پرواز‌های نیمه‌تمام در آسمان ایران

پرواز‌های نیمه‌تمام در آسمان ایران

محل قرارگیری این هواپیما و جابه‌جایی آن هم یکی دیگر از موارد مهم این حادثه است. براساس آنچه مسئولان محلی اعلام کردند، محل دقیق توقف این هواپیما جاده کمربندی ماهشهر- سربندر در نزدیکی پل فرودگاه است، همین مسأله هم باعث مسدودشدن این جاده ترانزیتی شده است.

کد خبر : ۷۶۴۹۶
بازدید : ۳۰۶۸
پرواز‌های نیمه‌تمام در آسمان ایران
سه حادثه هوایی پی‌درپی آن هم در سه روز گذشته مردم را بیش از پیش نگران ایمنی پرواز‌ها کرده است. غول‌های آهنی پرنده در کشورمان این روز‌ها حسابی خبرساز شده‌اند. از پرواز نیمه‌تمام تهران به استانبول که خلبان آن هواپیما پس از کلی چرخ‌زدن در آسمان تهران مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد شد تا بازگشت سریع هواپیمایی به دلیل نقص فنی در موتور که ظهر یکشنبه از باند فرودگاه گرگان برخاسته بود و حالا هم تصاویر ورود هواپیما به خیابان‌های ماهشهر با ١٣٥ مسافر، همه را شوکه کرده است. هرچند ظاهرا در این سه حادثه به سرنشینان آسیب جدی وارد نشده است.

چند دقیقه‌ای به ساعت ٨ صبح روز دوشنبه مانده بود که هواپیمای بویینگ MD در فرودگاه ماهشهر به زمین نشست. اما این هواپیما که با ١٣٥ مسافر، از فرودگاه مهرآباد تهران بلند شده بود، پس از فرود در شهرصنعتی ماهشهر روی باند متوقف نشد و روی زمین به مسیرش ادامه داد تا اینکه درنهایت این هواپیما در کمربندی ماهشهر- سربندر از حرکت باز ایستاد.
ظاهرا همه سرنشنیان این پرواز در سلامت کامل به سر می‌برند. آن‌طور که علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان اعلام کرده در این حادثه عجیب تنها یک زن و یک مرد از ناحیه مچ پا دچار آسیب‌دیدگی سطحی شدند که نیرو‌های امدادی آن‌ها را به مراکز درمانی منتقل کردند. اما علت این حادثه هولناک که می‌توانست به یک تراژدی هوایی دیگر تبدیل شود، هنوز مشخص نیست.
مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری به‌صراحت اعلام کردند که هنوز نمی‌توان درباره چرایی این حادثه اظهارنظر کرد، اما آن‌طور که مسافران این پرواز می‌گویند ظاهرا شکسته‌شدن چرخ‌های هواپیما باعث کشیده‌شدن هواپیما روی باند شده است.
محمد یکی از مسافران این هواپیما به «شهروند» می‌گوید: «وقتی هواپیما روی زمین نشست، صدایی عجیب و ترسناک از زیرهواپیما بلند و کنترل از دست خلبان خارج شد، هواپیما خیلی تکان می‌خورد و انگار روی زمین کشیده می‌شد.» این پسر جوان که برای انجام کار اداری راهی ماهشهر شده بود، درباره دقایق دلهره‌آور این حادثه و آنچه به مسافران این پرواز در آن لحظات گذشت توضیح داد: «من خیلی ترسیده بودم، چشمانم را بستم تا حداقل مرگم را نبینم. همه ترسیده بودند، زنان و بچه‌ها جیغ می‌زدند.
خیلی‌ها مثل من فکر کردند که دیگر کار تمام است. درست یادم نیست که چقدر طول کشید، اما بعد از چند تکان شدید، هواپیما ایستاد. هنوز هم باورم نمی‌شود که روی پا‌های خودم ایستادم و الان زنده‌ام.» تقریبا مشابه همین روایت را یکی دیگر از مسافران پرواز ٦٩٣٦ هم بازگو کرد.
او که خودش را پدرام و مهندس نفت معرفی کرد، درباره اتفاقات این پرواز به «شهروند» می‌گوید: «از وقتی هواپیما فرود آمد و تکان‌هایش با آن سرعت زیاد شروع شد، دیگر صدابه‌صدا نمی‌رسید، همه از ترس حال‌شان بد شد، مهماندار‌ها سعی داشتند مسافران را آرام‌کنند، اما خود آن‌ها هم حسابی ترسیده بودند، خیلی شانس آوردیم که انتهای باند فرودگاه دیوار نبود. وقتی از پنجره هواپیما دیدم که کجا توقف کردیم، فقط خدا را شکر کردم. بیشتر مسافر‌ها داشتند گریه می‌کردند، کسی باورش نمی‌شد که از این حادثه جان سالم به در برده باشد.»

خبر‌های رسمی از اعزام تیم‌های فنی برای بررسی علت حادثه حکایت دارد. به گفته رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تیم کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری به همراه گروه فنی شرکت هواپیمایی کاسپین به محل اعزام شده‌اند تا علت بروز این حادثه و خروج هواپیما از باند را بررسی کنند.
محل قرارگیری این هواپیما و جابه‌جایی آن هم یکی دیگر از موارد مهم این حادثه است. براساس آنچه مسئولان محلی اعلام کردند، محل دقیق توقف این هواپیما جاده کمربندی ماهشهر- سربندر در نزدیکی پل فرودگاه است، همین مسأله هم باعث مسدودشدن این جاده ترانزیتی شده است.
بنا بر گفته سرهنگ رضا دولتشاهی، رئیس پلیس راه خوزستان این هواپیما پیش از غروب روز دوشنبه جابه‌جا می‌شود: «کار‌های ایمنی جابه‌جایی هواپیما درحال انجام است و همه تجهیزات مورد نیاز برای جابه‌جایی نیز فراهم است. آن‌طور که به ما اطلاع دادند تا بعدازظهر این هواپیما از جاده خارج می‌شود.»
در همین حال محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر از آماده‌شدن تجهیزات لازم برای جابه‌جایی بویینگ حادثه‌دیده و انتقال آن به داخل فرودگاه خبر داد و گفت: «تیم سازمان هواپیمایی کشوری به ماهشهر آمده و پس از بازدید و بررسی این تیم، کار جابه‌جایی هواپیما انجام خواهد شد.
همه وسایل و امکانات مورد نیاز برای جابه‌جایی هواپیما آماده شده است و بلافاصله پس از پایان کار تیم کارشناسی، عملیات انتقال آغاز می‌شود.»، اما شنبه و یکشنبه خطوط هوایی کشور روز‌های آرامی نداشت. در آخرین دقایق شنبه شب خبر فرود اضطراری پرواز ٩٧١٦ ایران ایرتور که از تهران به مقصد استانبول در حرکت بود، روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. این هواپیمای ایرباس لحظاتی پس از بلندشدن از فرودگاه امام خمینی (ره) به دلیل آنچه نقص فنی و بسته‌نشدن چرخ‌ها اعلام شده است، مجبور به فرود در فرودگاه مهرآباد شد.
آن‌طور که تصاویر ماهوره‌ای نشان می‌دهد این هواپیما در حوالی ابهر در استان زنجان، مجداد به طرف تهران بازگشت و پس از چندین و چندبار چرخ‌زدن بر فراز آسمان در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. حادثه دیگر هم ظهر روز یکشنبه به وقوع پیوست، یک هواپیمای مسافربری به شماره ١٢٩٥ از گرگان به مقصد تهران دچار نقص فنی شد.
خوشبختانه در این حادثه هم به هیچ‌کدام از ٨٥سرنشین این پرواز آسیب نرسید. درحالی‌که برخی رسانه‌ها از آتش گرفتن یکی از موتور‌های این هواپیما در حین اوج‌گرفتن در فراز فرودگاه گرگان خبر دادند، اما مسئولان هواپیمایی کشور این خبر را تکذیب کردند. آن‌ها نقص فنی را علت لغو این پرواز عنوان کردند.
علی متانت، مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان هم خبر آتش گرفتن موتور را شایعه فضای مجازی خواند و دراین‌باره گفت: «هواپیما حدود ٢٠٠ متر روی باند حرکت کرد، اما به علت لرزشی که در موتور شمار ٤ این هواپیما احساس شد، خلبان پرواز را متوقف کرد.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید