استرس‌هایی بودم تا به اینجا برسم. حالا این المپیک نشد مهم نیست؛ از المپیک بعدی و المپیک‌های بعدی تلاشم را برای رسیدن به مدال می‌کنم، چون هنوز ۲۱ ساله هستم». صحبت‌های او را نایب‌رئیس فدراسیون تکواندوی آلمان هم تأیید می‌کند.
موسی چیچک می‌گوید: «واقعیت این است که هیچ تضمینی نمی‌شود درباره حضور کیمیا برای المپیک پیش‌رو داد. اگر کار‌های تابعیت او تا دو هفته دیگر صورت بگیرد، می‌توان امیدوار بود، در غیر این صورت نه، شدنی نیست. البته خود کیمیا خیلی خوب می‌داند برای رسیدن به ترکیب و حضور در تیم آلمان باید به سختی مبارزه و تلاش کند و قرار نیست چیزی به او هدیه شود».
فعلا از صحبت‌های مطرح‌شده دو نکته مشخص است؛ اول اینکه تا دو هفته دیگر به صورت قطعی مشخص می‌شود کیمیا می‌تواند برای آلمان در المپیک به میدان برود یا نه و دوم اینکه به ظاهر قرار نیست فدراسیون تکواندوی آلمان خیلی راحت به او شانس حضور در ترکیب اصلی تیم ملی‌اش را بدهد.

مسئولیت تصمیمی که گرفته‌ام را می‌پذیرم
کیمیا علیزاده طبق گزارشی که رسانه‌های آلمانی نوشته‌اند، نزدیک به یک هفته دیگر اعتبار پاسپورت آلمانی‌اش تمام می‌شود و باید فکری در این زمینه بکند. او فعلا در هامبورگ است، ولی می‌گوید هنوز شهری را که قرار است برای زندگی داشته باشد انتخاب نکرده است.
«به محض اینکه شهر محل سکونتم را انتخاب کردم، تمریناتم را از سر می‌گیرم». او در گفتگو با رسانه‌های آلمانی هم می‌گوید مسئولیت تصمیمی را که گرفته کاملا می‌پذیرد: «آدم وقتی تصمیم بزرگی برای زندگی‌اش می‌گیرد باید همه جوانبش را هم بپذیرد. اگر دولت آلمان کمک کند و من بتوانم مسیر کار‌های اداری را سریع‌تر انجام دهم، شاید بتوانم به همین المپیک هم برسم. به‌هرحال تصمیمی است که خودم برای زندگی‌ام گرفته‌ام. اگر نتوانم در المپیک بازی کنم ایرادی ندارد، چون تصمیم خودم است.
می‌دانم مورد قضاوت خیلی‌ها قرار می‌گیرم، ولی خب من هنوز ۲۱ سالم است و می‌توانم بازی‌های المپیک بعدی و مسابقات جهانی دیگری را مسابقه بدهم». او در ادامه از احساسش نسبت به حضور در آلمان هم حرف می‌زند: «الان حس خوبی دارم، چون تصمیمی برای زندگی‌ام گرفته‌ام که قطعا آینده‌ام را تغییر می‌دهد. فکر می‌کنم هنوز هم اهمیت تصمیمی را که گرفته‌ام ندانم، ولی سال‌ها بعد این موضوع مشخص می‌شود».

کیمیا مثل سعید
کیمیا علیزاده بعد از سعید ملایی، دومین ورزشکار مطرح ایرانی است که ایران را ترک می‌کند. پیش‌تر سعید ملایی، قهرمان جودوی ایران، در اعتراض به سیاست ایران مبنی‌بر عدم رودررویی با ورزشکاران اسرائیلی، ایران را ترک و راهی مغولستان شد. با وجود آنکه مسئولان ورزش ایران ابراز امیدواری کرده بودند سعید از تصمیمش منصرف شود و دوباره به ایران برگردد، ولی او در اولین گفت‌وگویی که بعد از مهاجرتش ترتیب داد، چنین موضوعی را رد کرد و گفت که به ایران برنمی‌گردد.
حالا مشابه این اتفاق برای کیمیا هم رخ داده است؛ درست در روز‌هایی که مسئولان ورزش ایران ابراز امیدواری کرده‌اند کیمیا برگردد و حتی ویدئویی از صحبت‌های او مبنی‌بر مدال‌آوری بیشتر برای ایران را منتشر کرده‌اند، خودش می‌گوید چنین قصدی ندارد. او درست در آخرین سؤالی که در کنفرانس خبری مذکور از او پرسیده شد، با یک کلمه «نه» به شایعات پایان داد. «آیا ممکن است به ایران برگردید؟ نه».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید